Werkplek
Vorige

1 van 663

Volgende
Volgend artikel:

Jongeren op de werkvloer: wat zijn de misverstanden over Gen Z?

Mede mogelijk gemaakt door: Meat&More

“Zelfs met 1.500 medewerkers heerst hier een start-upcultuur”

Purpose-Meat-More
William Ally (rechts op de foto naast Nick De Schamphelaire): “Boeiend werk in eigen streek is voor veel mensen bereikbaar bij Meat&More. En dat met goede uren, want de combinatie van werk en gezin is erg belangrijk voor ons.”
Mensen ontzorgen, dat is de missie van Meat&More. Dat geldt voor de klanten, maar zeker ook voor de eigen medewerkers. Het bedrijf zet daarom sterk in op werkgeluk. Dat gebeurt in de hoofdvestiging in Aalter en in de bijna 200 winkelpunten van Buurtslagers en Bon’Ap.

William Ally (divisiemanager sales & marketing): “Mijn vader Geert Ally richtte dertig jaar geleden Buurtslagers op vanuit zijn unieke achtergrond als gediplomeerd slager en voedingsingenieur. Later kwamen onze maaltijdwinkels Bon'Ap erbij en kreeg ons bedrijf de overkoepelende naam Meat&More. Buurtslagers vind je vandaag in verschillende supermarkten.”

“’Wat eten we vandaag?’, dat is een tijdloze vraag. Onze historische expertise ligt in vlees en koeltechniek, maar vandaag willen we de volledige maaltijd ontzorgen. 90 procent van de producten die we verkopen, produceren of bewerken we zelf. Dat gebeurt in onze centrale vestiging in Aalter, maar ook in onze winkels. Zo heeft ieder winkelpunt een molen om verse preparé te maken. Dat is ongezien in de retail.

Jobs in retail: voor elk wat wils

No-nonsensementaliteit

Nick De Schamphelaire (HR-manager): “Authenticiteit is een woord dat vaak valt als het over onze bedrijfscultuur gaat. What you see is what you get. Gedrevenheid en teamwork zijn andere trefwoorden om onze cultuur te omschrijven. We streven ook naar operationele excellentie. We stellen onszelf continu in vraag. Voorts heerst hier een pragmatische ingesteldheid: over een goed idee twijfelen we niet, we pakken het gewoon vast.”

William: “‘Ik voel bij jullie nog een start-upcultuur, terwijl jullie helemaal geen start-up meer zijn’, vertelde iemand onlangs. Die start-upcultuur in een familiaal bedrijf toont het ondernemerschap dat in ons DNA zit. Je hebt hier nog de eerste generatie ondernemers. Mijn vader is zelf nog aan de slag. Hij draagt die no-nonsensementaliteit zelf uit. Is het erg warm, dan komt hij als CEO gewoon in korte broek werken. Hij eet ’s middags samen met de medewerkers en houdt zo voeling met wat er leeft in het bedrijf.”

Nick: “In drukke periodes zoals het barbecueseizoen of eindejaar trekt iedereen aan hetzelfde zeel. Je voelt dan een groot enthousiasme om de handen uit de mouwen te steken bij de mensen van de ondersteunende diensten en het managementteam. We gaan dan mee salades of schotels maken. Zo kunnen we met z’n allen de piek in de bestellingen op een goede manier afhandelen.”

CHECK: 10 tips voor een goede bedrijfscultuur

Talent mobility

Nick: “Regelmatig doen we bevragingen om te weten hoe we iedereen gelukkig kunnen houden. Medewerkers ontzorgen we door te investeren in werkgeluk. Daarom vragen we hen waar ze energie van krijgen. Een manier om dat te doen is job crafting: mensen schaven zelf aan hun job en krijgen daarbij de nodige begeleiding.”

“Wij focussen echt op talent en talent mobility is hier geen loos woord. Vorig jaar doorliepen bijna 200 van de 1.500 collega’s een loopbaanpad. Denk aan een winkelmedewerker die eerste verkoper wordt of een procesingenieur die procesarchitect wordt. Daarnaast gingen twintig mensen via interne mobiliteit naar een totaal andere functie. Per maand komen er een à twee mensen terug die al eerder bij ons werkten.”

Extra: Werkgeluk begint bij de werkgever

175 verschillende functies

Nick: “Vergeleken met veel andere retail- en vleesverwerkende bedrijven kunnen wij veel variatie aanbieden. Hier sta je als winkelmedewerker niet alleen aan de kassa, je kunt ook mee gerechten bereiden.”

William: “Die jobvariatie is mogelijk omdat we heel veel dingen zelf doen, ook in de ondersteunende diensten. Op onze marketingafdeling werken zo’n twintig mensen, die bijvoorbeeld zelf onze folders maken. Maar we hebben ook meer dan twintig IT'ers, een ruime HR-dienst en een eigen kwaliteitsdienst. We willen de keten ‘van veld tot vork’ zo veel mogelijk bij ons houden om de kwaliteit te waarborgen. Zo krijg je 175 verschillende functies binnen het bedrijf. Boeiend werk in eigen streek is voor veel mensen bereikbaar. En dat met goede uren, want de combinatie van werk en gezin is erg belangrijk voor ons.”

Nick: “We hebben continu meer dan 160 openstaande vacatures. Het grootste deel daarvan vind je natuurlijk in de verkoop, waar we voor onze verschillende winkelconcepten mensen zoeken. Maar we hebben ook een grote productieafdeling en dan zijn er nog de ondersteunende diensten. IT’ers denken misschien niet altijd aan ons als ze een job zoeken. Maar ze vinden hier wel uitdagende IT-projecten, dicht bij huis.”

William: “Een job bij Meat&More is toekomstgericht. Bon'Ap is een van de snelst groeiende versretailers in België. Wij hebben een uniek concept. Vraag op de parking van een Bon'Ap aan tien mensen om naar onze concurrent te gaan en ze rijden allemaal naar ergens anders. Bovendien mogen we zeggen dat we op het vlak van prijs-kwaliteitverhouding onklopbaar zijn.”

Nick: “Happy@work, dat is het engagement dat we voor onze medewerkers aangaan. Naar verhouding hebben we een grote HR-afdeling die continu investeert in de ontwikkeling en waardering van de talenten van elke medewerker. Iedereen #MM-topper, Meat&More-topper: daarvoor gaan we."

Interesse in een job bij Meat&More? Bekijk het huidige vacatureaanbod

(Matthias Van Milders) - Bron: Go for happy Magazine

12 juni 2022
Anderen bekeken ook