7 presentatietips … en iedereen luistert naar je (VIDEO)
De opening is één van de belangrijkste onderdelen van een presentatie. Grijp je de aandacht van het publiek of raak je ze voorgoed kwijt?
Bedrijfsvergaderingen worden vaak schoorvoetend en met een zucht onthaald. Niet iedereen vindt deze bijeenkomsten even relevant of boeiend, waardoor ze er tegenop gaan zien.
Nochtans kan je meer uit dergelijke bijeenkomsten halen dan je zou denken. Het kunnen bronnen van inspiratie zijn, je kan er interessante en/of gelijkgezinde mensen ontmoeten, het kan de teamspirit versterken én je kan jezelf tonen. Vooral dat laatste mag niet onderschat worden. Een bedrijfsvergadering is het uitgelezen moment om te laten zien wie je bent en wat je doet.
Ben je wat onzeker en heb je misschien het gevoel dat je tijdens een vergadering door de mand zal vallen? Dan kunnen deze tips je helpen om jezelf wat zekerder voor te doen én je van je meest intelligente kant te laten zien.
Je komt niet alleen aandachtig en ijverig over, anderen zullen ook denken dat ze misschien iets gemist hebben en dat de spreker interessanter is dan ze oorspronkelijk dachten. Zelfs al veins je je interesse maar, dat hoeft de rest niet te weten …
Tijdens een PowerPointpresentatie vragen om een slide terug te springen, toont dat jij aan het opletten was. Zelfs al was het niet zo. Je kan daarop een vage vraag stellen of toch een extra woordje uitleg vragen over de origine van bepaalde cijfers, of een korte samenvatting bijvoorbeeld.
Herhaal wat er het laatst gezegd is geweest. Het feit dat je mooi kan papegaaien wat er net gezegd is, wekt de illusie dat je een goede luisteraar bent. Terwijl het uiteraard goed mogelijk is dat dat het enige was wat je van het hele discours onthouden hebt.
Met luide stem tijdens een debat erop wijzen dat het nodig is om perspectief te blijven bewaren, komt intelligent over en toont dat je leiderschapskwaliteiten hebt. Anderen ertoe aanzetten om afstand te nemen van het onderwerp, om er later een frisse blik op te gooien, is een goede manier om positief op te vallen (en misschien even een ander, interessanter onderwerp aan te snijden).
Percenten verwerken in je presentatie zorgen ervoor dat je altijd onderbouwd lijkt. Kan je tegelijkertijd die percentages gebruiken en ze voor je publiek vertalen naar breuken (33% wordt dan ‘meer dan 1 op drie’) dan zal je gezien worden als iemand die echt goed is met cijfers. Verder kom je ook helder over én zal je een grondige kennis en begrip van de materie worden toegedicht.
Visualiseer je berekeningen en je presentatie. Het kan je publiek en jezelf een houvast bieden tijdens je uiteenzetting, maar het kan ook de aandacht vasthouden. Je kan eender welk diagram tekenen, volledig geen uitleg geven, en de grafiek of tekening open laten tot na je presentatie. Je publiek zal de betekenis willen raden en extra aandachtig luisteren.
Rechtstaan tijdens een vergadering is al opvallend en een methode om een statement te maken. Rond beginnen lopen, grijpt dan helemaal de aandacht. Ondertussen peinzend tegen een muur leunen is een manier om te tonen dat het een zwaar thema is waar je alle nodige aandacht aan wil geven. Je zuigt alle aandacht naar je toe en straalt leiderschapskwaliteiten uit. Win-win.
Verontschuldig jezelf tijdens een vergadering om een - al dan niet - belangrijk telefoontje op te nemen. Als je de vergadering ervoor moet onderbreken, wil dat toch zeggen dat je zelf ook een belangrijk iemand bent?
Een zin als “Kunnen we dit opschalen?” is vaag, vaak totaal niet van toepassing, maar kan door de mysterieuze terminologie toch altijd gebruikt worden. De betekenis is onduidelijk en kan op verschillende manieren ingevuld worden. Je collega’s zullen in de war zijn, maar willen niet dom overkomen en zullen daarom toch proberen om vaag te antwoorden.
Leer om met jezelf te lachen. Een grapje ten koste van jezelf zal beter varen dan plagerijen ten opzichte van iemand anders. Je toont hiermee dat je jezelf niet te serieus neemt, bescheiden genoeg bent en het geeft ook blijk van intelligentie. Pas wel op dat je gewoon kan lachen met jezelf en dat je jezelf niet volledig belachelijk maakt. Anders breng je je zorgvuldig opgebouwde reputatie uit balans.
(sjv) – Bron : Express.be
21 juni 2017De opening is één van de belangrijkste onderdelen van een presentatie. Grijp je de aandacht van het publiek of raak je ze voorgoed kwijt?
Eén op de tien werknemers geeft toe al eens in slaap gevallen te zijn tijdens een presentatie op het werk. Dat blijkt uit onderzoek bij kantoormedewerkers.
Vergaderen zoals we het al jaren doen? Kan nuttig zijn, vindt VDAB-directeur Johan Viaene, maar het kan ook anders, in een park of bos.
Maar weinig werknemers staan te popelen om een presentatie te geven. De volgende tips kunnen je alvast op de goede weg helpen wanneer je moet presenteren.
Een goede voorbereiding, een vlotte presentatie én een degelijke follow-up blijken makkelijker gezegd dan gedaan. Enkele tips om je op weg te helpen.
De 'Twee Pizza's'-regel van Jeff Bezos, oprichter en CEO van webwinkel Amazon.com, is volgens hem dé manier om efficiënt te vergaderen ...
Op YouTube circuleren er meer dan 40.000 presentatiefilmpjes van Apple-baas Steve Jobs. Wat is zijn geheim?
Ouders met kinderen ten laste moeten minder belastingen betalen. Als de kinderen een studentenjob doen en te veel verdienen, zijn ze niet meer ten laste.
Zelf je ontslag indienen doe je niet zomaar. Dit zijn de 6 meest voorkomende redenen waarom iemand ontslag neemt...