5 trucs om stiekem een dutje te doen op het werk
Maar weinig bedrijven laten een siësta op het werk toe. Met de nodige verbeelding en de volgende trucs kan je misschien toch de nodige slaap inhalen.
Doe het één na het ander, telkens één ding tegelijk. Een document afwerken en met een collega bellen bijvoorbeeld doe je na elkaar. Daardoor kan je je volledige aandacht aan die ene activiteit geven, en dat zal kalmte in je werk brengen.
Eenmaal het ene af is, weet je dat je aan het volgende zal beginnen. Schuif de multitasker in jou aan de kant. Ons brein kan namelijk geen twee dingen tegelijk doen, wij denken dat alleen maar!
Check: Waarom multitasken als chocolade is ... en niet werkt
Neem een moment om je te realiseren dat de taak of bezigheid die je gekozen hebt de enige hoofdtaak is van dat precieze moment. Praktisch doe je dat door er even bij stil te staan, het liefst aan het begin van de activiteit. Het resultaat zal zijn dat elke actie, groot of klein, met natuurlijke aandacht vervuld wordt.
Aanvaard elke handeling volledig als jouw taak voor het moment en geef je er aan over. Blijf flexibel, het is normaal dat je niet de hele tijd met volle aandacht bij die taak kan zijn.
Neem na ongeveer veertig minuten, of wanneer je aandacht verslapt, een korte pauze. Ook wanneer je een taak beëindigt, las je een rustpunt in. Dat betekent dat je je geest vrij rond laat gaan. Doe iets waarbij je geen verstandelijke inspanning moet verrichten, zoals een luchtje scheppen of een kop koffie halen.
Extra: 40 manieren om te relaxen in (minder dan) 5 minuten
Komt er iets tussendoor binnen, zoals een collega die hulp nodig heeft of een telefoontje, onderbreek dan je hoofdbezigheid en schenk je volledige aandacht. Door helemaal te switchen ervaar je de onderbreking als een afzonderlijk item in plaats van een storende factor. Je blijft ook niet tussen twee dingen in hangen.
Wil je graag doorwerken, dan kan dat natuurlijk ook. Schiet er je iets te binnen wat je straks nog moet gaan doen, dan is dat ook een ‘aanklopper’. Visualiseer even wat je moet gaan doen om de taak uit te voeren. Ter controle kan je die actie in je agenda zetten.
Een ochtendmens is onmiddellijk vrolijk en klaarwakker om er tegenaan te gaan. Voor anderen onder ons werkt dat totaal anders. Hoe dan ook: we hebben allemaal een moment in de dag dat we ons geweldig voelen en veel productiever zijn.
Neem zelf controle door een aantal van je taken te optimaliseren. De meeste mensen doen een mengeling van zaken die ze doodsaai vinden (vb administratie, klasseren, financiën opvolgen, ...) gecombineerd met die zaken waarvoor ze het liefste naar kantoor komen (mensen ontmoeten, creatief bezig zijn, ...). Waarom zou je kostbare piekuur-tijd verdoen aan taken die daar niet thuishoren?
Doe je meest denk-intensieve taken op die momenten waar jij je natuurlijkerwijze energieker voelt. De ‘denkloze’ taken kan je dan uitvoeren op momenten dat je een energie-drain voelt, of dat nu ’s morgensvroeg of in een namiddagdipje is.
Ontdek: Wanneer op de dag ben jij het productiefst?
Om je eigen piekuren nog efficiënter te maken, kan je gebruikmaken van de schaarste van je tijd, en dit in een schema gieten. Je kan werken met blokken tijd om iets af te krijgen: hoe je het ook draait of keert, dat werk moet af zijn in die tijd.
Om er zeker van te zijn dat je vooruitgang maakt in je projecten kan je er ook best voor zorgen dat je deze blokken in een schema giet. Bijvoorbeeld elke dag van 9 tot 10 je mails opvolgen, elke maandag van 10-13u werk je aan project x, ... Door het aanhouden van een strakke en consistente planning zal je zien dat je werk sneller kan afwerken.
