Evenwicht werk-privé
Vorige

1 van 750

Volgende
Volgend artikel:

Ruim 4 op 10 bedienden krijgen vakantiedagen niet opgebruikt

15 slechte gewoontes waarmee je best definitief stopt

Foto door Joshua Rodriguez via Unsplash
Geef jij te veel geld uit aan koffie en broodjes?
Waar we allemaal goed in zijn, is beloven dat we onze slechte gewoontes gaan stoppen. Waar slechts enkelen van ons goed in zijn, is die beloftes nakomen. Deze 15 slechte gewoontes skippen, zijn een goede eerste stap, doe je mee?

1. Maaltijden en pauzes overslaan

In elke job wordt het soms heel druk en chaotisch… De oplossing? Een pauze skippen, snel iets eten achter je bureau, of zelfs gewoon niet eten. Slecht plan! Af en toe een pauze, wat frisse lucht en een lekkere hap zijn geen tijdsverlies. Even je gedachten verzetten zorgt er alleen maar voor dat je daarna weer productiever bent.

2. Weg met die zondag-blues

Het is zondagnamiddag en je zit al aan maandagochtend te denken. Je moet nog afwerken waar je niet toe kwam op vrijdag, maar dat betekent niet dat alle to do’s daarom zondag al door je hoofd moeten spoken. Probeer op voorhand al een beetje meer georganiseerd te werken, om zo ook je hoofd leeg te maken én te houden.

3. Succes op maandag

Het is een goede gewoonte om op vrijdag al te plannen waarmee je maandag moet beginnen. Als je dan maandag toekomt met een reeds voorbereide to-dolijst, kan je er na een plezant weekend meteen weer in vliegen. Koppel maandagochtend aan iets leuks, trakteer jezelf bijvoorbeeld op je favoriete ontbijt of een lekkere koffie.

4. Gedaan met improductieve uren

Er zijn zo van die momenten waarop je focus helemaal verdwenen lijkt te zijn. Voor de meeste mensen helpt het dan niet om vastgenageld aan je bureau te blijven zitten, in de hoop je concentratie terug te vinden. Sta eens op, zet een kop koffie of thee, of doe een snelle boodschap: je zal bijna als herboren terug aan de slag kunnen gaan.

5. De administratieve ontkenningsfase

Uren bijhouden, facturen klasseren of procedures up-to-date houden… Is er eigenlijk iemand die begrijpt waarom daar steeds op gehamerd wordt?! Die kleine, administratieve details zijn misschien irritant en nemen uiteindelijk veel tijd in beslag, maar ze zijn toch belangrijk. Door dit steeds op het moment zelf te doen, kan je niks vergeten en kost het je minder tijd dan wanneer je alles laat opstapelen.

6. ‘Ik doe het morgen wel’

UITSTELGEDRAG! De taak waar je nu geen zin in hebt, is tegen morgen niet opeens leuker geworden… Laat ze dus niet steeds onderaan de to-dolijst bengelen, maar probeer ze zo snel mogelijk af te vinken.

7. Laat de overtollige uitroeptekens vallen

In geschreven tekst jezelf uitdrukken is niet altijd gemakkelijk! Je wil vriendelijk overkomen! Verzoeken mogen niet te dwingend zijn! Hopelijk heeft niemand het gevoel dat ik te bazig ben! Maar in de zoektocht naar toegankelijke communicatie, sluipen er vaak onnodige uitroeptekens tussen de zinnen... Je mag ze af en toe wel eens gebruiken natuurlijk, maar overdrijf er niet mee!!!!!

8. Niet alles heeft een uitleg nodig

Direct zijn is niet altijd negatief. Zolang je respectvol blijft en mensen niet begint te beledigen, is een directe aanpak vaak zelfs handiger. Weg met al die vage, veel te lange inleidingen van mails en vergaderingen. Als je iemand aan een deadline moet herinneren, moet je je daarvoor niet excuseren: doe het gewoon vriendelijk en constructief.

9. Ziek gaan werken

Even tonen hoe hard jij wel niet kan zijn als je ziek bent? Je voelt je rot, maar je sleept je verkouden, sniffende en besmettelijke zelf toch naar het werk. Ten eerste, wordt het door je collega’s niet geapprecieerd dat je hen komt ziek maken. En ten tweede, je kan toch niet zo productief werken… Als je écht ziek bent is een dag uitzieken altijd beter dan meerdere dagen improductief aan je bureau zitten snotteren.

10. Collega’s vermijden buiten het werk

Het is niet dat je je collega’s niet leuk vindt, maar eigenlijk wil je gewoon liever thuis zijn… Door nee te zeggen op elke uitnodiging voor een hapje en een drankje, of teambuildingactiviteit buiten de werkuren, loop je veel leuke momenten mis. Je moet niet elke uitnodiging accepteren, maar af en toe eens iets ontspannend doen met de collega’s kan geen kwaad én is bevorderend voor de onderlinge relaties.

11. Een maandloon spenderen aan koffie en broodjes

Het is verleidelijk, wij trappen er ook soms in… Maar die broodjeszaak om de hoek is intussen rijk geworden omdat je je maandloon er telkens doordraait aan lunch en koffie. Misschien niet zo aantrekkelijk, maar ‘s ochtends boterhammen maken en een thermos koffie zetten is wel veel goedkoper. Lunchen is leuk, maar al die kleine bedragen bij elkaar worden snel veel geld...

12. Stop met je bureau te haten

Je zit dagelijks heel erg lang aan een bureau, dus kan dit maar beter een plek zijn die je leuk vindt. Een foto, een plantje of andere decoratie is hier dus wel op zijn plaats. Misschien helpt een foto van je lachende kinderen, of een inspirerende quote wel om de dag fijn door te brengen.

13. Je vergeet je netwerk

Op momenten dat je niet naar een job aan het zoeken bent, verlies je je netwerk af en toe wel eens uit het oog. Je wil niet de persoon zijn die alleen contact maakt als je iets nodig hebt, toch? Deel dus af en toe nog eens iets over waar je op dat moment mee bezig bent, of vraag eens aan ex-collega’s hoe het gaat.

14. Wees niet te lui om te leren

Als je al een hele tijd bezig bent met dezelfde job, valt het wel eens voor dat je je hoogmoedig begint te voelen. Het lijkt wel alsof je alles al weet, maar het is niet omdat je weet wat je doet, dat er niets meer te leren valt. Af en toe een workshop, een seminarie of wat literatuur doornemen over de laatste trends in de sector kunnen nooit kwaad.

15. Te veel moeite voor de foute job

Soms voelt een job gewoon niet meer goed… Als dit blijft aanslepen, heeft het weinig zin om nog energie te blijven steken in iets dat je echt niet meer wilt doen. Probeer dus wanneer je merkt dat het echt niet meer gaat lukken, verder te gaan met iets nieuws. Een nieuwe job, een nieuwe functie of een totaal andere sector: er bestaan talloze opties voor uitdagende upgrades.

(mr) 

18 juli 2016
Anderen bekeken ook