Opgelet voor Twitterende collega’s!
Werknemers die zeer vaak actief zijn op sociale netwerksites gedragen zich minder sociaal, veranderen vaker van job en zijn niet betrouwbaar, zo blijkt.
1. Denk goed na over welk medium je wil gebruiken om contact te maken met iemand.
Zakelijke relaties zijn geen vrienden, je maakt dan ook best gebruik van een zakelijke netwerksite als LinkedIn wanneer je met hen in contact wil treden. Wees niet te amicaal wanneer je iemand nog nooit of nog niet vaak hebt ontmoet. Leg ook uit wie je bent, hoe je de benaderde persoon kent of wie jou met hem of haar in contact heeft gebracht.
2. Als je een uitnodiging krijgt van iemand die je niet kent, mag je die altijd naast je neerleggen.
Als je je daar oncomfortabel bij voelt, kan je de afzender ook een antwoord sturen en hem of haar duidelijk maken dat je enkel mensen die je kent, opneemt in je netwerk. Onthou dat je de baas bent over je eigen profiel. Je hoeft niet ieders vriend te zijn.
3. Of je je baas of collega's opneemt in je virtueel netwerk, bepaal je zelf.
Veel hangt af van jullie onderlinge relatie. Met behulp van de privacy-instellingen kan je ook specifieker bepalen welke foto’s en berichten voor wie zichtbaar zijn. Begin je net aan een nieuwe baan, wacht dan rustig af tot je zeker weet dat het gepast is om je collega's toe te voegen.
4. Ook Twitter kan je gebruiken om in contact te treden met bekenden én onbekenden.
Heb je geen ervaring met het medium, let dan goed op wat andere gebruikers zoal op hun profiel schrijven. Op die manier leer je de typische toon, de stijl en het spraakgebruik kennen. Volg niet zomaar iedereen op Twitter, maar enkel die mensen van wie het zin heeft dat je ze volgt.
5. Sociale media zijn een vluchtig gegeven.
Een klein foutje of een verkeerd gebruik van privé- en openbare berichten kan er wel eens voor zorgen dat vertrouwelijke informatie bij de verkeerde persoon terechtkomt. Overkomt je dat, speel dan open kaart. Bied je verontschuldigingen aan aan de betrokken personen en licht ook je leidinggevende in. Pas wanneer je in alle openheid over de fout praat, kan iedereen er komaf mee maken.
(mo) - Bron: Accountemps
15 februari 2012Werknemers die zeer vaak actief zijn op sociale netwerksites gedragen zich minder sociaal, veranderen vaker van job en zijn niet betrouwbaar, zo blijkt.
Niet die verdomde deadline op je werk baart je zorgen, wel of er iets gebeurd zou zijn op Facebook. Wel, dankzij deze 5 toepassingen blijf je ongezien bij!
Wie gebruik maakt van een sociaal medium als LinkedIn om een netwerk te onderhouden, kan maar beter een foto gebruiken die het juiste imago uitstraalt.
Wie hogerop wil, kan maar best veel mensen kennen. Des te meer mensen je kent, des te meer bruikbare contacten daar immers tussen zitten.
Sociale netwerken zijn een nieuw medium, mensen kunnen de grenzen hiervan nog niet goed inschatten. Net daarom is een social media policy nuttig.
Jobat geeft een overzicht van de meest gevraagde jobs in techniek. En er zijn enkele opvallende stijgers...
24+, het customer care center van KBC, zet volop in op ‘moments that matter’. Van karaoke tot check-ins.
Een leidinggevende met wie het niet klikt, blijkt vaak een afknapper. Al is het makkelijker gezegd dan gedaan want bij leidinggeven komt wel wat kijken.
Wanneer jouw job je een gelukkig gevoel geeft, mag je van geluk spreken: je behoort dan tot de 'happy few' die zich oprecht goed voelen op hun werk.