Wat vinden Gen Z en millennials belangrijk op het werk?
Generation Z en de millennials: wie zijn ze, wat doen ze, wat drijft hen… en vooral: wat vinden ze belangrijk op het werk?
Voor sommigen onder ons is het moeilijk voor te stellen, maar toch: ooit was de snelste manier om iemand te bereiken of om iets te weten te komen... bellen. Wie nu wil communiceren heeft op zijn of haar smartphone oneindig veel digitale mogelijkheden.
Van WhatsApp, sms of mail tot sociale media, Skype of zelfs digitale platformen: de toetsen op het scherm worden dan ook steeds minder gebruikt om een telefoonnummer mee samen te stellen. Hierdoor lijken jongeren het wat verleerd om nog te telefoneren.
Gen Z op de werkvloer: waarin verschillen zij?
Angst (of uitstelgedrag) om te bellen kan ook bijkomende oorzaken hebben. Zo is de angst voor het onbekende een vaak voorkomend excuus. Wie telefoneert, komt niet altijd rechtstreeks terecht bij de persoon in kwestie en moet soms à la minute reageren en improviseren.
Ook een inkomende oproep kan soms dwingend overkomen en voor de nodige zenuwachtigheid zorgen. Zeker niet vanzelfsprekend voor wie het gewoon is om met de smartphone berichtjes te sturen.
Een berichtje via Whatsapp of mail is in dat geval dan ook een veiligere manier om te communiceren omdat je op voorhand kunt nadenken over je antwoord en pas kunt reageren wanneer je er zin in hebt/klaar voor bent.
De oudere generatie (ook wel de boomers genoemd) heeft opvallend minder last van belangst. Dit valt voornamelijk te verklaren omdat zij letterlijk zijn opgegroeid rond een vast toestel (meestal op een prominente plaats in huis) dat vaak de enige rechtstreekse lijn was naar de buitenwereld. Een wereld van verschil met de multifunctionele smartphone in de broekzak tegenwoordig.
Lees ook: Waarom bel-angst jongeren parten speelt
Belangst kan knap vervelend zijn voor wie vaak moet communiceren. Toch kun je jezelf trainen om die angst te overwinnen.
Denk goed na over de reden waarom je moet bellen. Wat wil je weten of wat wil je bereiken? Maak desnoods een lijstje met vragen waarop je een antwoord wil, zo heb je een aantal punten die je tijdens het gesprek kunt aanhalen waardoor awkward stiltes tot het absolute minimum worden herleid.
Een degelijke en zelfverzekerde intro is al een goed begin. Het geeft je een goede start waardoor de rest van het het gesprek ook wel vlot zal verlopen.
Nee, je maakt jezelf niet belachelijk als je bij een vraag van je gesprekspartner even bedenktijd vraagt om de vraag te beantwoorden of het antwoord op te zoeken. “Nee” is dus niet altijd een fout antwoord.
CHECK: Je krijgt meer ‘ja’ als je ‘nee’ kan zeggen
Uitstelgedrag? Daar doe jij niet aan mee. Wacht niet af tot de ping van de voicemail maar vat bij een inkomende oproep meteen de koe bij de horens en druk vol vertrouwen op de groene bol op je smartphone. Wie heb je aan de lijn?
Overacting is niet nodig maar het kan nooit kwaad om subtiel het rolletje van “zelfverzekerde gesprekspartner” te spelen tijdens het gesprek. Soms zit belangst gewoon tussen je oren.
Een goed gesprek kost soms wat tijd. Laat je vooral niet opjagen door tijdsdruk maar zoek een moment waarop je je kunt concentreren op het telefoontje. Krijg je stress van een luidruchtige omgeving of vind je de starende ogen van je collega’s niet zo leuk? Zonder je dan even af om te bellen. Wist je dat phone boots en telefooncabines op kantoor tegenwoordig terug hip zijn? Wees hip.
Oefening baart kunst, ook bij het telefoneren! Bel gerust wat vaker met vrienden bij wie je je comfortabel en veilig voelt. Je zult merken dat het na verloop van tijd allemaal vanzelf gaat en dat angst om te bellen helemaal niet nodig is.
Extra: Mag ik onbeperkt bellen met mijn bedrijfsgsm?
(fd)
17 maart 2023Generation Z en de millennials: wie zijn ze, wat doen ze, wat drijft hen… en vooral: wat vinden ze belangrijk op het werk?
Veel jongeren hebben bel-angst. Ze vinden het eng om te telefoneren en sturen sneller een berichtje. Maar in hun latere job zullen ze geregeld moeten bellen...
Hoe vaak zeg jij ‘ja’ terwijl je ‘nee’ denkt? Regelmatig? Dan is er werk aan de winkel. Want wie ‘nee’ kan zeggen, is gelukkiger...
Voor heel wat jobfuncties kan een gsm van het werk een interessant extralegaal voordeel zijn. Toch betekent dit meestal niet dat je onbeperkt mag bellen…
Zet 5 (of 10, 20 …) Gen X’ers samen met evenveel Gen Y’ers én Gen Z’ers en je bent goed op weg naar succes. Want met alleen maar ‘oude rotten’ of digital natives zal dat niet lukken...
2023 werd door de Europese Commissie uitgeroepen tot het Europees Jaar van de Vaardigheden. Maar welke specifieke vaardigheden heb je nodig op de werkvloer?
Generatie Z, Gen Z of Zoomers. Het zijn de opvolgers van de millennials. En zoals bij elke generatie brengt ook deze nieuwe trends met zich mee...
Een goede communicatie bevordert de sfeer op de werkvloer én de band met je collega’s. Deze vijf tips stimuleren een transparante communicatie op de werkvloer.
In ‘Niet appen tijdens het eten’ overlopen auteurs Sanne Kanis en Aaron Mirck een 30-tal kwesties rond digitale etiquette. Welke tips moet je zeker onthouden?