Als je enkel doet wat voor je neus ligt aan werk ben je op korte termijn wel goed bezig, maar op lange termijn zorgt dat ervoor dat minder urgente zaken op een eindeloze wachtlijst komen te staan. Sport, relaties en denktijd lijken minder belangrijk dan je baas of collega die op je mails en resultaten zit te wachten.
Als je ‘belangrijk’ en ‘dringend’ als synoniemen gaat beschouwen kom je mogelijks in een probleemzone terecht. In plaats van te zeggen: "Ik heb hier geen tijd voor", kan je beter zeggen: "Dit is geen prioriteit." Hierdoor wordt ‘ik heb geen tijd om met jou te gaan lunchen deze week’ dus eigenlijk ook ‘het is voor mij geen prioriteit om met jou te gaan lunchen deze week’.
Het voelt niet zo goed om dat te zeggen, en toch zal je zien dat het werkt, want af en toe zal je je zelf dus wel toestaan om mee te gaan lunchen en kan je op die manier je relaties op het werk opbouwen. Je kan een prioriteit toekennen aan bijna alles wat je moet doen.
Goed om weten: Hoe stel jij de juiste prioriteiten op je werk?
Een ideaal moment om even tot rust te komen is de korte wandeling ‘s ochtends naar je bureau of overdag naar de printer, het toilet, het koffieapparaat of een collega op een andere afdeling.
Stap je rustig in 3 stappen:
5 tips: Hoe pak je een wandelvergadering praktisch aan?
Lachen ontspant ons. In ontspannen toestand lachen we authentiek (vanuit ons hart) en zien we sneller de humor in van een situatie, we kunnen sneller relativeren.
Maar zelfs fake lachen heeft enorm helende en rustgevende effecten op ons lichaam. Het middel bij uitstek om om te gaan met spanning op het werk is om samen te lachen. En om jezelf niet te serieus te nemen.
Het gebruiken van je ware talenten geeft je energie en lukt moeiteloos. Je talenten inzetten in je job creëert dus een buffer tegen stress.
Als je onder stress staat, is de kans groot dat je op dit moment niet het beste uit je talenten haalt, en dus ook niet de maximale energie. Het is dan waarschijnlijk zo dat je ofwel overdrijft (bv. als je communicatief bent, blijf je maar praten ipv te luisteren als dat nodig is), of dat je het tegenovergestelde gedrag gaat vertonen (bv. je terugtrekken in je schelp en niets zeggen). Dit zorgt voor energielekken.
Zoek manieren die je helpen om weer in je kracht te komen en je talenten optimaal te benutten, zoals loopbaanbegeleiding volgen of plezierige activiteiten ondernemen. Vaak bestaat de weg naar efficiënter en beter werken uit even minder werken en ontspannen!
Yes! 10 manieren om jouw verborgen talenten te ontdekken
(mr) – Met dank voor de tips aan Passion for Work-coach Sharon Vandousselaere, loopbaancoach Annelies Quaegebeur en Annemie Peeters.
Maar weinig bedrijven laten een siësta op het werk toe. Met de nodige verbeelding en de volgende trucs kan je misschien toch de nodige slaap inhalen.
Ontevredenheid op het werk kan verschillende oorzaken hebben. Maar wanneer wordt het écht tijd om uit te kijken naar iets anders?
Begin jij ’s ochtends al je werkmails te beantwoorden? Relax, uit onderzoek blijkt dat je je werkmails in de meeste gevallen best ’s middags beantwoordt…
Wie niet goed uitgerust is, voelt zich 's ochtends alles behalve fit. Enkele tips om toch vol energie op te staan!
Enkele tips om minder te werken en toch beter te leven. Hoe doe je dat precies?
Wie de waarschuwingssignalen voor een burn-out tijdig herkent en de juiste actie onderneemt, kan een lange mentale lijdensweg voorkomen.
Hoe kom je de dag zo ontspannen mogelijk door? Ann Baeke, coach en trainer bij Natural Leadership, én illustrator Eva Mouton geven tips.
Stoere vrachtwagenchauffeurs en keiharde topmanagers doen niet aan dutjes. Dutjes zijn voor doetjes. Powernaps daarentegen … Hoe effectief zijn ze écht?
Jobstudenten verdienen meer in de bouw. Maar er is een keerzijde, want het verhoogde uurloon schiet zijn doel volledig voorbij