Bedrijfswagen
Vorige

1 van 121

Volgende
Volgend artikel:

Kan mijn werkgever me verplichten om met de wagen naar het werk te komen?

6 op 10 Belgen verlaat job bij afschaffing bedrijfswagen

Wat zou jij ervan denken om je bedrijfswagen in te ruilen voor cash, de fiets of het openbaar vervoer? Als jij nu denkt “no way, José”, dan ben je niet de enige. De meerderheid van de Belgen is vandaag de dag niet uit z’n auto te krijgen, maar kent ook de alternatieven onvoldoende.

Geen auto?! Geen werknemer!

De band tussen de Belgische werknemer en zijn bedrijfswagen is erg hecht. Zo hecht dat 59% van de ondervraagden aangeeft bereid te zijn van werk te veranderen wanneer de werkgever zijn wagen zou intrekken. Vooral mensen jonger dan 50 beamen deze stelling (66% vs 36%).

Behalve een voorliefde voor de bedrijfswagen, hebben we in België ook een afkeer voor alternatieven. Een alternatief zoals een kleinere bedrijfswagen in combinatie met andere vervoersmiddelen is voor ons Belgen onbespreekbaar: 2 op 3 staat hier niet voor open. Wat wel impact heeft op de cijfers, is de flexibiliteit die een werknemer al dan niet heeft in plaats en tijd naar en van het werk. Wanneer men kan kiezen wanneer er gewerkt wordt door bijvoorbeeld glijdende uren, is 44% (vs 23%) meer bereid om hun wagen in te ruilen voor een kleiner model en dit te combineren met alternatief vervoer. Werknemers die kunnen kiezen waar ze werken ervaren een nog groter verschil, namelijk 45% vs 23%. Dat blijkt uit de resultaten van een studie van Securex.

“Vooral jongere werknemers hechten veel belang aan hun bedrijfswagen. Dat is ook normaal. Zij hebben vaak kinderen en drukke levens, en het woon-werkverkeer maakt vaak een ommetje naar de winkel of de school. Maar we zien dat wie meer flexibiliteit heeft in waar en wanneer ze werken, ook meer openstaat om met meerdere vervoersmodi te gaan experimenteren. Als het de bedrijven menens is om hun werknemers uit de wagen te krijgen, dan kijken ze best naar het bredere plaatje en niet enkel naar hun mobiliteitspolicy”, vertelt Hermina Van Coillie, HR Research Expert Securex.

Maar we kennen de alternatieven niet

  • 1 op 5 Belgische werknemers geeft aan niet te weten wat de mogelijkheden zijn om de bedrijfswagen in te ruilen.
  • Slechts 1 op 4 kent de alternatieven wel en vindt ze interessant.
  • De andere 57% weet wel wat de mogelijkheden zijn, maar vindt ze niet interessant.

Vooral in bedrijven waar minder dan 200 mensen werken, kent men de andere opties en worden deze ook interessant bevonden. Slechts 40% van de Belgische werknemers is van mening dat zijn werkgever wel nadenkt over de mobiliteitsoplossingen voor zijn mensen. Het zijn vooral werknemers uit grotere bedrijven en uit het Vlaams Gewest die aangeven dat hun werkgever nadenkt over alternatieven (45%), gevolgd door werknemers uit het Brussels Gewest (37%) en het Waals Gewest (28%).

En wat als je die bedrijfswagen nu toch eens afgeeft...

Het afgeven van je bedrijfswagen hoeft niet noodzakelijk een opoffering te zijn, want binnen het mobiliteitsbudget zijn er eigenlijk verschillende mogelijkheden. Je kan zo als werknemer afstand doen van je auto en een bedrag, hét mobiliteitsbudget, besteden aan een van de drie volgende pijlers:

  • Pijler 1: vervang een standaardwagen door een milieuvriendelijke bedrijfswagen. Dit kan een elektrische variant zijn, ofwel een wagen die voldoet aan een aantal regels betreffende de CO2-uitstoot, emissienormen, enzovoort.
  • Pijler 2: alternatieve, duurzame vervoersmiddelen zoals de fiets, het openbaar vervoer, deeloplossingen, ...
  • Pijler 3: cash: laat het saldo één keer per jaar in contanten uitbetalen.

Jaar na jaar wordt het woon-werkverkeer als meer belastend ervaren. Tijd om er echt iets aan toe doen?

Over het onderzoek

De cijfers uit dit onderzoek zijn gebaseerd op een steekproef van 1.502 respondenten. Uit een vergelijking met de RSZ-populatiegegevens blijkt dat deze steekproef de Belgische arbeidsmarkt weerspiegelt voor geslacht, leeftijd, regio en statuut. De bevraging werd online uitgevoerd en vond plaats in mei, juni 2019.

(mr)

18 oktober 2019
Anderen bekeken ook