‘Wie goed is voor zijn mensen, krijgt daar heel veel voor terug’

“We laten onze Poolse collega’s een cursus Nederlands volgen.” (John Coose, afgevaardigd bestuurder van Eltherm)
Er wordt al eens gezegd dat kmo’s niet bezig zijn met personeelsbeleid. De zaakvoerder heeft het te druk met dagelijkse beslommeringen en vindt zijn bedrijf te klein om een hr-verantwoordelijke aan te stellen. Nochtans zijn er ook voorbeelden van kmo’s die wel al vele jaren op een structurele manier met hun werknemers omspringen. Zoals bij Eltherm Isolatietechniek uit Kampenhout, waar er al 42 jaar lang bijna geen personeelsverloop is geweest.
Eltherm
“We laten onze Poolse collega’s een cursus Nederlands volgen.” (John Coose, afgevaardigd bestuurder van Eltherm)

Zeker bij kleinere bouwbedrijven is het heel atypisch om veel tijd en middelen te investeren in menselijk kapitaal. John Coose, afgevaardigd bestuurder van Eltherm, ziet dat helemaal anders. Samen met medezaakvoerder André Popleu kiest hij heel bewust voor een werkorganisatie waarin de eigen medewerkers (een twintigtal) centraal staan. Dat uit zich op diverse vlakken. “Ten eerste hanteren we een heel horizontale structuur”, legt John Coose uit. “De deur staat altijd open. De zaakvoerders staan tussen de mensen en worden met de voornaam aangesproken. Er heerst dan ook een familiale sfeer. Dat trekken we door na de werkuren, met activiteiten zoals een zomerbarbecue, waar ook de gezinnen van onze medewerkers welkom zijn. Of een uitstapje met ‘de mannen’ tegen het jaareinde … De boog moet zeker niet altijd gespannen staan.”

Een tweede voorbeeld is de permanente vorming. “Zowel onze arbeiders, leidinggevenden als bedienden volgen zowat alle opleidingen die mogelijk zijn”, aldus John Coose. “Zo volgen onze ploegbazen een opleiding tot mentor, nemen we in groep deel aan de jaarlijkse opleidingsdag van de Confederatie Bouw in Genk, en laten we onze Poolse collega’s een cursus Nederlands volgen. We hebben door het gebrek aan instroom, waar iedereen in de bouw mee kampt, inderdaad enkele Poolse arbeiders in dienst, die zich heel goed integreren in ons bedrijf. Ze maken deel uit van verschillende teams, waarin we een goede mix nastreven tussen jong en oud, Belgen en Polen, ervaring en starters, … Op die manier vermijd je dat er kliekjes worden gevormd en tegelijk bied je een grote meerwaarde door diversiteit te stimuleren.”

Vier vijfde werken

Alle medewerkers van Eltherm, dus ook de bouwarbeiders, worden op regelmatige basis uitgenodigd voor een evaluatie. “We nemen de tijd om met iedereen even te praten, naar hen te luisteren en direct te reageren als er een vraag komt”, verduidelijkt John Coose. “En we geven aan waar het beter kan. Want we kunnen ook streng zijn. Al bij de aanwerving maken we alle afspraken duidelijk en treden we op als het mis gaat. Gelukkig niet al te vaak. De afgelopen twintig jaar hebben we maar twee keer iemand ontslagen.”

Ondanks de bescheiden grootorde, laat Eltherm veel flexibiliteit toe. “Het is geven en nemen”, stelt de afgevaardigd bestuurder. “We hebben uitstekende medewerkers en willen ze absoluut niet kwijt. Vandaar dat – bijvoorbeeld – iets oudere werknemers hier vier vijfde aan de slag kunnen. We zijn niet verplicht alle aanvragen goed te keuren, maar doen het toch. We weten wat hun waarde voor het bedrijf is, en werken liever mee aan een oplossing dan onvrede op te wekken. Het is hierdoor wel wat puzzelen in de planning, maar dat nemen we er graag bij. We staan ook gemakkelijk verlof toe, zelfs verlof zonder wedde voor mensen die zich voor langere periode op andere dingen willen focussen.”

De kmo uit Kampenhout wil de medewerkers ook zo veel mogelijk zekerheid bieden, en dit in menig opzicht. “We geven onze mensen toekomstperspectief, door voor continuïteit te zorgen. De volgende generatie is in het management gestapt. Dat biedt niet alleen de zekerheid dat de firma blijft voortbestaan, maar ook dat de volgende bedrijfsleiders (Johns zoon Roel en Andrés dochter Natalie) er dezelfde waarden en normen op nahouden. Als wij zelf een stapje terugzetten, hebben de mensen dus een houvast.” Tot slot is er de beloning: “We geven de mensen graag een schouderklopje. Dat vertaalt zich ook in een premie voor wie een jaar lang uitstekend gepresteerd heeft. Daarnaast geven we onze verdienstelijke medewerkers soms spontaan opslag, iets waar ze op andere plaatsen doorgaans zelf naar moeten vragen.”

Instant resultaat

Werpen al die keuzes hun vruchten af? “Absoluut. De instroom van nieuwe medewerkers loopt bij ons nog redelijk vlot, en dit dankzij de mond-tot-mondreclame van ons bestaand personeel”, oppert John Coose. “Ze krijgen daarbovenop een premie om iemand aan te brengen (die een contract tekent).”

Eltherm heeft ook een commercieel voordeel door het personeelsbeleid. “Haast wekelijks krijgen we feedback van klanten die ons bedanken voor de fijne samenwerking met onze mensen. Dat ze hun afspraken zijn nagekomen, vriendelijk waren, het afval netjes hebben opgeruimd, enzovoort. Het lijdt geen twijfel dat die klanten ook in de toekomst voor Eltherm zullen kiezen en ons zullen aanbevelen bij hun familieleden, vrienden of buren.” Het bedrijf kent dan ook nauwelijks verloop. “Klopt. Onze ploegbazen hebben tussen 16 en 22 jaar dienst en ook de andere jongens zijn hier heel graag. Voor hen zoeken we trouwens nog enkele bijkomende collega’s, zoals plaatsers van isolatie, een technisch-commerciële medewerker, een bachelor bouwkunde en een bachelor voor planning en organisatie.”

(km)

1 december 2016

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Anderen bekeken ook