Thuiswerkers ruim de helft minder gestoord door collega's
We worden dagelijks 39 minuten minder gestoord door collega’s bij thuiswerk! En dat heeft zo z'n voordelen...
De collega die goed werk levert, maar iedere morgen te laat op het werk verschijnt, of steeds als laatste een meeting komt binnenstormen. Bovendien gaat deze collega ook vaak vroeger naar huis dan anderen en lijkt hij of zij zich niet te haasten wanneer anderen aan het wachten zijn.
Ofwel is deze collega simpelweg onbeleefd en heeft hij of zij geen respect voor andermans tijd, ofwel is deze verstrooide collega zich vaak gewoon niet bewust van de tijd. Zoek uit met welk type jij op je werk te maken hebt. Heeft je collega geen tijdsbesef? Passeer dan langs haar/zijn bureau wanneer jij naar de meeting vertrekt of stuur een sms'je wanneer hij of zij er nog niet is en je weet dat anderen ongeduldig aan het worden zijn.
Is je collega echter gewoon onrespectvol en weigert hij of zij te veranderen? Dan kan je maar beter je ergernissen proberen opzij te zetten, want je doodergeren helpt helaas niemand vooruit. Onrespectvolle werknemers zullen vroeg of laat door de mand vallen. Loopt het echt de spuigaten uit? Kaart dan voorzichtig bij je leidinggevende aan dat het niet makkelijk werken is met collega's die nooit op tijd komen.
Extra: 5 grote misvattingen over 'altijd te laat zijn'
De collega die zich nog steeds als een zeurende puber gedraagt. Alles is oneerlijk, niemand doet zijn werk zoals het moet en wees er maar zeker van dat hij (of zij) dit zal vertellen tegen de baas.
Natuurlijk is het niet fijn om samen te werken met iemand die niets positiefs te vertellen heeft. Voor je het weet heb je immers dezelfde negatieve vibe overgenomen. Daarom is het belangrijk om jezelf af te schermen tegen deze negatieve gevoelens. Laat je niet van je stuk brengen en ga in de 'tegenaanval' door alles op te lijsten dat wél goed gaat. Met negatieve gedachten geraak je nergens en dit moet je dan ook duidelijk maken aan 'de zeurpiet'. Zit de zeurpiet naast jou? Overweeg dan een hoofdtelefoon, de boodschap zal meteen duidelijk zijn.
De collega die werk niet ziet liggen en deadlines niet nakomt. Hij of zij loopt altijd achter op schema en schuift belangrijke zaken door naar jou.
Bijna op iedere werkvloer loopt een luierik rond. Deze medewerker is meester in het doorgeven van opdrachten en weet exact hoe hij of zij onder de radar moet blijven. Zolang jij geen neen kan zeggen en het werk doet omdat het anders toch niet gedaan zal worden, zal je baas de luierik niet opmerken. Weiger daarom om zijn of haar opdrachten over te nemen, en focus je enkel op je eigen projecten. Uiteindelijk zal zijn werk zich opstapelen en zullen ook anderen merken dat bepaalde zaken niet zijn uitgevoerd. En dan kan de bal snel aan het rollen gaan.
Omgaan met een luie collega: 10 tips
De collega die uiterst briljant maar sociaal totaal onbeholpen is. Hij of zij zegt dingen die anderen oncomfortabel maken.
Er is een reden waarom je baas deze werknemer aangeworven heeft. Hij of zij doet zijn werk goed en dat hij minder goed in de groep ligt, maakt je baas weinig uit. Het is dan ook niet aan jou om deze collega serieus op het matje te roepen voor zijn 'asociaal gedrag'. Gaan sommige opmerkingen echt te ver, dan kan je hem of haar hier wel attent op maken. Vaak heeft deze persoon immers niet door dat er iets mis is met zijn gevoelige uitspraken. Even beleefd melden dat je dit eigenlijk niet apprecieert kan al wonderen doen.
Je collega's corrigeren: do's en don'ts
De collega die altijd vragen heeft, ook al werkt hij of zij al langer bij het bedrijf dan jou. Deze werknemer kan bovendien niet tegen kritiek en kan bij de kleinste opmerking al in tranen uitbarsten.
Het is vermoeiend samen te werken met een collega die duidelijk niet zelfstandig kan werken. Stop met voortdurend zijn of haar hand vast te houden. Geef je collega de nodige uitleg wanneer hij of zij dat vraagt en vraag ook dat hij of zij dit noteert, zodat je het later niet opnieuw hoeft uit te leggen.
(nm) - Bron: Businessinsider.com
17 maart 2021We worden dagelijks 39 minuten minder gestoord door collega’s bij thuiswerk! En dat heeft zo z'n voordelen...
Hoe komt het nu eigenlijk dat kantoorgeluiden de ene helemaal niet storen, en de andere er simpelweg woest van wordt?
Slechts 16 procent van de nieuw aangeworven medewerkers beschikt over de juiste vaardigheden voor hun (toekomstige) job.
Iedereen kan wel eens een slechte dag hebben, maar sommige collega’s neigen toch meer naar lui dan naar een tijdelijke dip. Hoe pak je dat aan?
Vindt een notoire laatkomer zijn tijd belangrijker dan de jouwe? Of is het gewoon nonchalance? Vijf misverstanden op een rij.
Wanneer iemand een organisatie verlaat of wordt ontslagen, wat te doen met e-mails die (nog) op zijn of haar professionele e-mailadres terechtkomen?
Om zo goed mogelijk te werken, moet de relatie tussen collega’s dat ook zijn. Maar da's niet altijd zo. We schatten onszelf vaak beter in dan onze collega’s …
Een knap uiterlijk is niet altijd een voordeel. Minder aantrekkelijke collega’s worden vaker serieus genomen dan uitgesproken knappe collega’s.
Je collega aanspreken over een onprofessionele houding of ongepast gedrag is lastig. Hoe breng je de onaangename boodschap zo aangenaam mogelijk over?