Persoonlijke ontwikkeling
Vorige

1 van 931

Volgende
Volgend artikel:

AI levert 4,75 u/week tijdswinst op, aan vooral... oudere werknemers

Zo lijk je slimmer tijdens een vergadering: 10 tips

Hoewel bedrijfsvergaderingen belangrijk zijn, zijn ze niet altijd even spannend of interessant. Toch is het essentieel voor je carrière om deze momenten zo goed mogelijk te benutten. Je kan er tonen wie je bent en wat je waard bent, en het zijn uitstekende gelegenheden om te netwerken. Daarom 10 tips om de beste indruk achter te laten ...
#

Bedrijfsvergaderingen worden vaak schoorvoetend en met een zucht onthaald. Niet iedereen vindt deze bijeenkomsten even relevant of boeiend, waardoor ze er tegenop gaan zien.

Jezelf tonen

Nochtans kan je meer uit dergelijke bijeenkomsten halen dan je zou denken. Het kunnen bronnen van inspiratie zijn, je kan er interessante en/of gelijkgezinde mensen ontmoeten, het kan de teamspirit versterken én je kan jezelf tonen. Vooral dat laatste mag niet onderschat worden. Een bedrijfsvergadering is het uitgelezen moment om te laten zien wie je bent en wat je doet.

Ben je wat onzeker en heb je misschien het gevoel dat je tijdens een vergadering door de mand zal vallen? Dan kunnen deze tips je helpen om jezelf wat zekerder voor te doen én je van je meest intelligente kant te laten zien.

10 tips om slimmer te lijken tijdens een vergadering

1. Knik en noteer

Je komt niet alleen aandachtig en ijverig over, anderen zullen ook denken dat ze misschien iets gemist hebben en dat de spreker interessanter is dan ze oorspronkelijk dachten. Zelfs al veins je je interesse maar, dat hoeft de rest niet te weten …

2. Vraag om terug te blikken

Tijdens een PowerPointpresentatie vragen om een slide terug te springen, toont dat jij aan het opletten was. Zelfs al was het niet zo. Je kan daarop een vage vraag stellen of toch een extra woordje uitleg vragen over de origine van bepaalde cijfers, of een korte samenvatting bijvoorbeeld.

3. Herhaal

Herhaal wat er het laatst gezegd is geweest. Het feit dat je mooi kan papegaaien wat er net gezegd is, wekt de illusie dat je een goede luisteraar bent. Terwijl het uiteraard goed mogelijk is dat dat het enige was wat je van het hele discours onthouden hebt.

4. Vraag om overzicht te houden

Met luide stem tijdens een debat erop wijzen dat het nodig is om perspectief te blijven bewaren, komt intelligent over en toont dat je leiderschapskwaliteiten hebt. Anderen ertoe aanzetten om afstand te nemen van het onderwerp, om er later een frisse blik op te gooien, is een goede manier om positief op te vallen (en misschien even een ander, interessanter onderwerp aan te snijden).

5. Goochel met cijfers

Percenten verwerken in je presentatie zorgen ervoor dat je altijd onderbouwd lijkt. Kan je tegelijkertijd die percentages gebruiken en ze voor je publiek vertalen naar breuken (33% wordt dan ‘meer dan 1 op drie’) dan zal je gezien worden als iemand die echt goed is met cijfers. Verder kom je ook helder over én zal je een grondige kennis en begrip van de materie worden toegedicht.

6. Gebruik diagrammen

Visualiseer je berekeningen en je presentatie. Het kan je publiek en jezelf een houvast bieden tijdens je uiteenzetting, maar het kan ook de aandacht vasthouden. Je kan eender welk diagram tekenen, volledig geen uitleg geven, en de grafiek of tekening open laten tot na je presentatie. Je publiek zal de betekenis willen raden en extra aandachtig luisteren.

7. Loop rond

Rechtstaan tijdens een vergadering is al opvallend en een methode om een statement te maken. Rond beginnen lopen, grijpt dan helemaal de aandacht. Ondertussen peinzend tegen een muur leunen is een manier om te tonen dat het een zwaar thema is waar je alle nodige aandacht aan wil geven. Je zuigt alle aandacht naar je toe en straalt leiderschapskwaliteiten uit. Win-win.

8. Maak tijd voor dat "belangrijk telefoontje"

Verontschuldig jezelf tijdens een vergadering om een - al dan niet - belangrijk telefoontje op te nemen. Als je de vergadering ervoor moet onderbreken, wil dat toch zeggen dat je zelf ook een belangrijk iemand bent?

9. Gebruik mysterieuze zinnen

Een zin als “Kunnen we dit opschalen?” is vaag, vaak totaal niet van toepassing, maar kan door de mysterieuze terminologie toch altijd gebruikt worden. De betekenis is onduidelijk en kan op verschillende manieren ingevuld worden. Je collega’s zullen in de war zijn, maar willen niet dom overkomen en zullen daarom toch proberen om vaag te antwoorden.

10. Zelfrelativering

Leer om met jezelf te lachen. Een grapje ten koste van jezelf zal beter varen dan plagerijen ten opzichte van iemand anders. Je toont hiermee dat je jezelf niet te serieus neemt, bescheiden genoeg bent en het geeft ook blijk van intelligentie. Pas wel op dat je gewoon kan lachen met jezelf en dat je jezelf niet volledig belachelijk maakt. Anders breng je je zorgvuldig opgebouwde reputatie uit balans.

(sjv) – Bron : Express.be  

21 juni 2017
Anderen bekeken ook