Welke sociale vaardigheden zijn onmisbaar voor je carrière?
De wereld rondom ons is razendsnel aan het veranderen. Beschik je over de vaardigheden die jouw job future proof maken?
Het vertellen van verhalen is al zo oud als de mensheid zelf, maar vandaag belangrijker dan ooit. Volgens José Sanders, Nederlandse hoogleraar narratieve communicatie aan de Radboud Universiteit, is het perfect om mensen te informeren. Terwijl je huisarts je vroeger kort en bondig vertelde wat een hartritmestoornis precies is, vind je nu in de wachtzaal meestal folders met échte verhalen van échte mensen.
Dat is helemaal niet zo vreemd, omdat een verhaal makkelijker te begrijpen is dan een brok droge informatie. En geef toe: je leest zelf toch ook liever het verhaal van iemand waarin je jezelf herkent? Maar een verhaal moet natuurlijk wel goed genoeg zijn om de aandacht te trekken. Zeker als je wilt dat het de verkoop van producten of diensten opdrijft. Maar wat is een sterk verhaal?
Hieronder 5 belangrijke elementen van een overtuigend verhaal...
Mensen hebben het al snel door als je zomaar wat praatjes verkoopt. Het is dan ook heel belangrijk dat je geloofwaardig overkomt. Wat houdt dat in? Dat het moet passen bij wie je bent en waar je voor staat.
Loop je een Amerikaan tegen het lijf, dan is het eerste wat die aan je vraagt: What’s your story? Het is belangrijk om je eigen verhaal te vertellen. Wie ben je, waar ben je opgegroeid, wat vind je belangrijk in het leven en waarom doe je eigenlijk wat je doet? Mensen zullen pas met je in zee willen gaan, als ze het gevoel hebben dat ze je kennen en kunnen vertrouwen.
Extra: Hoe laat jij je cv een verhaal vertellen?
Storytelling is de kunst om je eigen verhaal te verweven met dat van anderen. Denk daarbij aan wat klanten, collega’s of zelfs je baas je verteld hebben, of wat jullie samen al beleefd hebben. Maar dan moet je hun verhaal natuurlijk wel kennen. De eerste stap in storytelling is luisteren. Vertel een verhaal en wacht op een tegenreactie. Is het niet wat je gehoopt had? Het is makkelijk om alsnog je eigen verhaal te vertellen, maar dat is een beetje egoïstisch en kan averechts werken. Dat doe je dus best niet.
Wie houdt er niet van een onverwachte wending? Een vrouw die op het punt staat van een klif te donderen maar nog net gegrepen wordt door haar grote liefde. Een auto die in volle vaart op je komt afgereden maar nog net op tijd weet te stoppen. Heerlijk! Zorg dus voor een plottwist die een emotie naar boven haalt. Zo maak je iets los bij de luisteraar. Dat zal hij of zij niet snel vergeten.
Bijna elk verhaal zit hetzelfde in elkaar: het hoofdpersonage krijgt het moeilijk, botst op hindernissen, zoekt een oplossing, bereikt zijn doel, wordt wijzer en inspireert anderen. Simpel! Als je dat als blauwdruk gebruikt voor je eigen verhaal, kan het haast niet fout gaan.
Lees ook: Geen presentatie meer zonder CAST (+ VIDEO)
(dt/em) - Bron: AD
29 januari 2021Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
De wereld rondom ons is razendsnel aan het veranderen. Beschik je over de vaardigheden die jouw job future proof maken?
Hoe ga je op een succesvolle en inspirerende manier met webinars aan de slag? Ziehier 7 essentiële tips...
Wanneer je online presenteert, is de grote uitdaging om de aandacht van je publiek er bij te houden. Daarom: 6 tips!
Als werknemer kan je terecht bij de opleidingen van Horeca Forma. Voor de cafébaas of -bazin zijn er de opleidingen van Horeca Vlaanderen, zoals de verschillende dagcursussen van de Café-opleiding.
Lees hier hoe Jonas Dhaenens, CEO van webhostingbedrijf Combell, zijn bedrijf uit de grond stampte.
Ben je iemand die een hekel heeft aan lange, soms nachtelijke, discussies, dan zorg je er maar beter voor dat je de discussie snel wint en beëindigt.
Een creatieve generalist is iemand met een breed interesseveld, of iemand die niet te reduceren is tot één titel. Wanneer komen zij het best tot hun recht?
Neen, de recente persconferentie van de nationale veiligheidsraad was niet meteen het schoolvoorbeeld van voorbeeldig Powerpoint-gebruik...
Storytelling is een techniek die je helpt om je presentatie levendig te maken. Een goed verhaal in plaats van een droge opsomming doet wonderen.