5 tips om beter te communiceren op de werkvloer
Een goede communicatie bevordert de sfeer op de werkvloer én de band met je collega’s. Deze vijf tips stimuleren een transparante communicatie op de werkvloer.
“Na de pandemie kregen veel kantoren een andere functie waarbij interactie centraal staat. Voor bijna de helft van de werknemers (45%) is het hoofdkantoor vandaag meer dan ooit een plek om elkaar te ontmoeten”, aldus Peter s’Jongers, CEO van Protime. “Bedrijven die een Great Place to Work willen zijn, hebben er dan ook baat bij om de look & feel van hun kantoor aan te passen aan deze nieuwe realiteit.”
Wat is nu eigenlijk belangrijker: op kantoor zijn of effectief werken?
Hybride werken is een blijver. Terwijl voor corona nog een derde van de werknemers (33%) wel eens van thuis uit werkte, doet vandaag iets meer dan de helft dit (52%). Thuis of op kantoor, het heeft elk zijn voor- en nadelen. Voor taken die concentratie vragen, geeft 58% aan liever van thuis uit te werken. Bijna 2 op de 3 werknemers (64%) vergadert liever op kantoor dan online.
Veel bedrijven pasten hun kantoor dan ook aan aan de nieuwe realiteit. Zo blijkt dat ruim 1 op de 6 werknemers terugkeerden (17%) naar een nieuw ingericht kantoor. Bij nog eens een tiende van de werknemers zou een kantoor make-over er in de nabije toekomst op de planning staan.
CHECK: Zijn kantoren klaar voor het hybride werken?
Meer thuiswerk betekent dat er minder werkplekken nodig zijn op kantoor. Bij bijna een derde van de werknemers (32%) bij wie het kantoor werd heringericht, zijn er minder plaatsen op kantoor. Bij 1 op de 6 van alle werknemers (16,5%) werd sinds corona ook een werkplekreservatie ingevoerd. Daar moet je je vooraf aanmelden om er zeker van te zijn dat je die dag een bureau hebt.
Tijdens de pandemie zijn we gewoon geraakt aan de huiselijke, gezellige en knusse inrichting van onze thuiswerkplek. Om hun werknemers opnieuw naar kantoor te lokken, werd in veel gevallen een meer huiselijke sfeer gecreëerd. Bij wie het kantoor werd aangepakt, werd dit ‘leuker ingericht’ (21%) met meer planten (16%). Ook kwamen er meer zithoekjes (17%) zodat mensen niet meer de hele dag van op één plek moeten werken.
Het kantoor werd meer dan ooit een plek om collega’s te ontmoeten, te brainstormen en om inspiratie op te doen. Bij één op de zeven werknemers (14%) van wie het kantoor een make-over kreeg, kwamen er meer ruimtes bij om te vergaderen of elkaar te ontmoeten.
Extra: Een saaie werkomgeving is slecht voor je concentratie
“De toekomst van het kantoor is hybride. Aan sommige taken kan je nu eenmaal meer geconcentreerd thuis werken, terwijl je voor andere dan weer beter naar kantoor komt,” aldus Peter s’Jongers, CEO van Protime. “Als Great Place to Work speelden wij in op deze maatschappelijke verandering. Vorig jaar namen we onze intrek in een nieuw hoofdkantoor dat kan wedijveren met het comfort van de thuiswerkplek."
"Onze locatie baadt in een huiselijke sfeer, met veel licht, planten, gezellige koffiehoekjes, een fitnessruimte, een yoga-corner, ruime douches en kleedkamers, een game room, een café, phone booths, verschillende terrassen, vergaderruimtes… We trekken ernaartoe voor een babbel of vergadering met collega’s of om klanten te ontmoeten. Als we ons moeten concentreren werken we vaker van thuis uit.”
Voor Lode Godderis, professor arbeidsgeneeskunde aan de KU Leuven, is het belangrijk dat bedrijven en hun mensen een gesprek aangaan over welke taken best op kantoor gebeuren en welke best thuis. “De functie van het kantoor is veranderd. Sinds de pandemie staan velen er niet meer voor te springen om dagelijks de verplaatsing te maken naar het werk met alle fileleed dat daarbij vaak komt kijken. Ze willen de meerwaarde inzien van werken op kantoor, zowel voor henzelf als voor hun bedrijf.”
“Ook bedrijven hebben de voordelen ingezien van het hybride werken. De kantoorruimte blijft duur en het landschapskantoor heeft zijn beste tijd gehad. Daarom gaan ze nadenken over het nut van kantoorruimte en over hoe ze deze willen invullen. Het kantoor zal er dus anders gaan uitzien omdat het voor zowel werknemers als bedrijven andere noden en behoeften moet vervullen”, aldus Godderis.
Ontdek: Hoe zal werken er in de toekomst uitzien?
(es/kv) - Bron: Protime
19 september 2022Een goede communicatie bevordert de sfeer op de werkvloer én de band met je collega’s. Deze vijf tips stimuleren een transparante communicatie op de werkvloer.
Als we één ding geleerd hebben tijdens de pandemie, dan is het dat we niet van 8u tot 22u op kantoor moeten zijn. Waarom blijft aanwezigheid toch zo belangrijk?
Ruim één werknemer op vijf liet tijdens de coronapandemie het achterste van zijn tong niet zien. Dat blijkt uit een onderzoek van AMS, Jobat en SD Worx.
Covid-19 zou onze manier van werken grondig veranderen, dachten we… Maar klopt dat wel? Hoe zal werken in de toekomst er écht uitzien?
Wat maakt een organisatie de 'beste werkplek'? Dirk Buyens en Astrid Vandenbroucke van het Great Place to Work Institute vertellen het.
Organisaties zien hun werknemers na twee coronajaren graag weer meer afzakken naar kantoor. Maar daar lijken ze niet altijd even vlot in te slagen.
Wie meer tijd op kantoor besteedt, wordt sneller bij zaken betrokken. Dat schept meer kansen om te stijgen op de carrièreladder...
Werkgevers hebben een systeem van hybride werk opgelegd. Overleg met werknemers hierover was er nauwelijks, en daar wringt nu net het schoentje...
Uit het oog, uit het hart? Ruim één op de vier werknemers (26%) heeft tegenwoordig een minder hechte band met zijn of haar collega’s.