Dat blijkt allemaal uit nieuw onderzoek onder 1.000 supply chain- en logistieke leiders in Europa en Noord-Amerika. De studie kwam er in opdracht van Descartes Systems Group, een specialist op het gebied van softwareoplossingen voor supply chain en logistiek.
Het zijn de klassieke transport- en warehouse-activiteiten die het meest lijden onder het tekort aan arbeidskrachten, dat blijkt bij respectievelijk 61% en 56% van de respondenten uit het onderzoek het geval. Maar ook onderdelen als transportplanning (51%), voorraad- en distributieplanning (51%), klantenservice (42%) en demand planning (37%) hebben te lijden onder het tekort aan arbeidskrachten.
Wil jij graag aan de slag in de logistieke sector? Bekijk het huidige vacatureaanbod op Jobat.be!
Te weinig arbeidskrachten blijkt als situatie ook impactvoller op bepaalde momenten. Zo heeft het tekort aan arbeidskrachten een negatieve impact op de prestaties van bedrijven in het hoogseizoen (70%). En als er te weinig collega’s zijn dan blijkt dat ook nefast of negatief op het niveau van dienstverlening bij de klantendienst (58%).
Ontdek: Wat verdient een job in de logistiek?
Welke profielen zijn er te kort? Allerhande, zoals logistieke verantwoordelijken en heftruck- en vrachtwagenchauffeurs. Deze jobs staan ook al jaren met stip genoteerd op de lijst van knelpuntberoepen. Maar volgens het onderzoek van Descartes zijn vooral gespecialiseerde kenniswerkers het moeilijkst te werven.
Extra: Deze transportfuncties worden het meest gevraagd
(William Visterin)
15 maart 2024De magazijnier en de chauffeur zijn met ruime voorsprong de meest gevraagde functies in transport en logistiek. Al zijn er van deze jobs ook veel varianten.
België en zeker Vlaanderen profileren zich als logistieke draaischijf van Europa. Maar om dit te bewerkstelligen zijn handen nodig, en dat op diverse vlakken.
Met duizenden vacatures in Vlaanderen is vrachtwagenchauffeur een hardnekkig knelpuntberoep. We maakten een analyse van de job van chauffeur...
Vooral de laatste twee jaar was logistiek best een hectische sector. Maar je bent er door de grote vraag wel behoorlijk zeker van je job én salaris!
Hoe evolueren de rol van een supply chain director, de benodigde vaardigheden, supply chain management én het salaris?
Er is een tekort aan chauffeurs die in magazijnen vorkheftrucks en reachtrucks besturen. Technologie en virtual reality kunnen helpen in hun opleiding.
Op basis van gegevens van Jobat en arbeidsbemiddelaar VDAB selecteren we de grootste knelpunten in transport en logistiek...
IoT, AI, robots, industrie 4.0, big data en digitalisering… Dr. Frank Joosten van Hogeschool PXL somt 7 nieuwe competenties op.
Welke functies in logistiek, transport en aankoop hebben het meeste aantal vacatures? Ontdek het hier...