Brussel als werkplek: steeds beter bereikbaar
Het prima uitgebouwde openbaar vervoer en een betere fietsinfrastructuur maken Brussel een pak bereikbaarder om er te gaan werken.
Dit is het laatste deel van Jobats vijfdelige panelgesprek met Brusselse werkgevers. Alle deelnemers zijn:
“Stad Brussel heeft in korte tijd enorm veel werk verzet”, zegt Dirk Leonard. “Op het De Brouckèreplein ligt nu een voetgangerszone waar je vroeger een viervaksverkeersweg had. Het lijkt nu alsof het altijd zo was, maar eigenlijk is dat een heel recent stuk stadsvernieuwing. De Philipstoren, waar de medewerkers van De Post naartoe verhuizen, krijgt een volledige make-over. Ook voor het gebouw van het nieuwe administratief centrum van de Stad - vroeger de ‘Parking 58’ - is dat zo. Beide gebouwen worden daarbij gigantische coworking spaces.”
Ecologie staat hoger op de agenda en de stadslucht verbetert, beaamt Caroline Mancel: “Elke nieuwbouw voor een openbare dienst moet een passiefhuis zijn. Wist je dat ons Actirisgebouw het hoogste passiefbouw in Europa is?” Brusselse nutsbedrijven zijn pijlers van die energietransitie en vergroening, zoals elektriciteits- en gasnetbeheerder Sibelga en waterbedrijf VIVAQUA. Kies je voor zo’n werkgever, dan werk je mee aan positieve impact.
Alain Berton: "Sibelga ondersteunt openbare besturen bij de renovatie van hun gebouwen en de installatie van zonnepanelen. Denk ook aan de vergroening van het gemeentelijke bedrijfsvoertuigenpark en de installatie van cng-pompen en elektrische laadpalen op bijvoorbeeld straatlantaarnpalen.”
Emmanuèle Rycx: “Wat leeft in Brussel, leeft bij VIVAQUA. De komende jaren zetten we massaal in op duurzaamheid. Via een lagere uitstoot en schonere energie, maar ook via innovatieve projecten zoals riothermie (gebouwen verwarmen met warmte uit rioolwater) en door onze werknemers bewuster te maken. Telewerk zal daar ook toe bijdragen.”
Het openbaar vervoer wint terrein in Brussel, met dank aan grote investeringen en het strengere parkeerbeleid. Ook de elektrische fiets vergroot je actieradius: Brusselse hellingen zijn geen berg meer om tegenaan te kijken voor een snelle stadsverplaatsing.
“Van het openbaar vervoer wordt nu echt werk gemaakt”, zegt Dirk Leonard. “De lage emissiezones zijn een feit en burgemeesters zullen geen tram meer weren ‘omdat die lawaai maakt’. En stilaan zie je meer mensen van alle origine op de fiets. Brussel maakt ook wat dat betreft een inhaalbeweging.”
Lees ook... Brussel als werkplek: steeds beter bereikbaar
Frank Leroy: “Het fietspad op de Belliard- en Wetstraat vind ik een prima initiatief, net als de snelheidsbeperking tot 30 km/u in Brussel. De fiets is het vlotste vervoermiddel om ergens te raken. Maar er blijven stukken op mijn eigen traject, zoals de Bareel van Sint-Gillis, die je echt niet fietsvriendelijk kunt noemen.”
Emmanuèle Rycx: “Tien jaar geleden was de Week van de Mobiliteit vooral marketing. Nu is het een stadsevenement. Geen wonder dat werknemers van hun werkgever verwachten dat die fietsstallingen, kleedkamers en doucheruimten plaatst en extralegale voordelen rond zachte mobiliteit aanbiedt.”
Ook de veiligheid in Brussel is beter - al moet je dat nuanceren, zegt Jacques Gorteman. “Het hangt er vanaf waar je gaat wandelen. Het gaat ook over een veiligheidsgevoel: er is een groot verschil tussen het aantal processen-verbaal (dat stijgt omdat mensen mondiger worden) en gewelddadige incidenten, want dat cijfer daalt. Problemen beperken zich meestal tot specifieke wijken. Er wordt alleen veel meer over Brussel bericht dan over andere steden. Proportioneel is Brussel veiliger dan Antwerpen.”
Aha, perceptie? Caroline Mancel: “Ja. Kijk naar de werkloosheidscijfers: jarenlang was ook de jeugdwerkloosheid in Brussel lager dan in Antwerpen.”
Lees ook... Brussel: er bloeit véél moois onder het foute imago
Johan Claes: “Bovendien bruist Brussel van de activiteiten. In de 19 gemeenten samen zie je drie betogingen… per dag. Verloopt er eens eentje gewelddadig, dan is dat de schuld van ‘Brussel’. Omdat we zo in de kijker lopen, maken we telkens een superslechte beurt. Brussel bashing is daarbij een sport. De media vergroten elke negatieve gebeurtenis uit. Bovendien zijn we als werkgevers rechtstreeks gelinkt aan het Brusselse imago. Wij, de MIVB: wij zijn Brussel. Het kleinste voorval heeft een weerslag op ons. Maar meestal is dat onterecht. Je moet Brussel zelf beleven om de polsslag van de stad te voelen. Geef wat je niet kent een kans.”
Go for happy! Bekijk het jobaanbod in Brussel... en solliciteer!
(Wieland De Hoon)
2 november 2020Het prima uitgebouwde openbaar vervoer en een betere fietsinfrastructuur maken Brussel een pak bereikbaarder om er te gaan werken.
Is Brussel een ‘hellhole’ om te werken, of juist een vat vol mogelijkheden? Vier Vlaamse ervaringsdeskundigen vertellen hun verhaal...
We vroegen aan 9 belangrijke Brusselse werkgevers om enkele hardnekkige vooroordelen over werken in Brussel tegen het licht te houden...
Vele bedrijven denken al na over de toekomst van hun kantoor. “Dat moet kleiner en kostefficiënter”, zo klinkt het.
Een machtig breed jobaanbod. Maar dat dekselse ‘Franstalige’ Brussel dan? In de praktijk is Brussel vooral meertalig. En Nederlandstalig zijn, biedt voordelen!
Brusselse werkgevers surfen mee op het nieuws. Komt de hoofdstad positief in het nieuws, dan groeit de belangstelling. Alleen gebeurt meestal het omgekeerde...
Wanneer je die ene job tegenkomt die je op het lijf geschreven staat, wil je de perfecte kandidaat zijn. Met deze 5 tips laat je jouw motivatiebrief aansluiten op de vacature.
« Mon burn-out est, au final, un cadeau » explique Ellen Bral, Sales and Operations Manager chez Bright Plus.
De sector van chemie en farma had nog nooit zoveel vacatures. Maar de meeste van die openstaande jobs zijn bestemd voor talent uit het TSO.