Sollicitatiegesprek
Vorige

1 van 282

Volgende
Volgend artikel:

Hoe tijdens een sollicitatiegesprek uitleggen dat je ontslagen werd?

10 noodzakelijke dingen om mee te nemen op sollicitatie

Foto door Marten Bjork via Unsplash
Sta je stijf van de zenuwen de dagen voor je sollicitatiegesprek? Dat is perfect normaal! Je hebt vast al nagedacht over welke vragen ze je gaan stellen, en wat je allemaal zelf wilt zeggen. Maar weet je ook wat je allemaal moet meenemen? Deze checklist helpt je een handje.

1. Een map

Het klinkt misschien een beetje gek, maar iets wat je zeker niet mag vergeten is een map. Zo bewaar je al je papieren netjes op één plek. Handig om alles snel terug te vinden. Bovendien maak je meteen indruk met je zin voor organisatie. Scoren maar!

2. Kopieën van je cv

Niet één, maar verschillende kopieën. De kans is groot dat je je cv op voorhand al hebt moeten doorsturen via mail. Maar hé, vergeten is menselijk, dus het kan zeker gebeuren dat de interviewer geen kopie bij zich heeft. Bovendien is de kans groot dat je andere mensen tegen het lijf loopt, die misschien ook wel willen weten wie je bent, en wat je doet.

3. Businesskaartjes

Een visitekaartje. Het klinkt oubollig, maar je hebt ze maar beter op zak. Je weet nooit of iemand je naar een kaartje vraagt. Het is dus altijd beter om ze bij te hebben, voor het geval dat ...

4. Een portfolio

Onmisbaar, zeker als je in de creatieve sector aan de slag wil. Denk maar aan de reclame, journalistiek of architectuur. Vroeger werk geeft meteen een idee van jouw capaciteiten. Ook handig: positieve feedback van voormalige werkgevers. Makkelijk op te vragen, en soms maakt het een wereld van verschil.

5. Referenties

Verliep het gesprek vlot? Dan is de kans groot dat de interviewer je vraagt naar referenties van vroegere werkgevers. Je kunt ze perfect mailen als je thuiskomt, maar nóg beter is om ze tijdens het gesprek persoonlijk af te geven. Zo versnel je voor hen de sollicitatieprocedure. En wie weet: misschien zijn ze jou daar wel dankbaar voor.

6. Pen en papier

Notities nemen tijdens een gesprek, doen! Ten eerste laat je zien dat je echt luistert en dat je betrokken bent bij het gesprek. Het handige is dat je achteraf geen belangrijke details vergeet. Bovendien kun je later naar je notities verwijzen als je de interviewer een bedankmail stuurt. Vergeet wel geen oogcontact te maken, en vraag op voorhand even of het oké is dat je een paar notities neemt. Gewoon, uit beleefdheid.

7. Zijn er nog vragen? Ja!

Je hoeft niet meer te doen dan een paar vragen te stellen om te laten zien dat je oprecht interesse hebt in de job. Denk maar aan:

  • Hoe definieert én meet het bedrijf succes?
  • Wat is het belangrijkste dat ik binnen de twee maanden kan bereiken?
  • Hoe moedig je vriendschap en samenwerking tussen de collega’s aan?
  • Hoe geven de managers feedback aan hun werknemers?

8. Gespreksonderwerpen

Niets zo vervelend als niet spontaan antwoorden op vragen. Een handige tip: schrijf op voorhand al een paar dingen op die je zéker wil vermelden tijdens het gesprek. Dat kunnen specifieke vaardigheden zijn, of leuke anekdotes. Let wel dat de dingen die je vertelt, ook een meerwaarde hebben. Solliciteer je voor een leidinggevende functie? Vertel dan over het laatste project waarover je de leiding had.

9. Identificatie

Het klinkt gek, maar vergeet je identiteitskaart niet. Sommige gebouwen mag je alleen binnen wanneer je je officieel kan identificeren.

10. Je mooiste glimlach

Een glimlach zegt meer dan duizend woorden. Zo toon je dat je enthousiast bent, niet alleen over de job maar ook in het algemeen. Een eigenschap waar werkgevers echt van houden.

(dt/em) - Bron: Fortune  

18 juli 2016
Anderen bekeken ook