6 essentiële weetjes over je loononderhandeling
Wie wil er nu geen opslag? De eerste stap is het durven vragen aan je baas. Maar dan begint het pas. Deze weetjes kunnen je op de goede weg helpen ...
"In mijn jarenlange ervaring als personeelsmanager (bij o.a. AB Inbev en TNT Express) en consultant heb ik vastgesteld dat er heel veel potentieel in een organisatie verloren gaat als er geen vertrouwen is bij de werknemers", begint Gyorgy Czanik van GCZ International HR Services. "Als zij echter het gevoel hebben dat hun werk correct wordt gewaardeerd en vergoed, gaan ze voor hun bedrijf door het vuur. Het hanteren van een vertrouwd loonbeleid, zoals eerlijkheid en transparantie, is dus een win-winsituatie voor beide partijen."
Hij gaat zelfs nog een stap verder: "Tal van studies wijzen uit dat er een directe correlatie is tussen enerzijds het vertrouwen van werknemers in het management en anderzijds de prestaties van de hele organisatie. Factoren die hierdoor worden beïnvloed zijn onder meer de efficiëntie, innovatiekracht, geleverde kwaliteit, de veerkracht bij tegenslag, de reactie op verandering, de rententie van personeel, de mond-tot-mondreclame om het bedrijf bij anderen aan te bevelen, de feedback van klanten, enzovoort. En ook voor de werknemer zelf zijn er enorme voordelen mogelijk. Als ze qua vertrouwen in management op het werk 1 punt stijgen op een schaal van 0 tot 10 (dus 10 procent), komt dat overeen met evenveel verhoging van de levenskwaliteit die zij ervaren bij een loonsverhoging van 36 procent."
Om dat proces te sturen, heeft Gyorgy Czanik een model opgesteld waarmee hij het vertrouwen van de werknemers kan opvijzelen. "Vertrouwen verliezen kan enorm snel gaan, terwijl het opbouwen ervan een eeuwigheid in beslag kan nemen. Het probleem is dat hier geen vaste definitie voor bestaat. Waarom hebben we meer vertrouwen in een specialist dan in een huisarts? Het is een gevoel dat niet altijd zichbaar of te verklaren is. Vooraleer dit in een bedrijf kan aangepakt worden, moet er een scan gebeuren: wat is de geschiedenis van de organisatie, zijn er overnames of fusies gebeurd, wat zijn de waarden en normen die overheersen in de bedrijfscultuur, hoe verloopt de communicatie, welke evaluatie- en functioneringsgesprekken worden er gehouden, enzovoort. Op basis daarvan kan er vervolgens een strategie rond verloning (compensation & benefits) worden bepaald, zodat het vertrouwen van de medewerkers kan stijgen."
De consultant focust voor zijn oplossingen niet direct op het verbeteren van de managementvaardigheden bij de oversten, waar ook een erg belangrijke sleutel tot meer vertrouwen kan liggen. Hij legt zich eerder in de omkadering van het bedrijf, toe op de procedures voor verloning. "Een bedrijf heeft een aantal interactiemomenten om de tevredenheid van de werknemers over het verloningspakket op te krikken", zegt hij.
"Bijvoorbeeld als ze maandelijks hun loonbrief in handen krijgen, of jaarlijks een evaluatiegesprek houden. Worden die kansen gegrepen om een positieve ervaring te scheppen? Weten de werknemers waarom zij 'maar' zoveel loon of bonus krijgen en hun collega's misschien meer? Komt dit overeen met hoeveel ze zelf denken waard te zijn? Met andere woorden: reageren ze hier blij op, of eerder gefrustreerd? De perceptie van deze interactie is superbelangrijk, zowel voor het bedrijf als voor de werknemers zelf."
Het komt er concreet op neer dat de juiste principes en het proces van de opbouw van het loonpakket worden toegepast, en hierover in alle openheid gecommuniceerd wordt door de onderneming. "Het moet duidelijk zijn op welke principes de loonschalen, anciënniteitstabellen en commissies zich baseren. Waarom iemand die in een 'cafetariaplan' kiest voor een grotere auto, misschien minder verlofdagen of een lager pensioen krijgt. Welke prestaties in het takenpakket tot hoeveel opslag leiden. Waarom een Belgische werknemer minder overhoudt dan zijn Nederlandse collega. Enzovoort. Het is de kunst die tientallen parameters van vertrouwen zodanig goed in het beleid te integreren dat een werknemer weet dat het hele proces solide, professioneel en correct verloopt.”
“Communicatie is alles, zowel mondeling, digitaal als op papier. Inhoudelijk moet het kloppen, maar ook wie het meedeelt en de manier waarop, zijn belangrijk. Het is voor dat alles dat ik een gestandaardiseerde methode heb uitgewerkt, die al deze punten stap voor stap analyseert en de potentiële optimalisatiemogelijkheden in kaart brengt. Geen sexy materie, maar wel cruciaal om de enorme loonkosten in ons land én de 'war for talent' te kunnen bestrijden. Want als dat vertrouwen goed zit, heb je gegarandeerd werknemers die elke dag fluitend naar het werk gaan en zich met plezier dubbel plooien voor de organisatie."
(km) - Meer info: ebtt.biz
22 juni 2018Wie wil er nu geen opslag? De eerste stap is het durven vragen aan je baas. Maar dan begint het pas. Deze weetjes kunnen je op de goede weg helpen ...
We zijn steeds minder tevreden over wat we verdienen. Dat blijkt uit onze jaarlijkse Loonwijzer. Maar de redenen hiervoor zijn divers ...
Een jobaanbieding gekregen voor een functie met een hogere verloning, maar eigenlijk wil je je huidige baan niet echt opzeggen? Misschien moet dat niet...
Wat kan je doen om geen ontevreden werknemer te worden? Of beter nog: hoe kan je je eigen ontevredenheid ombuigen? We vroegen het aan coach Inge Ketels …
Dat de hoge werkdruk zwaar weegt op verpleegkundigen, verscheen uitvoerig in de media. Maar samen patiënten verzorgen, creëert een hechte band.
Bijna een op vijf (18%) van de werknemers is momenteel actief op zoek naar een nieuwe werkgever. Dat blijkt uit de Employment Monitor van Jobat en Synovate.
De belangrijkste vaardigheid voor kantoorwerkers in de huidige tijd is time management. Want iedereen heeft dagelijks exact 24 uur te besteden...
Er is dezer dagen heel wat te doen om het FIRE-concept. Al zijn er verschillende manieren om die financiële onafhankelijkheid te bewerkstelligen...
Welke functies staan in de lijst van meest gevraagde bouwjobs?