Sociale media
Vorige

1 van 178

Volgende
Volgend artikel:

Mag mijn baas me verbieden om buiten de werkuren op Facebook te zitten?

5 online valkuilen voor een dokterspraktijk

Een revalidatie bij de kinesist, of gewoon een nieuwe huisarts zoeken, je kunt het bijna vergelijken met online shoppen. Want iedereen wilt toch door de beste arts van het dorp behandeld worden? In een wereld waar nagenoeg alles zich digitaal afspeelt, kun je als arts bijna niet anders dan online van je laten horen.

1. Alles begint bij een duidelijke website

Natuurlijk is mond-aan-mondreclame nog altijd de beste promotie. Maar wat ben je de dag van vandaag nog met een tip van de buurvrouw, als je het online niet zelf even kunt checken? Zonder website vertrek je als dokter al meteen met een flinke achterstand, en die mond-aan-mondreclame maakt het niet altijd goed.

Eén tip: ontwerp een duidelijke website die up-to-date is zodat eventuele patiënten in één klik hun weg vinden naar je praktijk.

2. Verwen je patiënten met een chatbox

Je zal het zelf ongetwijfeld al hebben meegemaakt: nadat je voor de derde keer gebeld hebt voor een afspraak, leg je gefrustreerd af en zoek je onmiddellijk een andere praktijk. Dat is als arts natuurlijk het laatste wat je wilt.

Het is logisch dat je niet dag en nacht bereikbaar kunt zijn, maar er zijn oplossingen. Wat dacht je van een chatbox die je patiënten online verder helpt? Of een FAQ-pagina met algemene informatie?

Een online tool om een afspraak te maken is sowieso een absolute must. Het is niet alleen makkelijk voor de patiënt zelf, maar je kunt op die manier ook een herinnering voor een gemaakte afspraak sturen zodat een patiënt zeker geen excuus meer heeft om niet te komen opdagen. Win-win!

3. Zet jezelf in de verf

Een beetje “zelfstoef” kan nooit kwaad. Probeer daarom jezelf én de praktijk zo veel mogelijk in de verf te zetten. Dat kan door een foto van de praktijk of het team te delen, wat meer informatie over je specialisatie te geven, een nieuwsartikel over je praktijk te publiceren of een dossier over een nieuwe behandelingsmethode te posten, bijvoorbeeld.

4. Vergeet het jonge publiek niet

Jongeren zijn talrijk aanwezig op sociale media. Facebook, Twitter en Instagram zijn de perfecte kanalen om nog meer zichtbaar te worden in de digitale wereld. Misschien krijg je weleens een bloemetje van een tevreden patiënt? Foto maken en posten! Of je hebt een congres in het buitenland bijgewoond over een nieuwe methodiek? Fotograferen en delen! Het zijn misschien maar kleine dingen, maar het vergroot hoe dan ook je online zichtbaarheid.

5. Het is je tijd meer dan waard

Als je je werk goed doet, dan komt de rest toch vanzelf? Klopt. Maar je mag niet vergeten dat er genoeg artsen in de buurt zijn waar een patiënt naartoe kan gaan. Juist daarom is het belangrijk om de stap naar digitalisering te durven zetten.

Ja, af en toe een foto publiceren op sociale media vraagt tijd. Net als het onderhoud van de website en uitdokteren hoe je precies een online tool kunt maken voor afspraken. Maar achteraf pluk je er enkel de vruchten van, en dat is toch wat telt?

(dt/em) - Bron: Corilus

22 januari 2020
Anderen bekeken ook