Go for happy
Vorige

1 van 746

Volgende
Volgend artikel:

Beobank doorbreekt stereotypes in banksector

Zes lessen voor Baanbrekende Werkgevers

BBWG
Minder onderweg zijn, mensgericht hybride werken, zich slimmer en groener verplaatsen: aan deze uitdagingen kunnen bedrijven en organisaties vandaag niet voorbij. Maar hoe pakken ze die concreet aan? Deze zes lessen tekenden we op tijdens de Boot Camp Baanbrekende Werkgever, waar experten inzichten met elkaar deelden.

1. Focus op cruciale competenties – Lou Van Beirendonck (Antwerp Management School)

“Concentreer je bij een aanwerving op de competenties die er echt toe doen. Plannen en organiseren, flexibel zijn, overtuigen, initiatief nemen, een eigen oordeel vormen: het zijn competenties die een vrij grote voorspellende waarde hebben bij een aanwerving. Maar vele andere competenties zijn te ontwikkelen. Hou daarmee rekening bij een aanwerving.”

Ontwikkel je competenties: 4 tips

2. Stimuleer nieuwsgierigheid – Ans De Vos (Antwerp Management School)

“Leren en kennis ontwikkelen behoren tot de meest essentiële vaardigheden voor de toekomst. Als niets nog zeker is, wordt alles mogelijk. Nieuwsgierigheid is de juiste balans tussen angst en te veel vertrouwen. Dat geldt voor je eigen loopbaan, maar ook voor de relatie tussen werkgever en werknemer.”

3. Loopbaanlang leren én luisteren – Peggy De Prins (Antwerp Management School)

“Het is goed om oog te hebben voor wat goed gaat in het bedrijf, de bright side. Maar besteed ook voldoende aandacht aan de dark side, aan de employee silence. Dat vraagt om een cultuur van voortdurende feedback en luisteren, van thema’s bespreekbaar maken. Naast de formele kanalen en data, speelt ook de spontane feedback daarin een cruciale rol.”

Lees ook: Zo leer je constructief feedback geven én ontvangen

4. Becijfer de total cost of mobility – Delphine Eeckhout (Traject)

“De total cost of ownership is breed ingeburgerd als het om mobiliteit gaat. Maar waarom niet kijken naar de total cost of mobility? Daarmee breng je alle kosten in beeld, ook het parkeren bijvoorbeeld. Zulke kosten blijven vaak onzichtbaar. Zet je in op de elektrificatie van het wagenpark, beschouw het dan als een onderdeel van een bredere mobiliteitsaanpak. Maar investeer niet alle middelen daarin. Slimmer en minder onderweg zijn, daar zit de echte verandering.”

EXTRA: Vergroening van bedrijfswagens zet zich fors door

5. Toon wat je doet met input uit bevragingen – tip uit het publiek

“Bij sommige doelgroepen, zoals uitvoerende bedienden en arbeiders, kan inspraak moeilijker verlopen. In hun vaak hiërarchischer georganiseerde diensten is niet altijd zichtbaar wat er met hun input gebeurt. Vertel daarom wat er met de resultaten van bevragingen gebeurt. Toon aan welke acties het gevolg zijn van hun input.”

6. Maak werk van dynamische, geconnecteerde werkplekken – Sarah Desmet (Antwerp Management School)

“Google is een voorloper in de office of the future. Het bedrijf vertrekt daarbij van de verwachtingen van de medewerkers. Werkplekken zijn dynamisch: het doel wordt niet vooraf bepaald. Medewerkers kunnen hun werkplek personaliseren, bijvoorbeeld door een gezinsfoto te projecteren of hun voorkeursinstellingen te activeren. Satellietkantoren worden beter geconnecteerd en dat geldt ook voor remote workers. Door de opstelling van de schermen kunnen die meer deel uitmaken van de vergadering. Ten slotte is er ook een sterke vraag naar meer buitenruimte.”

Ontdek: Hoe zal werken er in de toekomst uitzien?

Wat is Baanbrekende Werkgever?

Baanbrekende Werkgever is een certificaat dat bedrijven en organisaties kunnen ontvangen als ze een leertraject succesvol doorlopen. Dit charter is een initiatief van Jobat, De Lijn en Antwerp Management School. Meer info vind je op www.baanbrekendewerkgever.be.

(Matthias Van Milders) - Bron: Go for happy Magazine

5 juli 2022
Anderen bekeken ook