De heftruckchauffeur, nieuw als knelpuntberoep op de lijst van arbeidsbemiddelaar VDAB, werkt in een magazijn of bedrijventerrein. Hij verplaatst er zware goederen en helpt met laden en lossen of met het inpakken. Heel vaak combineert hij deze job met die van magazijnier.
Overigens zijn er twee knelpunten: de heftruck en de reachtruck. Dat zijn twee verschillende machines en vormen van bediening. Op een compactere en wendbare reachtruck zit je als chauffeur namelijk eerder zijwaarts, terwijl de bestuurder op een heftruck een normale positie heeft. Heftrucks kunnen zowel binnen als buiten worden ingezet, reachtrucks eigenlijk alleen indoor.
Extra: Wat doet en verdient een magazijnier?
Heel wat organisaties zijn intussen gestart met een opleiding tot hef- of reachtruckchauffeur. Zo organiseerde uitzendgroep Adecco onlangs een pilootproject met drie grote, mobiele virtual reality-simulatoren om de lessen aan te passen aan de (magazijn)omgeving waarin de kandidaten terecht zullen komen.
Met de VR-bril zitten kandidaten meteen in het magazijn van hun toekomstige werkgever. “Bedrijven kunnen niet zomaar hun magazijnruimtes leegmaken om toekomstige heftruckchauffeurs te laten oefenen”, aldus Michel Gelders, projectmanager van het mobiel opleidingsprogramma van Adecco.
“Met de virtuele simulatoren simuleren we heel wat potentiële risico’s op incidenten en accidenten die zich in de echte realiteit voordoen.”
Ontdek: Wat verdient een job in de logistiek?
Alle hightech ten spijt kan de job van heftruckchauffeur ook wel best pittig zijn. Het zijn vooral de specifieke arbeidsomstandigheden zoals fysiek zware arbeid en weekend- en avondwerk die de job tot een knelpunt maken.
Maar ook deeltijdse contracten of verloning blijken vaak een struikelblok. ‘De kloof tussen de verwachtingen van kandidaten en werkgevers is soms groot en bemoeilijkt een vlotte invulling van vacatures’, klinkt het bij VDAB.
Wil jij heftruckchauffeur worden? Bekijk het huidige vacatureaanbod!
(William Visterin)
3 april 2023Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Op basis van gegevens van Jobat en arbeidsbemiddelaar VDAB selecteren we de grootste knelpunten in transport en logistiek...
België en zeker Vlaanderen profileren zich als logistieke draaischijf van Europa. Maar om dit te bewerkstelligen zijn handen nodig, en dat op diverse vlakken.
Een magazijn is de drijvende kracht achter vele bedrijven. Maar wat houdt het werk van een magazijnier precies in? En wat kan je als magazijnier verdienen?
Welke functies in logistiek, transport en aankoop hebben het meeste aantal vacatures? Ontdek het hier...
Met duizenden vacatures in Vlaanderen is vrachtwagenchauffeur een hardnekkig knelpuntberoep. We maakten een analyse van de job van chauffeur...
We vroegen een 31-jarige magazijnier en vervangend ploegbaas uit de provincie Antwerpen naar zijn job en hoeveel hij daarmee maandelijks verdient...
Vooral de laatste twee jaar was logistiek best een hectische sector. Maar je bent er door de grote vraag wel behoorlijk zeker van je job én salaris!
Sinds 1 januari 2023 heb je als vader of meeouder na de geboorte van je kind recht op 20 werkdagen geboorteverlof.
Je collega’s kies je in de meeste gevallen niet zelf en wie pech heeft ergert zich dood aan hun gedrag. Maar hoe ga je best om met ergernissen op je werk?