Bazen blijven hun werknemers contacteren buiten de werkuren
Een jaar na het ‘recht op deconnectie’ worden nog 6 op de 10 Vlamingen buiten de werkuren gecontacteerd door hun leidinggevende...
Hij of zij…
Dat je baas af en toe kritiek levert, is volstrekt normaal. Doet hij of zij dat enkel tijdens een evaluatiegesprek, dan heb je een probleem.
Evaluatiegesprekken dienen niet om alle opgespaarde kritiek plots naar boven te laten komen. Alles wat er tijdens een dergelijk gesprek gezegd zal worden, moet je eigenlijk al van tevoren weten. Feedback moet je onmiddellijk krijgen, alleen dan kan het gewenste effect bereikt worden. Een goede baas evalueert en begeleidt zijn of haar werknemers elke dag, niet alleen tijdens een evaluatiegesprek.
CHECK: Zo herken je een goede baas
Ook excuses moeten gemaakt worden op het moment dat ze vereist zijn. Als jij iets verkeerd doet, wacht je toch ook het evaluatiegesprek niet af om jezelf te verontschuldigen?
Heeft jouw baas deze 3 eigenschappen? Let dan op voor toxisch gedrag
Een goede baas is op elk moment bereid om naar jouw nieuwe ideeën te luisteren. Daar is heus geen vergadering voor nodig.
Als medewerkers uit eigen initiatief met oplossingen komen, dan leidt dat vaak tot betere resultaten. Een baas die bij bepaalde medewerkers individueel gaat polsen naar oplossingen voor specifieke problemen, heeft meer succes dan iemand die in het wilde weg zoekt naar ‘ideeën voor verbetering’.
4 leiderschap-checks: hoe doet jouw baas het?
Goede bazen weten ook zonder ontwikkelingsplan wat hun werknemers op termijn hopen te bereiken. Ze zijn op de hoogte van wat hun medewerkers kunnen, welke ervaringen ze willen opdoen en van welke carrière ze dromen. Hij of zij spreekt dan ook over die zaken op een informele manier en zorgt voor passende projecten. Een goede baas laat je deelnemen aan de juiste opleidingen, creëert mooie kansen en geeft je voortdurend feedback.
Lees ook: Deze 6 blunders van je baas maken jou ongelukkig
Het is niet omdat je op woensdag een halfuur vroeger naar huis mocht van de baas, dat hij of zij je op zaterdag mag bellen met de vraag om dringend te komen werken. Een goede baas verleent geen gunsten om daarna een gunst terug te kunnen vragen. Toegewijde werknemers zullen zich wel flexibel opstellen als ze daar zelf de noodzaak van inzien.
(mo) - Bron: Bnet.com
Een jaar na het ‘recht op deconnectie’ worden nog 6 op de 10 Vlamingen buiten de werkuren gecontacteerd door hun leidinggevende...
Je baas die in je professionele mailbox neust: mag dat zomaar? Het is een complex vraagstuk met een dubbele bodem...
Wat is de belangrijkste vaardigheid die de meeste werknemers missen bij hun leidinggevenden?
De impact van onze job op ons welzijn is groot. Maar helaas blijken niet alle werksituaties even gezond...
Soms zitten mensen niet op de juiste plaats. Een typisch voorbeeld daarvan is de baas die bovenaan de ladder staat, maar niet capabel is. Klinkt bekend?
Wanneer de gemoederen hoog oplopen, kunnen frustraties op de werkvloer escaleren. Je grijpt dus beter op tijd in, vóór de bom ontploft...
Had je vroeger misschien een lastige baas, dan spreken we vandaag over toxisch leiderschap. Maar wat is dat eigenlijk, een ‘toxische baas’?
We zoomen in op drie karaktereigenschappen die op het eerste gezicht vrij positief lijken, maar in een leidersrol toch enkele alarmbellen doen afgaan...
Kan jij een term plakken op de communicatiestijl van je leidinggevende? Het is voor veel mensen een moeilijke opgave. We gidsen je door 4 communicatiestijlen.