Hoe ga jij naar je werk?
Duurzame alternatieven voor de bedrijfswagen, zoals carpooling en de fiets, winnen terrein.
De band tussen de Belgische werknemer en zijn bedrijfswagen is erg hecht. Zo hecht dat 59% van de ondervraagden aangeeft bereid te zijn van werk te veranderen wanneer de werkgever zijn wagen zou intrekken. Vooral mensen jonger dan 50 beamen deze stelling (66% vs 36%).
Behalve een voorliefde voor de bedrijfswagen, hebben we in België ook een afkeer voor alternatieven. Een alternatief zoals een kleinere bedrijfswagen in combinatie met andere vervoersmiddelen is voor ons Belgen onbespreekbaar: 2 op 3 staat hier niet voor open. Wat wel impact heeft op de cijfers, is de flexibiliteit die een werknemer al dan niet heeft in plaats en tijd naar en van het werk. Wanneer men kan kiezen wanneer er gewerkt wordt door bijvoorbeeld glijdende uren, is 44% (vs 23%) meer bereid om hun wagen in te ruilen voor een kleiner model en dit te combineren met alternatief vervoer. Werknemers die kunnen kiezen waar ze werken ervaren een nog groter verschil, namelijk 45% vs 23%. Dat blijkt uit de resultaten van een studie van Securex.
“Vooral jongere werknemers hechten veel belang aan hun bedrijfswagen. Dat is ook normaal. Zij hebben vaak kinderen en drukke levens, en het woon-werkverkeer maakt vaak een ommetje naar de winkel of de school. Maar we zien dat wie meer flexibiliteit heeft in waar en wanneer ze werken, ook meer openstaat om met meerdere vervoersmodi te gaan experimenteren. Als het de bedrijven menens is om hun werknemers uit de wagen te krijgen, dan kijken ze best naar het bredere plaatje en niet enkel naar hun mobiliteitspolicy”, vertelt Hermina Van Coillie, HR Research Expert Securex.
Vooral in bedrijven waar minder dan 200 mensen werken, kent men de andere opties en worden deze ook interessant bevonden. Slechts 40% van de Belgische werknemers is van mening dat zijn werkgever wel nadenkt over de mobiliteitsoplossingen voor zijn mensen. Het zijn vooral werknemers uit grotere bedrijven en uit het Vlaams Gewest die aangeven dat hun werkgever nadenkt over alternatieven (45%), gevolgd door werknemers uit het Brussels Gewest (37%) en het Waals Gewest (28%).
Het afgeven van je bedrijfswagen hoeft niet noodzakelijk een opoffering te zijn, want binnen het mobiliteitsbudget zijn er eigenlijk verschillende mogelijkheden. Je kan zo als werknemer afstand doen van je auto en een bedrag, hét mobiliteitsbudget, besteden aan een van de drie volgende pijlers:
Jaar na jaar wordt het woon-werkverkeer als meer belastend ervaren. Tijd om er echt iets aan toe doen?
De cijfers uit dit onderzoek zijn gebaseerd op een steekproef van 1.502 respondenten. Uit een vergelijking met de RSZ-populatiegegevens blijkt dat deze steekproef de Belgische arbeidsmarkt weerspiegelt voor geslacht, leeftijd, regio en statuut. De bevraging werd online uitgevoerd en vond plaats in mei, juni 2019.
(mr)
18 oktober 2019Duurzame alternatieven voor de bedrijfswagen, zoals carpooling en de fiets, winnen terrein.
Heb jij al eens over andere extralegale voordelen nagedacht anders dan een bedrifjswagen of maatlrijdcheques? Wij ook!
De samenstelling van het loonpakket kent ontelbaar veel varianten. Krijg jij evenveel als jouw collega’s?
Volgend jaar treedt het nieuw mobiliteitsbudget in werking. Werknemers zullen hun bedrijfswagen kunnen inruilen voor een fiscaal voordelige vergoeding. ‘Car for cash’ heet het principe. Maar kiezen is niet simpel.
Het cafetariaplan wordt alsmaar populairder. Maar wat betekent dit precies? David Seghers van SD Worx geeft meer uitleg.
Werkgevers onderschatten de hoogdringendheid van flexibele verloning.
Een auto ruilen voor cash, extra vakantie of een ander voordeel? Daar zegt meer dan de helft van de Belgische werknemers geen ‘neen’ tegen. Maar… Hoe zit dat nu?
Laat die foute informatie voor wat het is en krijg juiste antwoorden over je loon.
Of je nu fietst, rijdt of het openbaar vervoer neemt, je werkgever komt bijna altijd voor een deel tussen in je pendelkosten. Welke voorwaarden zijn er?