Gelukkig op het werk
Vorige

1 van 1068

Volgende
Volgend artikel:

Jongeren op de werkvloer: wat zijn de misverstanden over Gen Z?

Bepaal zélf je werkgeluk: 6 tips

Je bepaalt zelf je werkgeluk
Je spendeert heel wat uren per week op je werkplek. Maar wat als ’s morgens de moed je al in de schoenen zakt en je met grote tegenzin naar het werkt gaat? Hoog tijd om iets te doen aan je werkgeluk!

Als je goed in je vel zit, functioneer je beter. Thuis, maar ook op het werk. Je bent dan niet alleen productiever, maar ook creatiever, energieker en je durft meer initiatief te tonen. En met die positieve vibe trek je ongetwijfeld heel wat mensen mee in die positieve energie. Werkgeluk valt dus niet te onderschatten, en met deze tips kom je makkelijk en snel uit die serieuze dip.

1. Blijf jezelf uitdagen

Een burn-out door een te hoge werkdruk is niet nieuw, maar het tegenoverstelde kan zeker ook: een bore-out uit pure verveling. Als je dag in dag uit hetzelfde doet en op automatische piloot werkt, dan is het logisch dat je dat na een tijdje beu bent. Je moet jezelf dus blijven uitdagen. Stel je kandidaat voor een nieuw project, volg een opleiding of werk simpelweg efficiënter.

2. De perfecte balans

Niemand kan acht uur aan één stuk geconcentreerd werken. Las daarom om het uur een kleine pauze in. Trakteer jezelf op een lekkere koffie, ga even genieten van de zon of praat even bij met je collega’s. Als je thuis werkt, kun je perfect de hond even uitlaten. Wedden dat je na die pauze weer gefocust aan het werk kunt?

3. Doe iets liefs

Dan gaat het niet om een bos bloemen of een doosje dure pralines. Geef je collega’s eens een complimentje of vraag hoe hun weekend is geweest. Laat ook zien dat je het werk van de ander apprecieert. Wat je geeft, krijg je ook terug. Goede relaties op de werkvloer en waardering maken je alleen maar gelukkiger.

4. Plan je dag

Als je het gevoel hebt dat je constant achter de feiten aanholt en dat er gewoon te weinig uren in een dag zijn, dan is het hoog tijd om aan de alarmbel te trekken. Wat kun je doen? Af en toe ‘nee’ zeggen, prioriteiten stellen, je focussen op één taak tegelijk en een haalbare to do-lijst opstellen. Denk eraan: het is niet omdat je lang en hard werkt, dat je effectief ook veel doet.

5. Vraag hulp

Misschien wel de moeilijkste van allemaal: hulp vragen. Heel wat mensen denken dat ze door hulp te vragen zichzelf in een zwakkere positie plaatsen, maar in werkelijkheid kan het je carrière alleen maar ten goede komen. Je krijgt je werk sneller gedaan, en maakt minder fouten.

6. Je bent zélf verantwoordelijk

Als je aan iedereen vraagt wat hen precies gelukkig maakt op het werk, dan krijg je hoogstwaarschijnlijk tien verschillende antwoorden. Waar de een gelukkig van wordt, geldt niet altijd voor de ander. Kijk daarom in de eerste plaats naar wat je zelf belangrijk vindt, en ga daarmee aan de slag! 

(dt/em) - Bron: Metronieuws / PWnet

22 juli 2020

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Anderen bekeken ook