Welke job past bij mij?
Vorige

1 van 591

Volgende
Volgend artikel:

Hoe Ann als expert communicatie bij de Vlaamse overheid een verschil maakt

Wil je in retail werken? Lees dan even dit

Retail vrouw in supermarkt
“In retail doen werknemers ervaringen op die ze tijdens de rest van hun loopbaan zeer goed kunnen gebruiken.” (Jan Vanthournout van SD Worx)
Wil je snel doorgroeien als jongere? Dan biedt de retailsector je zeker kansen. Al zijn er ook nog andere aspecten interessant rond werken in retail. We sommen een zestal basics op.

Of het nu de buurtwinkel is, de bouwmarkt of het winkelcentrum: de retailsector is erg divers, zeker nu. “Vaak moeten organisaties zichzelf (her)uitvinden om om te gaan met de veranderende consument. Soms schakelen ze over naar online verkoop, soms kan dat moeilijker”, weet Jan Vanthournout, senior legal manager bij hr-dienstverlener SD Worx, dat voor Jobat een sectoranalyse maakte bij 40.000 retailwerknemers in januari 2021. Met deze cijfers en trends:

1. Je werkt in een jonge sector

In retail kan je vrij snel starten en ook vrij vlot doorgroeien. De instapdrempel is laag. De sector geeft kansen aan jongeren met bijvoorbeeld enkel een secundair diploma. Je leert onder meer in team en zelfstandig werken, en verantwoordelijkheid opnemen.

“In retail doen veel werknemers ervaringen op die ze tijdens de rest van hun loopbaan zeer goed kunnen gebruiken”, oppert Jan Vanthournout van SD Worx. Door dit alles is het ook een erg jonge sector. 65 procent van de werknemers is jonger dan 40. De grootste groep - één derde of 33 procent - is tussen 20 en 30 jaar.

2. Vier op vijf is vrouw

80 procent van de medewerkers is vrouw. In modewinkels is het vrouwelijk aandeel nog een stuk hoger. Enkel in de leeftijdscategorie 20-30 jaar is de verhouding lichtjes hoger voor mannen, namelijk 22 procent mannen en 78 procent vrouwen.

Ter vergelijking: de werkende bevolking bestaat voor zowat de helft uit vrouwen. Het aandeel vrouwen in retail is dus opvallend hoog, zeker als je weet dat ook doe-het-zelf-ketens als Gamma of Hubo tot retail behoren. Daar werken doorgaans meer mannen.

3. Meesten werken deeltijds

Zes op tien van de retailwerknemers werkt deeltijds , stellen ze bij SD Worx vast. In de gehele arbeidsmarkt is dat eerder één op drie. Slechts 40 procent in retail werkt dus voltijds, alvast een minderheid, en bij vrouwen is dit zelfs 36 procent.

Er zijn dubbel zoveel vrouwen die 50 tot 70 procent werken (namelijk 28 procent), dan mannen met zo’n contract. Slechts 13 procent van de mannen werkt 50 tot 70 procent.

4. Hoog ziekteverzuim

Het ziekteverzuim in 2020 ligt in retail op 7,8 procent, een percentage dat de laatste jaren overigens is toegenomen. Dat betekent dus dat op 100 procent gewerkte uren, er 7,8 procent daarvan niet gewerkt kan worden door ziekte.

Het ziekteverzuim ligt in de retailsector in totaal ruim 1,5 procentpunt hoger dan het nationale gemiddelde van 6,2 procent. Minder dan een kwart (23 procent) van de retailmedewerkers was in 2020 geen enkele dag afwezig op het werk door ziekte, terwijl het gemiddelde voor alle sectoren op 41 procent ligt.

Extra: Langdurig ziekteverzuim nooit zo hoog in België

5. Je verdient ongeveer 2.000 euro

De brutoverloning per maand voor een voltijdse tewerkstelling ligt volgens SD Worx gemiddeld op 1.986 euro over alle leeftijden heen. De mediaanwaarde, zeg maar het doorsnee loon - waarbij de helft van alle werknemers minder verdient, de helft meer - ligt op 2.163 euro per maand.

6. Je hebt een eeuwige glimlach

We zeiden het al: in retail kan je vlot doorgroeien. Anderzijds moet je er best hard werken, ook tijdens weekends. En je houdt van contact met klanten, want in retail is de glimlach eeuwig. “De winkelstraat zoals we ze nu kennen, zal een plaats worden waar de beleving vaak centraal staat”, besluit Vanthournout. “Een aantal vaardigheden, zoals klantgerichtheid, worden daarin belangrijker dan ooit.”

Op zoek naar een job in de retailsector? Bekijk hier het actuele vacatureaanbod...

(William Visterin)

16 maart 2021
Anderen bekeken ook