4 foute veronderstellingen die jij maakt over je collega's
Teamwork makes the dream work en samen kun je bergen werk verzetten. Toch kun je jezelf of je collega’s overschatten, onderschatten en verkeerd inschatten…
De oplossing is verrassend eenvoudig. Het ene eind van het touw zit vast aan de geit, maar wie zegt dat het andere eind ook vastzit? Het stond niet in de vraag. Die veronderstelling maak je zelf, omdat een touw meestal aan een boom of paal vasthangt. Maar dat hoeft dus niet altijd zo te zijn.
Creatief zijn wordt daarom wel eens beschreven als de vaardigheid om patronen te doorbreken. Je laat je vaste denkpatroon los en komt tot nieuwe inzichten.
Creatief zijn: hoe begin je eraan?
Een van de valkuilen voor deze methode is ons altijd aanwezige oordeel, over alles en iedereen. We oordelen de hele dag door, veelal onbewust. Op zich is daar niets mis mee. Mochten we bij elk detail uitgebreid stilstaan, zouden we niet kunnen functioneren. Vaak, en zeker op het werk, moet het vooruitgaan. Veel zaken handelen we daarom routinematig af. Probeer eens een routineklus anders aan te pakken, het zal veel trager gaan.
Voor wie op zoek gaat naar nieuwe ideeën is het net belangrijk om niet in routines te vervallen. Dat doe je door je oordeel uit te stellen. Zo geef je jezelf de kans om verschillende kanten en mogelijkheden van een vraagstuk te onderzoeken. Dat is een essentiële vaardigheid om creatief te denken. Het gaat er vooral om een scheiding aan te brengen tussen het bedenken en beoordelen van ideeën.
Probleem op je werk? Zo los je 't creatief op
Je kan dat oefenen. Som bijvoorbeeld eens vijf nadelen op van je favoriete tv-programma. Of omgekeerd, bedenk vijf positieve punten van het programma waar je echt een hekel aan hebt.
Wil je vanaf nu echt creatief zijn? Zeg dan nooit meer ‘Ja, maar...’. Die twee woorden zijn een ware noodstop voor elk creatief denkproces. Diegene tegen wie je dit zegt, voelt zich belemmerd en nieuwe ideeën krijgen geen schijn van een kans. Zeg daarentegen ‘Ja, en...’ en je nodigt uit om verder te gaan. Deze aanpak komt uit het improvisatietheater waar hij zijn nut bewezen heeft. Een van de regels van improvisatie is positief reageren op het voorstel van de ander, om te voorkomen dat het verhaal stokt.
Wie ‘maar’ vervangt door ‘en’ weet op voorhand niet waar het gesprek eindigt, wat spannend is. Bovendien stel je zo ook je oordeel uit. Zeg vanaf nu bewust meer ‘Ja, en...’ en je zal merken dat je meer openstaat voor nieuwe ideeën.
Ontdek: 7 creatieve beroepen met een mooi salaris
(wv) - Gebaseerd op ‘Lenig Denken, technieken voor creatieve denkkracht’ van Rineke Rust, Sigrid Van Iersel en Marenthe de Bethune. Uitgegeven bij Van Duuren Management.
Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Teamwork makes the dream work en samen kun je bergen werk verzetten. Toch kun je jezelf of je collega’s overschatten, onderschatten en verkeerd inschatten…
Er zijn heel wat toffe beroepen te vinden waarbij je een mooi salaris verdient én je creativiteit mag laten vloeien. We lijsten de beste opties op.
Goed nieuws voor de twijfelaars onder ons die moeilijk een beslissing kunnen of durven nemen: besluiteloosheid heeft voordelen en het kan je slimmer maken!
2023 werd door de Europese Commissie uitgeroepen tot het Europees Jaar van de Vaardigheden. Maar welke specifieke vaardigheden heb je nodig op de werkvloer?
Vertragingen, personeelstekort, ... Het zijn geen aangename situaties op de werkvloer. In dit stappenplan leer je de kunst van het probleemoplossend denken.
Open-minded hiring blijkt te werken: bedrijven die deze methode toepasten, wierven het afgelopen jaar opvallend meer kandidaten met een andere nationaliteit aan.
Creatief zijn. Velen zien het als een opgave. Nochtans is creativiteit geen mysterieuze gave. Iedereen heeft het in zich. Jobat vertelt je hoe het moet!
De grote meerderheid van de werkzoekenden kan te maken krijgen met vooroordelen vanuit de werkgever. En die gaan alle kanten uit.
De clown uithangen tijdens het solliciteren is niet echt een aanrader. Toch kun je je best wel creatief in de kijker zetten tijdens het sollicitatieproces...