Zo word je in 9 dagen rijker, gezonder én gelukkiger
Volgens experts vergroot een concreet stappenplan de kans op een gezonder, gelukkiger en rijker bestaan.
Bruce Daisley is de voormalig Europese vicepresident van Twitter en tegelijk maakt hij de podcast Eat Sleep Work Repeat. Daarin onderzoekt hij hoe we het plezier op de werkvloer terugkrijgen. Zijn boek, met dertig concrete tips en talloze voorbeelden, komt hieruit voort. “We moeten niet allemaal voldoening vinden in ons werk. Maar we kunnen wel dingen doen om het in elk geval plezieriger te maken”, schrijft hij. “Het probleem is dat we daar steeds minder goed in slagen.”
Heel wat aandacht gaat naar teamwerk en manieren om teams hechter te maken. Wij selecteren tien tips over hoe je energie opdoet. Met welke tips en trucs wordt jouw werk weer hanteerbaar?
Zinvol werk verrichten betekent een afscheiding van tijdsblokken in de werkweek. Periodes waarin de medewerkers kunnen werken zonder gestoord of afgeleid te worden, vandaag helaas vaak de normale werksituatie. “Stel je team voor dat je op een bepaalde dag pas om elf uur ’s ochtends op kantoor komt en in de uren daarvoor thuis werkt”, raadt Daisley aan.
De auteur verwijst naar een collega die besloot een latere (en rustigere) trein te nemen naar zijn werk om geconcentreerd door te werken. “Bij aankomst heeft hij dankzij de monnik-modus-morgen al een uur waardevol, diep werk achter de rug.”
Ontdek: Waarom pendelen goed voor je is
Charles Dickens, die maar liefst vijftien romans schreef en een literair tijdschrift uitgaf, werkte elke dag tussen negen en twee uur uur intens geconcentreerd. Daarna maakte de schrijver een wandeling van minstens vijftien kilometer. “Ik heb dat gewoon nodig, anders zou ik ziek worden”, betoogde hij.
Voor veel mensen is een eindje lopen een van de beste manieren om hun gedachten en creativiteit de vrije loop te laten. “Stel je collega daarom geen zittende- maar een wandelvergadering voor. De eerste voelen misschien een beetje ongemakkelijk, maar zet gewoon door.”
5 tips: Hoe pak je een wandelvergadering praktisch aan?
Is de informatie op zo’n meeting daar dan niet te vertrouwelijk voor? Daisley weerlegt: “Als maffiosi, die regelmatig geschaduwd worden door FBI-agenten, zich veilig voelen tijdens een gesprek op straat, dan is het heus niet onveilig om je nieuwe marketingplan op straat te bespreken.”
Een hoofdtelefoon schermt je af van de vele afleidingen op kantoor, die anders voortdurend je concentratie zouden verstoren. Toch stuit hij nogal eens op weerstand. “We moeten juist genieten van de voordelen ervan – niet de hele tijd, maar af en toe”, klinkt het. “Het beste regime voor werken met hoofdtelefoons is om je te houden aan afwisselende perioden waarin ze worden op- en afgezet, in overleg met je teamleden.”
In deze tijd van overprikkeling en intense activiteit lijkt rustig stilzitten complete tijdverspilling. “Maar dat we voortdurend druk bezig zijn, is niet hetzelfde als veel gedaan krijgen. De volgende keer als je iets dringend nodig hebt, kun je je afvragen hoe dringend het nu echt is”, oppert Daisley.
Onthaasten dus en bovendien tijd reserveren om niets te doen. “Beschouw lege plekken in je agenda niet als tijdverspilling. Vaak krijgen we onze beste ideeën als we stilzitten en onze gedachten de vrije loop laten.”
Handig! 5 tips hoe je vandaag nog kan beginnen niksen
Werk vergt een kordate aanpak en onze visie erop moet veranderen. “We moeten heroverwegen of drie uur lang vergaderen geen tijdverspilling is. En of we onze reistijd van en naar het werk niet anders moeten invullen.”
Stop alvast met het verheerlijken van overwerken, raadt de auteur aan. “Kleine tijdsblokken van geconcentreerd werk leveren precies evenveel op, terwijl je daarna voldoende tijd overhoudt om je te ontspannen en je creatief uit te leven.”
