Gelukkig op het werk
Vorige

1 van 1068

Volgende
Volgend artikel:

Jongeren op de werkvloer: wat zijn de misverstanden over Gen Z?

5 kenmerken van een tevreden werknemer

Een bedrijf heeft het liefst zelfverzekerde en geïnspireerde werknemers in dienst, die gelukkig zijn in hun job. Hoe gelukkiger de werknemers zijn, hoe productiever. Maar hoe kan je manager weten of hij/zij een tevreden team aan het werk heeft?

We zetten hieronder 5 kenmerken van een tevreden werknemer op een rij, in samenwerking met rekruteringsspecialist Walters People.

1. Zin voor initiatief

Een tevreden werknemer doet uit zichzelf meer dan wat er van hem/haar wordt verwacht en probeert elke dag opnieuw voldoening te halen uit alles wat hij/zij doet. Naast zin voor initiatief heeft hij/zij ook een duidelijk carrièreplan voor ogen. Hij/zij gaat voortdurend na hoe hij/zij kan bijdragen aan de werking van de organisatie, of hoe hij/zij de algemene dienstverlening kan verbeteren.

2. Weinig ziekteverzuim

In geval van ziekte zal een tevreden werknemer veel minder snel thuis blijven. Een simpele verkoudheid of wat hoofdpijn zal hem/haar niet weerhouden om toch aan de slag te gaan. De werkgever kan dus altijd op hem/haar rekenen, of het nu gaat over louter professionele aangelegenheden of om de organisatie van een bedrijfsfeestje. Dit komt uiteraard de werksfeer op kantoor ten goede.

3. Trots op zijn/haar werk

Een tevreden werknemer is trots op zijn/haar werk en fungeert tegenover de buitenwereld als een echte brand ambassador voor zijn werkgever. Hij/zij is emotioneel betrokken, heeft oog voor detail en is bereid zich extra in te zetten en bij te dragen aan het succes van de onderneming, zonder dat de werkgever dit expliciet hoeft te vragen. 

4. Positieve attitude

Een positieve ingesteldheid is een duidelijke indicator dat werknemers tevreden zijn. Hoe het gesteld is met de attitude van een werknemer kan het best door middel van open communicatie achterhaald worden. Wie vrijwillig en enthousiast deelneemt aan gesprekken, beschouwt zichzelf als een volwaardig lid van de onderneming.

5. Vriendschap op de werkvloer

Medewerkers die zich goed voelen binnen de organisatie onderhouden vaak goede relaties met hun collega’s en dit komt de werksfeer en de productiviteit binnen het bedrijf ten goede. Deze positieve sfeer draagt er regelmatig toe bij dat vriendschappen tussen collega’s zich ook buiten de kantoormuren verderzetten.

(vk) - Bron: Walters People

28 augustus 2019

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Anderen bekeken ook