Zó is het om te werken bij een Belgisch modemerk
“De winkel van GYMP in Brugge is vooral een kwestie van aanwezigheid. Een uitgebreid winkelnetwerk plant het bedrijf niet.”
Het kinderkledingmerk GYMP, met hoofdzetel in Desselgem bij Waregem, tracht als West-Vlaams familiebedrijf een eigen plek te verwerven in de steeds mondialer wordende retailsector. Het bedrijf wil groeien en ook nieuwe medewerkers aantrekken. Alleen zijn dat misschien niet de typische retailprofielen.
Gorgeous Young Misters and Princesses, daar staat GYMP (voortaan) voor. Daar horen een nieuw logo en een nieuwe huisstijl bij, ook voor hun website en in de eigen winkels van GYMP in Brugge en Kortrijk.
GYMP is namelijk gespecialiseerd in baby- en feestkleding voor kinderen van 0 tot 14 jaar. Het merk wordt intussen verdeeld in meer dan 400 boetieks en speciaalzaken over heel Europa. Ook al doet het merk voor kindermode behoorlijk mondiaal aan, aan de basis ligt een West-Vlaams familiebedrijf.
Tunesië
Anckaert Confectie is al decennia lang een begrip in de sector. Gegroeid uit een eenmans borduurbedrijf, hield de familie Anckaert in de jaren ’80 het kindermerk Anne K boven de doopvont. Dat maakte in 2000 plaats voor GYMP, wat tot voor kort stond voor Geert, Jo, Marianne en Pol.
Het bedrijf werkt nog altijd vanuit West-Vlaanderen. “In Desselgem hebben wij een twintigtal medewerkers. De activiteiten hier zijn de productontwikkeling, alle centrale ondersteunende functies en de distributie”, vertelt CEO Geert Anckaert. Al is het ook actief in het buitenland. “De productie gebeurt in Tunesië. Het bedrijf daar is een volle dochter van Anckaert Confectie, maar daar zijn uitsluitend Tunesische medewerkers”, aldus Anckaert.
Aanwerven?
Hoe zit het qua de verdere verdeling van de jobs? “De meeste mensen in Desselgem zitten in design en in het vervaardigen van prototypes. Of ze werken er via ons magazine in logistiek. De voornaamste kaderfuncties worden door de vier eigenaars ingevuld.”
Aanwervingen plant Anckaert eerder op langere termijn. En dat zijn niet zozeer de typische verkoop- of retailprofielen. “Als alles verloopt zoals gepland, zullen we volgend jaar zeker vacatures hebben. Ik denk dan voornamelijk aan extra administratieve en logistieke medewerkers”, stelt hij.
Geen fysiek kanaal
Ondanks het mooie palmares, de rebranding en de geplande groei geeft CEO Geert Anckaert toe dat de sector, en dus ook zijn bedrijf, in een uitdagende omgeving zit. “Er woedt inderdaad een grote storm in de retailwereld, en in de mode is die zo mogelijk nog zwaarder dan in andere sectoren. Kinderkleding wordt zo mogelijk nog harder getroffen omdat daar het bestedingsbudget nog sterker gekrompen is”, klinkt het.
Ook eigen winkels uitbaten, is geen evidentie als relatief kleine speler. “Wij hebben wel twee flagstores in Kortrijk en Brugge, maar dat is eerder een kwestie van aanwezigheid van het merk. Een eigen fysiek monobrand retailkanaal uitbouwen, achten wij niet haalbaar. Daarvoor is ons assortiment te klein en zijn er te weinig koopmomenten in de kinderkleding.”
Webshop een must
Hoe ziet Anckaert de toekomst? “Zeer veel kleinere multi-brand retailers zijn de laatste jaren verdwenen. Zij die het professioneel, en over diverse kanalen aanpakken, zullen de eindmeet halen. Dat zijn de business-klanten waarop wij ons richten en waarmee wij samen een tegenpool willen vormen tegen de fast fashion ketens”, klinkt het.
En ook hier merk je dat retail flink verandert. “Natuurlijk moeten wij ook de online kanalen omarmen. Een merk dat zichzelf respecteert kan niet zonder een eigen consumenten webshop, al moeten wij ook op andere platformen vindbaar zijn. Grote uitdagingen allemaal, waarin onder meer gerichte marketing en misschien vooral ICT een grote rol spelen.” Of hoe zelfs een lokaal modemerk voor een stukje een IT-bedrijf wordt.
(William Visterin)
27 september 2019