Bedrijfswagen
Vorige

1 van 118

Volgende
Volgend artikel:

Veel interesse in mobiliteitsbudget

Auto nog populairder als extralegaal voordeel

Auto populairder als extralegaal voordeel
“Werkgevers van bedrijven die moeilijk anders dan met de auto te bereiken zijn, zullen op een gegeven moment mogelijk meer bedrijfswagens moeten aanbieden als ze hun personeel willen behouden.” (Frank Van Gool, algemeen directeur bij Renta)
Op vijf jaar tijd is het aantal werknemers dat kan terugvallen op een bedrijfswagen met bijna 10 procent toegenomen. Bij profielen in management, ICT en consulting is een bedrijfswagen intussen de norm, maar ook steeds meer andere profielen komen in aanmerking. Het is een van de conclusies in het Salariskompas van Jobat. “Door de krapte aan bepaalde profielen kennen werkgevers ook bedrijfswagens toe aan niet-management functies.”

Ook tijdens de coronapandemie zette de bedrijfswagen zijn groei dus door. “Een aantal sectoren hebben moeilijke tijden gekend tijdens de pandemie, maar niet allemaal. De bouw en hieraan verwante sectoren zijn bijvoorbeeld onverminderd blijven doorgroeien”, vertelt Frank Van Gool, algemeen directeur bij Renta, de Belgische Federatie van Voertuigen Verhuurders.

“De toekenning van een bedrijfswagen aan bestaand personeel is bovendien een proces dat niet van vandaag op morgen gebeurt. Dus veel van de bijkomende bedrijfswagens tijdens de coronacrisis waren het gevolg van beslissingen die dateren van voor deze periode.”

1. Bedrijfswagen verandert fundamenteel

De bedrijfswagen groeit dan wel, hij is niet meer dezelfde als pakweg vijf jaar geleden, toen vooral dieselwagens de dienst uitmaakten. “De grote versnelling is begin 2020 ingezet, met de hervorming van de fiscaliteit”, weet Filip Rylant van mobiliteitsfederatie Traxio.

“Het verschil in het zogenaamde voordeel alle aard en de aftrekbaarheid van (plug-in) hybrides en elektrische wagens is enorm toegenomen ten opzichte van verbrandingsmotoren”, stelt Rylant. Dat maakt dat heel wat nieuwe leasing- of bedrijfswagens zijn ingeschreven als (plug-in) hybride of volledig elektrisch voertuig.

Op een jaar tijd is het totale aandeel van geëlektrificeerde wagens gestegen van 19,6 procent naar 35,2 procent. “Terwijl in 2019 hun aandeel amper 7,9 procent bedroeg.”

Enkel nog elektrische bedrijfswagens? 8 vragen beantwoord

2. Ook andere profielen

In het Salariskompas van Jobat. zien we dat ook andere profielen, van administratie, HR en marketing tot arbeiders steeds meer in aanmerking komen voor een bedrijfswagen. “Zo’n wagen is een van de meest gewaardeerde extralegale voordelen. Niet alleen door het fiscale voordeel, maar ook door de ontzorging: je moet geen financiering of verzekering zoeken en ook geen onverwachte onderhoudskosten betalen. Eens je ervan genoten hebt zal je, als je op zoek gaat naar een nieuwe job, dit voordeel ook weer trachten te verkrijgen”, stelt Frank Van Gool.

Door de krapte aan bepaalde profielen zie je, zo beaamt Van Gool, dat werkgevers ook bedrijfswagens toekennen aan niet-management functies. “Nu autorijden alsmaar duurder wordt, zal de waarde van de bedrijfswagen als extralegaal voordeel alleen maar toenemen. Tegelijk wordt voor sommige werknemers een eigen wagen financieel moeilijker. Werkgevers van bedrijven die moeilijk anders dan met de auto te bereiken zijn, zullen op een gegeven moment mogelijk meer bedrijfswagens moeten aanbieden als ze hun personeel willen behouden.”

Extra: Bedrijfswagen blijft cruciaal in aantrekken werknemers

3. En de tankkaart/laadpas?

Bij een bedrijfswagen hoort vaak ook een laadpas of tankkaart, maar met de hoge brandstofprijzen is dit toch een grote kost voor bedrijven. “Meer en meer zien we dat tankkaarten beperkt worden in bedrag of in verbruik”, stelt Van Gool vast.

“Door de snel stijgende energieprijzen stellen bedrijven de blanco cheque, die een onbeperkte tankkaart in wezen is, meer en meer in vraag. Hoewel het in de praktijk ook niet altijd gemakkelijk is om verworvenheden voor werknemers zo maar te beknotten.”

Lees ook: Mag je baas het gebruik van je bedrijfswagen en tankkaart beperken?

4. Openbaar vervoer en fiets?

“De pandemie heeft het openbaar vervoer geen deugd gedaan”, stelt Van Gool. Al ziet hij wel een stevige remonte voor de fiets, ook dankzij het gunstige fiscale klimaat. “De afgelopen vier jaar zette onze sector bijna 70.000 leasefietsen op de weg, dat is bijzonder veel. Het grote voordeel is dat de fiets zowel bij bedrijfswagengebruikers als bij niet-bedrijfswagengebruikers kan ingezet worden.”

Al is tenslotte het mobiliteitsbudget nog beperkt qua gebruikt. “Het blijft voor veel werkgevers een te complexe aangelegenheid ten opzichte van het vrij eenvoudige inzetten van een bedrijfswagen. Daarom zou een uitbreiding naar werknemers zonder bedrijfswagen welkom zijn. Dit ter vervanging van de veelheid aan woon-werk regelingen in de diverse paritaire comités.”

Check het Jobat Salariskompas: vergelijk je loon met dat van anderen!

(William Visterin)

4 mei 2022
Anderen bekeken ook