Bedrijfswagen blijft jonge werknemer charmeren
Ook de jongere generatie werknemers en sollicitanten is nog altijd behoorlijk geïnteresseerd in bedrijfswagens.
Wie de verkeersinformatie op de radio wat volgt, heeft het zeker al opgemerkt: we verplaatsen ons weer massaal met de auto naar het werk. Ook wie dagelijks deel uitmaakt van de vele files, kan dit in de meeste gevallen alleen maar bevestigen. Nochtans leek het erop dat ons mobiliteitsprobleem de laatste jaren redelijk stabiel bleef. Zelfs de coronacrisis had een positieve invloed: de lockdowns en het vele thuiswerk zorgden ervoor dat er minder woon-werkverkeer was en dus ook minder files en mogelijke woon-werkongevallen.
Toch spreken de cijfers van de laatste jaren boekdelen: in 2022 en 2023 is het aantal woon-werkongevallen met maar liefst 15% gestegen in vergelijking met de periode voor de lockdown. Hierbij gaat het jammer genoeg niet alleen maar om blikschade. Eén op de drie ongevallen leidt tot een lichamelijk letsel met een werkonderbreking van meer dan 1 maand, één op de 10 slachtoffers moet zelfs langer dan 3 maanden herstellen.
Fiets of auto: hoe ga jij naar je werk?
Ochtendstond heeft goud in de mond, al geldt dat niet voor iedereen die ‘s ochtends onderweg is naar het werk. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat je als pendelaar tijdens je heenreis ‘s ochtends tot 50% meer kans hebt op een ongeval dan bij je terugkeer ‘s avonds. Vooral in de donkere herfst- en wintermaanden is het risico het grootst. De drukte en het opgejaagde gevoel tijdens de ochtendpiek en de bijbehorende slaperige, piekende ogen spelen dus wel degelijk een rol.
Lees ook: 11 tips om beter te slapen
Vertrek je vóór 7u ‘s ochtends, dan heb je zelfs 40% meer kans op een ongeval met een arbeidsongeschiktheid van langer dan één maand en 50% meer kans op een arbeidsongeschiktheid van meer dan 3 maanden. Misschien toch wel interessant om ‘s avonds bewuster naar je lichaam te luisteren, je slaappatroon te optimaliseren en jezelf die ochtendkoffie zeker te gunnen.
Extra: Wanneer ben je arbeidsongeschikt?
De goed uitgeruste fietsostrades en het uitgebreide fietsnetwerk in Vlaanderen zorgen ervoor dat de fiets behoorlijk populair is bij de Vlaamse pendelaars. Jammer genoeg is dit vervoersmiddel sinds 2020 ook het vaakst betrokken bij woon-werkongevallen: tussen 2017 en 2023 is hun aandeel woon-werkongevallen zelfs met 50% gestegen.
Onze Waalse collega’s gebruiken het vaakst hun auto om op het werk te geraken. Niet onlogisch wanneer je de geografie van deze streek bekijkt: er zijn dan ook heel wat landelijke en heuvelachtige gebieden met - in vergelijking met Vlaanderen - niet zo’n uitgebreid fietsnetwerk. Ondanks het stijgend aantal ongevallen met de fiets (6% in 2018 vs. 19% in 2023), is de kans toch nog altijd meer dan een derde groter dat je met de auto betrokken bent bij een woon-werkongeval.
In Brussel tenslotte boomt het woon-werkverkeer met de fiets. Met 20% maken ze dan ook een groot deel uit van het aantal woon-werkongevallen.
Tot slot: ook de leeftijd van de pendelaar speelt een rol. Zo heeft een werknemer van bijvoorbeeld 61 jaar tot 5,4 keer meer kans op ernstige letsels (inclusief een lange revalidatieperiode) dan een 20-jarige collega.
CHECK: Steeds meer Belgen fietsen betaald naar het werk
(fd)
24 juni 2024Ook de jongere generatie werknemers en sollicitanten is nog altijd behoorlijk geïnteresseerd in bedrijfswagens.
Sinds Veerle De Roock, productmanager bij Infrabel, de elektrische fiets gebruikt, viel een pak stress van haar schouders.
De fiets rukt op in het loonpakket van veel medewerkers. En dan zijn er ook nog fietsvergoedingen. Die zijn intussen zelfs verplicht.
Er zijn veel redenen waarom we met z’n allen meer carpoolen. Ook Rashid en Saad doen het.
De cijfers spreken voor zich: sinds de introductie in 2019 wordt het mobiliteitsbudget steeds populairder bij werknemers en werkgevers...
Met de auto naar het werk rijden is voor velen een automatisme… maar waarom zou je per se de auto nemen als het ook anders kan?
Goed nieuws voor de fietsers onder ons: sinds 1 mei 2023 heeft elke werknemer die naar het werk fietst recht op een belastingvrije fietsvergoeding!
De Belg gebruikt steeds meer de fiets om naar het werk te gaan.
Met je wagen naar het werk karren is natuurlijk de minst duurzame vervoersoptie. Een elektrische variant maakt het traject een stuk duurzamer, maar welke opties zijn er nog?