Hoe jezelf aanmoedigen in je werk?
Jezelf aanmoedigen? Hoe doe je dat precies? We denken niet altijd aan onszelf wanneer we een schouderklopje willen geven. Toch kan het erg nuttig zijn.
Hard werken alleen is immers niet genoeg. Je hebt er niets aan als niemand weet wat je allemaal doet. Het is dus belangrijk dat je je werk zichtbaar maakt, voor je baas en de rest van je collega’s.
Hoe ga je tewerk?
Vertel je collega’s op regelmatige tijdstippen waarmee je bezig bent. Meestal weten zij immers niet precies wat jouw dagtaak is. Op deze manier zien zij ook niet alleen het eindresultaat, maar ook hoeveel werk iets van jou gevergd heeft.
Wees niet te beroerd om applaus of complimentjes in ontvangst te nemen als je iets bijzonders hebt gerealiseerd. Wees trots op je werk en zorg ervoor dat anderen het opmerken.
Wees nieuwsgierig naar de meningen over je prestaties, bij zowel je collega’s als je baas. Door ernaar te vragen, leg je nog eens extra de nadruk op wat je hebt gedaan, zonder over te komen als een slijmbal.
Extra: Zo leer je constructief feedback geven én ontvangen
Beschouw je werk nooit als vanzelfsprekend. Als je het zelf evident vindt, hoe wil je dan dat anderen erover denken?
Hoe meer complimentjes je van je collega’s en overste krijgt, des te sneller zullen eventuele fouten achteraf je vergeven worden. Door af en toe te hengelen naar complimentjes bouw je dus meteen extra krediet op voor wanneer het even minder goed gaat.
Ontdek: 5 redenen waarom je fouten moét maken
(kv) - Bron: 'Manipuleren kun je leren' van Frank Van Marwijk (Haystack)
Jezelf aanmoedigen? Hoe doe je dat precies? We denken niet altijd aan onszelf wanneer we een schouderklopje willen geven. Toch kan het erg nuttig zijn.
Werk je om te leven, of leef je om te werken? Je job heeft een grote invloed op je geluksgevoel. Reden te meer om met een fijn gevoel naar je werk te gaan!
Complimentjes over het werk motiveren en zorgen ervoor dat we ons meer gewaardeerd voelen. Toch hoort een kwart van de werknemers ze nooit.
Op emoties hebben we weinig vat, maar ze hebben wel veel invloed op onze werkzaamheden. Hoe ga je daar best mee om?
Je eerste werkdag kun je vergelijken met je eerste schooldag. Een mix van spanning en onwennigheid: het kan overweldigend zijn.
Je eenzaam voelen op het werk kan een flinke impact hebben op je prestaties en je gezondheid. Hoe zorg je ervoor dat je kan verbinden met collega's en écht deel uit kan maken van het team?
Een goede communicatie bevordert de sfeer op de werkvloer én de band met je collega’s. Deze vijf tips stimuleren een transparante communicatie op de werkvloer.
Het is niet altijd makkelijk om een fout eerlijk toe te geven. Toch is het belangrijk om wel degelijk open kaart te spelen...
Verstuur jij je werkmails als een pro of eerder als een amateur? Mailen als een baas: zo doe je het!