Opleidingen
Vorige

1 van 247

Volgende
Volgend artikel:

Beobank doorbreekt stereotypes in banksector

Zó stoom je technische talenten klaar voor de toekomst

Concrete doe-opdrachten zijn echt nuttig om technische vacatures in te vullen. (Foto RTC Limburg)
Wil je mensen overtuigen om een technisch beroep te gaan uitoefenen, dan is er veel meer nodig dan louter de voordelen ervan in de verf te zetten. “Ze moeten van jongs af aan heel concrete projecten kunnen uitvoeren waarbij ze de maatschappelijke impact van hun werk kunnen vaststellen”, vindt Liesbeth Schraepen, coördinator van Limburg STEM’t af!, een initiatief om technische profielen klaar te stomen voor de arbeidsmarkt.

Het is geen geheim dat er een groot tekort is aan technisch opgeleide mensen. Al jaren probeert de overheid op uiteenlopende manieren om jongeren, werkzoekenden én werknemers die openstaan voor een nieuwe uitdaging, in de richting van technische jobs te sturen. Met wisselend succes. De drempel blijft voor sommigen te hoog, terwijl de behoefte aan deze profielen nog toeneemt.

Onvoldoende

Een formule die wél werkt, wordt gehanteerd door Limburg STEM’t af!, een driejarig project met een duurzame ambitie om Limburgse techtalenten vlot te laten aansluiten bij de arbeidsmarkt. De methode waarmee succes wordt geboekt, is het creëren van nieuwe werkvormen die voortvloeien uit de samenwerking tussen technische scholen en bedrijven.

“We hebben vastgesteld dat mensen écht interesse krijgen in technische beroepen als ze concrete projecten kunnen uitvoeren die een duidelijke meerwaarde bieden”, zegt Liesbeth Schraepen, die Limburg STEM’t af! coördineert voor RTC Limburg, de organisatie die vanuit de T2-campus in Genk, instaat voor de doorstroming van talent in de vakdomeinen techniek en technologie. “Het is onvoldoende om gewoon te zeggen dat er veel toekomst zit in bijvoorbeeld het programmeren van robots. Als je daarentegen jongeren kunt laten werken aan een concrete toepassing, waarmee een bedrijf of zorginstelling nadien grote successen oogst, is de stap om daadwerkelijk een job in de sector te ambiëren, veel kleiner.”

Nieuwsgierig

Gelijktijdig met het aanleren van de technische vaardigheden, worden in het project ook de soft skills sterk gestimuleerd. “Als je ziet hoe snel de technologie evolueert, is een moderne machine waar vandaag mee gewerkt wordt, over 3 jaar misschien totaal uit de mode”, aldus nog Liesbeth Schraepen. “De toekomstige werknemers van de technologische sector moeten dus ook leren om nieuwsgierig te zijn naar innovatie. Ze moeten leren om in teamverband te werken, om problemen als een uitdaging te beschouwen, om te communiceren met partners die kennis en ervaring hebben, om aan zelfreflectie te doen bij mislukkingen, enzovoort. Op die manier krijgt je technisch vaardig talent dat niet alleen klaar is voor een job, maar voor een toekomst.”

Op 10 oktober worden er (in Casino Modern in Genk) opnieuw teams samengesteld van jongeren die openstaan voor concrete technologische uitdagingen. Ze kunnen ideeën pitchen bij bedrijven en luisteren naar de vraagstukken die de organisaties hen voorleggen. Een hometrainer met een virtuele beleving, een robot in een zorgcentrum, slimme stopcontacten,… over een jaar staan de realisaties in de steigers en staat een nieuw contingent van veelbelovende professionals te trappelen om de arbeidsmarkt te bestormen. (Meer info: www.limburgstemtaf.be)

(Kurt Meers)

10 oktober 2019
Anderen bekeken ook