Wanneer we GTV bezoeken, staat op de parking een ploegwagen van het continentale team Sport Vlaanderen- Baloise. Wielerploegen zijn duidelijk kind aan huis in Harelbeke. “Dat specialisme was er lang voor mijn komst hier. Toen Johan Museeuw met onze oortjes rondreed, kopte de krant ‘Museeuw rijdt telegeleid’’, legt Julo uit. “Vandaag beschikt het volledige peloton over moderne communicatiemiddelen. Onze taak bestaat erin om teams de aangewezen oplossing aan te reiken. Een mooie uitdaging, aangezien de technologie razendsnel evolueert.”
Julo en zijn collega’s zorgen voor een volledig pakket van communicatieoplossingen. “De interactie binnen een ploeg beperkt zich niet tot de directieven van de ploegleider richting zijn renners. Er is bijvoorbeeld ook nood aan heldere communicatielijnen met de stafleden in de bevoorradingszone, zodat iedereen zich optimaal positioneert”, gaat Julo verder.
“We zorgen er verder voor dat de teamwagen de koersradio in optimale kwaliteit ontvangt en installeren tv-toestellen om de wedstrijd live vanuit de auto te volgen. Onze technische medewerkers voorzien wifi aan boord en plaatsen indien gewenst dashboardcamera’s om de beelden van in de wagen door te sturen. Telecommunicatie is in het wielerpeloton dus echt helemaal ingeburgerd.”De kwaliteit van die communicatiemiddelen kan je volgens Julo niet meer vergelijken met tien jaar geleden. “Het signaal is veel zuiverder en storingen zijn nagenoeg uitgesloten. Vroeger verliep de communicatie analoog, waardoor alle renners eenzelfde boodschap hoorden. Nu kan de ploegleider zijn instructies rechtstreeks naar één renner sturen. We werken met wielerploegen samen om nieuwe materialen en technologieën te testen. Dat gaat soms erg ver. Lance Armstrong vroeg bijvoorbeeld ooit om een oortje dat maximaal tachtig gram mocht wegen. Dan vergt dat toch heel wat zoek- en puzzelwerk.”
Julo verleent met een team van technische medewerkers ondersteuning aan de wielerteams. “Ploegen fusioneren wel eens of gaan in zee met een andere wagenpartner. Dan ligt er voor ons meteen heel wat werk op de plank”, gaat hij verder. “Natuurlijk zijn we apetrots wanneer de tv-zenders beelden van in de wagen capteren of wanneer de oortjes een cruciale rol spelen in een wedstrijd. We hebben dankzij onze band met de koers ook al verschillende wedstrijden vanuit de volgwagen mogen volgen. Als wielerfan is het altijd genieten wanneer zo’n circus zich verplaatst.”
“Wat we binnenkort mogen verwachten? Smartwalkietalkies doen stilaan hun intrede in het peloton. Ze koppelen de voordelen van een walkietalkie aan die van een smartphone. Door op één knop te drukken, communiceer je in één beweging met iedereen die je wenst aan te spreken, zonder dat je hun telefoonnummer hoeft te kennen. Tegelijk heb je er een wereldwijd bereik mee. In het Amerikaanse hoofdkwartier van wielerploeg Trek Segafredo staan er enkele opgesteld waardoor er kan meegeluisterd worden naar de instructies van de ploegleider langs de Vlaamse wegen tijdens de koers. Wie houdt van techniek, kan in de wielerwereld dus echt wel zijn hartje ophalen.”
Julo benadrukt nog dat telecommunicatie niet enkel binnen de koers furore maakt. Naast ondernemingen doen onder meer roeiteams, racepiloten en zelfs jagers graag een beroep op hoogtechnologische snufjes van GTV Telecom.
(Kurt Deman)
11 december 2019Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Hoeveel verdient een profrenner à la Philippe Gilbert? Jobat zocht het voor je uit! 'Dertig procent van de renners rijdt voor het minimumloon', luidt het.
Een goed gesprek waarin er met oprechte en onbevooroordeelde aandacht naar je geluisterd wordt, waar vind je dat nog? Bij Tele-Onthaal zijn er meer dan 600 vrijwilligers in gespecialiseerd.
Tussen de leraarskamer, waar Michel Wuyts begon, en de VRT-sportredactie waar hij nu zit, gaapt een diepe kloof. Een interview over de jobs van zijn leven.
De telecomsector is een wereld die de jongste jaren een sterke evolutie heeft gekend en die nog voortdurend in beweging blijft. Dat creëert ook nieuwe kansen.
Na hun werkdag ruilen Koen Reyserhove en Johan De Rick hun werkplunje voor een trainingspak. Ze zijn allebei geselecteerd voor de Paralympics in Londen ...
Ingenieurs en technici zijn gegeerd goed op de arbeidsmarkt, maar sommige niches doen het nog beter dan andere. Dit zijn de technologiejobs van de toekomst!
Zijn borst is nat gemaakt, zijn benen zijn ingevet, zijn stem is gesmeerd. Sportjournalist Karl Vannieuwkerke is klaar voor zijn jaarlijkse afspraak met de Ronde van Frankrijk. In zijn talkshow Tour 2010: Vive le Vélo! draait het helemaal om de passie voor de koers.
UPC KU Leuven is een enorm boeiende omgeving. “Dat is ook exact de reden waarom elke medewerker hier voor zijn of haar job koos”