Zijn jouw collega’s ook jouw vrienden?
Meer dan zeven op tien werknemers (70,6%) heeft een vriendschappelijke band met zijn of haar collega’s. En er zijn nog méér cijfers...
Wie vaak thuiswerkt, beweert bergen werk te kunnen verzetten. Onder andere omdat hij of zij niet afgeleid wordt door het geroezemoes van collega’s. Anderzijds vindt niet elke thuiswerker het eenvoudig om op die manier creatief te zijn of samen te werken met andere collega’s. Bijvoorbeeld door een gebrek aan tools. Toch zijn er heel wat digitale platformen waarmee dat aardig goed kan.
Voor face-to-face communicatie of professionele videochats met meerdere teamleden kun je bijvoorbeeld gebruikmaken van Google Hangouts, Skype, Zoom of Microsoft Teams. Die bieden iets meer mogelijkheden dan de populaire instant messaging-diensten zoals WhatsApp, FaceTime of Facebook Messenger.
Heel handig: Skype heeft een functie om de achtergrond te vervagen terwijl je videobelt. Kwestie van de wasrekken of speelgoedberg uit beeld te halen terwijl je iets met je baas bespreekt.
Andere handige samenwerkingstools zijn Slack, Podio en Miro. Slack laat toe om met collega’s te chatten, bestanden te delen en updates rond bedrijfsprocessen overzichtelijk op te volgen. Podio is een gelijkaardige tool om teams gesynchroniseerd samen te laten werken. En Miro is dan weer het best vergelijkbaar met één groot digitaal whiteboard waarop je samen kunt brainstormen, strategiën uitwerken, workflows bepalen enzovoort.
In dit lijstje verdienen ook Trello en Basecamp een plekje. Dit zijn projectmanagementtools die niet alleen handig zijn als je vanop afstand werkt, maar ook je mailverkeer indijken. Je moet dankzij deze software bepaalde taken of bestanden niet continu per e-mail versturen.
Ben je niet zo technisch onderlegd en moet je op kantoor weleens een beroep doen op de IT-dienst? Die heb je natuurlijk niet ter beschikking als je van thuis uit werkt. Een handige tool om problemen op te lossen is TeamViewer. Dat maakt het immers mogelijk om je scherm vanop afstand te laten besturen door je IT-verantwoordelijke. Dat scheelt in ieder geval tijd en irritatie om een bepaald probleem op te lossen!
Het volstaat helaas niet om enkel gewapend met handige tools perfect te kunnen samenwerken. Ook de timing is belangrijk. Misschien begin je ’s ochtends vroeger om nog van de rust in huis te kunnen profiteren. Of werk je ’s avonds later. Dat kan perfect, maar houd er wel rekening mee dat je geen videocalls kunt inplannen om 6u30 of 20u30.
Buiten de kantooruren is het vooral handig gefocust aan dingen te werken waar je geen collega’s voor nodig hebt. Voorzie sowieso wat tijd tijdens de reguliere werkuren om samen met collega’s aan projecten te werken. Speciaal voor thuiswerkers met kinderen, hebben we hier ook nog tien interessante tips opgelijst.
(em) - Bron: Intermediair
8 april 2020Meer dan zeven op tien werknemers (70,6%) heeft een vriendschappelijke band met zijn of haar collega’s. En er zijn nog méér cijfers...
De maatregelen rond verplicht thuiswerk zetten veel werknemers met hun rug tegen de muur. Al is het dan wel de muur van hun thuiskantoor...
De coronacrisis hakt er wereldwijd hard in maar het opent ook onverwachte mogelijkheden. Je werkervaring in quarantaine kan zorgen voor nieuwe inzichten...
Hoewel we tegenwoordig meer in kortere tijd willen doen, is het net beter om te monotasken en je te focussen op één taak per keer.
Steeds meer mensen doorbreken de dagelijkse sleur door thuis, in een koffiehuisje of in een co-workingplek te werken. En dat maakt gelukkiger!
Massaal veel Belgen werken dezer dagen van thuis uit. Hoe doe je dat en hoe zorg je voor een goede thuis-werk balans? Enkele tips...
Veel verkopers doen vandaag hun job vanaf hun thuisbureau of keukentafel. Daarom: 5 tips om te verkopen zonder je klant de hand te (kunnen) drukken.
Vergaderen op afstand (vanuit je thuiskantoor, bijvoorbeeld) kan heel handig zijn, maar dan moet wel alles goed verlopen. Daarom deze tips...
We werken steeds vaker van thuis. Maar wat zijn de regels? Hoe ben je minstens even productief als op je werk? En wat met ergonomie én je gezondheid?