Go for happy
Vorige

1 van 746

Volgende
Volgend artikel:

Beobank doorbreekt stereotypes in banksector

WorkBeats wordt eerste Belgische festival over well-being

WorkBeats
Een well-beingfestival? Dat hadden we in België nog niet! Op 27 juni 2024 vindt de eerste editie van WorkBeats plaats. Bezielster Isabelle Hoebrechts vertelt waarom ze dit initiatief nam, samen met NN, Jobat, Agilitas, Thribeworld, Federgon, PMC en Attentia.

Hoe is het idee voor een well-beingfestival ontstaan?

“Sinds corona hechten we meer belang aan well-being. We leven bewuster en denken meer na over wat we willen en wat we vooral niet meer willen. De cijfers van de langdurig zieken blijven stijgen en dus moeten we serieus in actie schieten. Welzijn wordt helaas nog te vaak misbruikt door bedrijven met prachtige marketingcampagnes, maar heel vaak zijn het loze woorden."

"Ik ben al lang bezig met alles wat te maken heeft met het welzijn van mens en organisatie. Ik droomde ervan om ooit iets groots te organiseren om corporate well-being op een juiste manier op de kaart te zetten. Die droom wordt nu dus werkelijkheid. Waarom de naam WorkBeats? ‘Work’ omdat het over werk gaat en ‘beats’ verwijst naar het kloppen van je hart. En dat hart is nodig om op alle niveaus het beste uit onszelf en onze medewerkers te halen. Feeling good works great. Je moet je goed in je vel voelen om gepassioneerd, gedreven, gelukkig en gezond door het leven te gaan. Werk én privé.”

(Lees verder onder de video)

Ben jij nog blij met je huidige job? Doe de test!

Waarom is zo’n festival nodig?

“Welzijn en geluk zijn belangrijker dan ooit. Om goed te presteren en gezond te zijn, moet je je goed voelen. Met die insteek in het achterhoofd brainstormden we over waar, waarom en hoe. De rode draad van ons verhaal is well-being, maar dat verhaal moet onderbouwd zijn met goede content, innovatieve ideeën en boeiende en inspirerende sprekers vanuit wetenschappelijk oogpunt. Ook de verbinding leggen tussen de bedrijfswereld, de sportwereld, de overheid, de federaties en de maatschappij is daarbij heel belangrijk."

"Met de verschillende visies op welzijn maken we de connectie tussen organisatie, leidinggevende en individu. Alles en iedereen staat in verbinding met elkaar. Het is dus een gedeelde verantwoordelijkheid. De boodschap die we graag brengen is: iedereen heeft iedereen nodig.”

Lees ook: De ultieme 11 tips om gelukkig te zijn op je werk

Wat kunnen we verwachten?

“Een corporate well-beingfestival met panelgesprekken over de grenzen heen, een academisch podium, een inspiratiepodium, een free podium, muziek, originele acts, vegetarisch eten, drinken en plezier. Eindigen doen we met een heus well-beingfeest. Maar we verklappen uiteraard nog niet alles. In de panelgesprekken bekijken we hoe de overheid welzijn ziet en aanpakt. Dit combineren we met gesprekken van mensen uit kmo’s, grote ondernemingen, HR, marketing, of communicatie."

"We hebben de festivalwijde Paradise City in Steenokkerzeel en de naam festival gekozen, omdat het een combinatie is van veelzeggende content, netwerken om relaties op te bouwen, maar ook van fun en experience. Je kunt er alles ontdekken en leren van elkaar. We sluiten af met de Well-being Awards, waarvoor bedrijven zich nog tot en met 14 februari kunnen inschrijven.”

Ontdek: De 7 bouwstenen van werkgeluk

Wat zijn de Well-being Awards?

“Er zijn vijf welzijnscategorieën met elk een award: financieel, sociaal, mentaal, fysiek en digitaal. De awards gaan naar bedrijven die in hun visie mensen en hun geluk centraal zetten. Ze worden uitgereikt door een onafhankelijke, multiculturele jury, met als voorzitter professor Lieven Annemans."

"Er zijn zeven awards te winnen en alle organisaties kunnen zich voor maximaal twee categorieën inschrijven. De verschillende awards zijn: FinBeats Award (financieel welzijn), HeartBeats Award (sociaal welzijn), MindBeats Award (mentaal welzijn), BodyBeats Award (fysiek welzijn), DigiBeats Award (digitaal welzijn), 361° Well-Being Award (algemeen welzijn) en Well-Being Entrepreneur of the Year (voor kmo’s). Inschrijven en deelnemen is gratis via www.workbeats.be.”

Wordt dit de eerste editie van vele?

“Onze droom is om ieder jaar meer mensen te bereiken. Dit jaar mikken we op 2.000 bezoekers. Hopelijk groeit dat de komende jaren. We blikken vooruit met de mogelijkheid om dit te internationaliseren en het concept ook naar het buitenland te brengen.”

Wil jij ook deelnemen? Schrijf je nu gratis in!
13 december 2023
Anderen bekeken ook