Check: Zijn overuren het nieuwe normaal geworden?
Op kantoor heerst vaak een schoolse discipline: iedereen moet op bepaalde dagen en zichtbaar aan de slag gaan, anders betwijfelen we of ze wel echt werken. “Focus meer op wat jij en je collega’s voor elkaar krijgen dan op de manier waarop jullie dit doen.” Regels zijn vaak bespreekbaar. “Ga er niet van uit dat de werkcultuur op jouw kantoor onwrikbaar vastligt. Spreek met je team af wie wanneer bereikbaar of onbereikbaar is en houd je aan deze afspraak.”
Volgens de Britse Loughborough University worden we per werkdag gemiddeld 96 keer gehinderd door zaken zoals e-mail. “Veel van die mails veroorzaken een snelle injectie van stress opwekkend cortisol in de bloedsomloop. Maar als we gestrest zijn, kunnen we niet creatief denken.” Schakel de mailmeldingen op je pc of telefoon uit.
Uit onderzoek van ziektekostenverzekeraar Bupa blijkt dat bijna twee derde van de Britten geen kans ziet zelfs maar twintig minuten lunchpauze te nemen. “Plan je lunchpauzes. Zelfs na één of twee lunchuitjes per week zul je je minder gestrest voelen”, raadt hij aan. “En varieer: spreek af om te lunchen met mensen die je aardig vindt, ga in het park zitten of maak een wandeling.”
Lees ook: 4 redenen waarom lunchen met je collega’s onbetaalbaar is
Leidinggevenden zouden een voorbeeld moeten stellen met een ‘vliegverbod’ voor e-mails in het weekend, de tijd die bestemd is om ons weer op te laden. “Stuur geen werkmails in het weekend. Op vrijdag om zes uur ben je klaar.”
Bepaal een vast tijdstip om naar bed te gaan en houd je hieraan. Alcohol voor het slapengaan kan de slaapkwaliteit verminderen. Goed en diep slapen werkt beter dan alle andere werkverbeterpunten. “Het verlengt ons leven, maakt ons creatiever, verbetert ons geheugen, beschermt ons tegen hartfalen, dementie en kanker en kan zelfs verkoudheid voorkomen. En dat allemaal gratis en voor niets.”
EXTRA! Webinar werkgeluk: wat kan je er zelf voor doen?
(wv) - Bron: MARK Magazine - Plezier in je werk, Bruce Daisley, ISBN 978 90 245 8513 7, Uitgeverij Luitingh-Sijthoff, 272 pagina’s
13 februari 2023Volgens experts vergroot een concreet stappenplan de kans op een gezonder, gelukkiger en rijker bestaan.
In welke leeftijdsgroep je ook zit, ongeacht je ervaringsniveau en je motivatie, je kan áltijd een nieuwe job vinden. Hoe? Zo!
Wanneer jouw job je een gelukkig gevoel geeft, mag je van geluk spreken: je behoort dan tot de 'happy few' die zich oprecht goed voelen op hun werk.
Chief Happiness Officer prijkt er op het naamkaartje van Anouck Ponsard. Haar job bij het evenementenkantoor To The Point Events is heel simpel...
Wie vandaag over werk praat, kan bijna niet om de termen ‘stress’, ‘burn-out’ of ‘work-life-balance’ heen. Maar het kan ook anders volgens Paul Van Den Bosch.
Zit jouw carrière nog op het juiste spoor of is het tijd voor een professionele switch? Deze 10 signalen wijzen erop dat het tijd is voor verandering!
Wie gelukkig is op het werk, is dat dikwijls ook ver daarbuiten. Geluksexpert Dajo De Prins verklapt al zijn tips om (terug) tevreden te zijn met je job.
Carrière maken, dat is voor de meeste mensen hogerop klimmen. “Klopt niet”, oppert talent director Nick Leenaert. Hij ziet 4 mogelijke carrièrepaden.
Soms wel eens het gevoel dat je je baas wil pijn doen? Psychologen vinden dat blijkbaar zo gek nog niet en pleiten voor een uitzonderlijke aanpak.