10 tips voor meer zelfvertrouwen op het werk
Voor wie de eerste lentezon niet genoeg is om vrolijk door het leven te dartelen, hebben we enkele tips om terug lekker in z’n vel te zitten.
Hou je boodschap kort en simpel. Iemand die iets staat uit te leggen met behulp van abstracte termen zal door zijn omgeving zelden worden gehoord, laat staan worden begrepen. Gebruik daarom scherpe en levendige woorden die bepaalde gevoelens bij mensen oproepen in plaats van tientallen ‘moeilijke’ woorden.
Een leuk verhaal kunnen mensen beter onthouden dan een betoog vol betekenisloze termen. Als je iets belangrijks vertelt, probeer dit dan regelmatig te koppelen aan een anekdote, aan iets wat je hebt meegemaakt, zodat je gesprekspartner alert blijft en niet langzaam afdwaalt van het gesprek. Veel praktische voorbeelden geven, kunnen ook hun steentje bijdragen.
Goed kunnen luisteren, is de sleutel tot succes. Aangezien op kantoor werknemers vaak door elkaar spreken, zal diegene die luistert het meest opvallen. Luister, verduidelijk én bevestig nadien wat de andere net heeft gezegd. Het toont dat je oprecht geïnteresseerd bent.
Help je klanten of collega’s door hen af en toe tips te geven. Bezorg hen advies, een overzichtelijk artikel dat je gelezen hebt en waarvan je weet dat het hen interesseert, of vertel hen hoe jij hun specifieke problemen zou oplossen. Mensen zullen jou herinneren als een behulpzaam iemand en zullen zich in de toekomst sneller tot jou richten.
Je krijgt heus niet meer aandacht als je je keel openzet en het geluidsvolume van je gesprekspartner overtreft. Probeer in de plaats daarvan je geluidsvolume te variëren. Ook als je een boodschap iets stiller en kalmer brengt, zal je de nodige aandacht trekken. Wissel vervolgens af met een iets luider volume, dan zit iedereen meteen aan je lippen gekluisterd.
Niets ergerlijker dan iemand die zijn beloften niet nakomt. Beloof niets waarvan je al van in het begin weet dat je het toch niet zal kunnen klaarspelen. Aanvankelijk zal je bewonderd worden om je werkethiek, maar wanneer blijkt dat je de zaken maar moeilijk afgehandeld krijgt, verdwijnt je geloofwaardigheid én anderen hun aandacht voor jou.
Als je naar klanten gaat, is het belangrijk dat je niet jezelf, maar hen centraal zet. Iemand die voortdurend over zichzelf praat, is ontzettend vervelend. Bij een belangrijke presentatie is het bijgevolg aan te raden om steeds voldoende ruimte over te houden voor vragen.
Overmatige informatie en te veel contact schrikt veel medewerkers af. Maak regelmatige korte, scherpe boodschappen en hou het hierbij. Verspil de tijd van anderen niet met een uitgebreid betoog dat eigenlijk in één zin kan worden samengevat.
(nm) – Bron: Businessinsider.com
18 oktober 2012Voor wie de eerste lentezon niet genoeg is om vrolijk door het leven te dartelen, hebben we enkele tips om terug lekker in z’n vel te zitten.
Een nieuwe grote klant die binnengehaald wordt of een project dat succesvol afgehandeld wordt, daar klinken we op. Maar niet alleen successen, ook mislukkingen en fouten zouden gevierd moeten worden.
Een vergadering leiden is niet altijd evident... We geven je graag wat goede raad mee om efficiënt vergaderingen te leiden.
Sommige zaken durven ons geluk op professioneel én persoonlijk vlak in de weg te staan. De volgende 10 dingen laat je in de toekomst dus beter achterwege.
Met onze non-verbale communicatie zeggen we vaak nog meer dan met woorden. Vandaar: deze 5 manieren van lichaamstaal én hoe je overkomt bij anderen.
Volgens Nicole Williams, Connection Director bij LinkedIn, hangt de zoektocht naar de ideale partner nauw samen met die naar de ideale job. 15 tips!
Ook in de retailsector woedt de ‘war for talent’. Maar merken en retailers die het slim aanpakken, zullen medewerkers aan zich kunnen binden.
De populairste studentenjob? Dat is dit jaar de kassier, zo blijkt uit een rondvraag van Randstad. En de rest van de ranking?
Naast heel wat arbeidsvreugde kan je job je soms ook wel eens de nodige stress bezorgen. Maar wat als het jou allemaal te veel wordt?