Bij Unilin krijgen medewerkers veel verantwoordelijkheid en kansen
Unilin let er van bij de selectie op dat werknemers passen bij de waarden van het bedrijf. Een fit met de job is belangrijk, maar ook met de cultuur.
“Wij hanteren het brede concept van job crafting, waarbij we mensen beschouwen als ‘ondernemers van hun eigen talent’”, zegt Maaike Van Delsen, Talent Partner UNILIN. “Wij spotten talent in de markt via employer branding, mond-tot-mondreclame over het Campus Recruitment-programma enzovoort. Daarna gaan wij de jongeren coachen en ondersteunen, zodat zij hun eigen rol in de organisatie kunnen ontdekken en vormgeven, en hun talent optimaal kunnen ontwikkelen. We gaan dus uit van een brede definitie van ‘talent’ en willen nieuwe medewerkers niet meteen in één bepaalde functie stoppen. Binnen een bepaald functioneel domein waarin ze starten, krijgen ze de kans om alle aspecten daarvan te leren kennen. Dat geeft hen de gelegenheid om te kiezen in welke richting ze willen evolueren.”
Maaike Van Delsen benadrukt dat dit pad niet alleen leidt naar een managersfunctie. “Het is niet per se de bedoeling dat onze young graduates verticaal doorgroeien naar een leidinggevende rol. Ze kunnen evengoed evolueren naar verdieping en expert worden in hun domein.”
UNILIN zette het Campus Recruitment-programma in 2008 voor de eerste keer op, en de voorbereidingen voor Campus 2015 zijn al gestart. “De evaluatie ervan is erg positief en we merken dat de mensen die via dit programma binnenkomen, ook blijven”, vertelt Maaike Van Delsen. “Het is natuurlijk één ding om allerlei beloften te doen. Je moet ze ook kunnen waarmaken ,en daar slagen we blijkbaar toch in.”
Sinds 2008 zijn 120 young graduates in UNILIN gestart in het Campus Recruitment-programma, van wie er 95% nog steeds in de organisatie werken. “Een erg klein verloop dus. En dat komt net omdat we niet alleen focussen op de technische competenties, maar ook op de fit met onze bedrijfscultuur en het potentieel dat de jongeren in zich dragen.”
Zo’n Young Graduates-programma is misschien ook wel noodzakelijk om tegenwoordig voldoende en ook het juiste talent aan te trekken. Een bijzondere vorm van employer branding ook? “Voor een deel is het inderdaad zo dat we hierdoor bekendstaan als een modern bedrijf dat oog heeft voor talentontwikkeling. Maar we spelen er vooral mee in op de behoeften die jongeren vandaag hebben”, zegt Maaike Van Delsen. “Wij voelen dat zij niet meer zo sterk gelokt worden door een bepaalde job, maar kiezen voor een bedrijfscultuur die aansluit bij hun aanpak en manier van denken. We zoeken dus mensen die passen bij onze bedrijfscultuur en ondernemerszin, en die hun verantwoordelijkheid willen opnemen om mee aan het stuur te zitten van hun eigen loopbaan.”
Er is geen vastomlijnde termijn waarin nieuw talent bij UNILIN een young graduate is. “Eigenlijk is dat een term die we alleen intern gebruiken, want op hun visitekaartjes staat gewoon hun functie”, zegt Maaike Van Delsen. “Van bij het begin worden zij beschouwd als volwaardige medewerkers, die weliswaar goed begeleid worden. Al enkele maanden voordien vragen wij bijvoorbeeld aan de leidinggevende om na te denken over een opleidingstraject van een paar maanden. De eerste maand heeft de young graduate een drukke agenda met producttrainingen, fabrieksrondleidingen, vergaderingen enzovoort. Daarna is er een hands-on- en on the job-training, en een vraaggestuurde begeleiding door een ervaren medewerker.”
Het programma is een samenspel van drie spelers: de manager, de young graduate en hr. “Als hr komen wij in principe weinig tussen, als we zien dat het trainingstraject en de interactie tussen manager en young graduate goed verlopen”, zegt Maaike Van Delsen. “Doordat we zo breed rekruteren met het job crafting-concept, slagen we erin om het hele jaar door proactief talent aan te werven, in plaats van plots in actie te moeten schieten als er jobnoden zijn. Daardoor hebben we bijna altijd interne kandidaten klaarstaan als iemand in het bedrijf een andere rol gaat opnemen of wegvalt. Dus naast proactief rekruteren vinden we ook interne mobiliteit heel belangrijk. Op lange termijn maakt dat onze job binnen hr een stuk makkelijker. Onze rekruteringspartners weten intussen ook al erg goed naar welke profielen wij op zoek zijn en rekruteren dus niet meer zozeer op concrete vacante functies, maar op talent dat voor ons geschikt is.”
Er zijn natuurlijk nog altijd erg gespecialiseerde functies, waarbij de technische competenties primeren en bedrijven ad hoc moeten blijven rekruteren. “Maar daarnaast zullen een programma als Campus Recruitment en een concept als job crafting – dat verder gaat dan ‘gewone’ managementtrainingen – toch steeds meer de manier bepalen waarop wij bij UNILIN rekruteren”, besluit Maaike Van Delsen. “Op een moderne manier dus, op maat van de behoeften die leven op de arbeidsmarkt.”
(jd) - Foto: (jdp)
20 november 2014Unilin let er van bij de selectie op dat werknemers passen bij de waarden van het bedrijf. Een fit met de job is belangrijk, maar ook met de cultuur.
Je bent het sollicitatiegesprek zonder kleerscheuren doorstaan, maar dan duikt het onvermijdelijke ‘Zijn er nog vragen?’ op en sta ...
Steeds meer bedrijven doen extra inspanningen om young graduates aan te trekken en ze via speciale programma’s verder op te leiden. Zo ook UNILIN.
Telefoonangst verdeelt generaties op de werkvloer. Waar komt die angst nu net vandaan? Tijd om wat dieper te graven naar oorzaken en tips!
Ik ben student en werk regelmatig: wat heeft dat als effect op mijn studietoelage?
Jonge talenten Delphine, Elias en Jelle werken bij Infrabel. “De dynamiek maakt het voor iedereen boeiend”
Nico en Leander zijn procestechnieker bij Aquafin: “Zorgen voor proper water: wie wil dat nu niet?”
Je bent er helemaal klaar voor om eindelijk die loonsverhoging aan je baas te vragen. Maar wat gaat er door je baas heen wanneer je de bewuste vraag stelt?
Stefanie werkt bij KBC Brussels: ““De open en verwelkomende cultuur is hier uniek.”