Veel Belgische bedrijven, en West-Vlaamse in het bijzonder, zijn vragende partij voor een goede verkoper op de Franse markt. Met het project en concept DewaConnect wil het van origine Vlaamse en in Roubaix gevestigde consultancybedrijf DewaFlex die organisaties een goede kandidaat helpen vinden.
DewaFlex is op zich een Frans bedrijf dat gerund wordt door Pieter Dewaele, een geboren en getogen Vlaming met West-Vlaamse roots, want afkomstig uit Otegem. “Binnen DewaFlex hebben wij de business unit DewaConnect opgericht. Deze tak van het bedrijf gaat effectief op zoek naar Franstalige verkopers voor Belgische bedrijven”, bevestigt Pieter Dewaele, directeur van DewaFlex.
Het gaat dan om verkopers die op het einde van een stageperiode door het bedrijf in dienst kunnen worden genomen. “Vaak worden inderdaad ‘stagiaires en alternance’ ingezet, studenten die op universitair niveau een duaal traject volgen. Het gaat dan alternerend om lessen in combinatie met een betaalde stage bij DewaFlex”, klinkt het.
Via DewaConnect rekruteert en begeleidt het bedrijf Franse studenten om onder meer Belgische bedrijven in Frankrijk te helpen bij het ontwikkelen en uitbouwen van hun markt. Samen met Cepreco (een Noord-Franse business school) en de Région Hauts-de-France organiseert het bedrijf namelijk stages voor Franse studenten, die Belgische ondernemingen op weg willen helpen. Het initiatief loopt in principe van februari tot in het najaar.
Samen met de partners worden er uit de bachelorstudenten een tiental gekozen die in het project kunnen stappen. “De studenten voeren voornamelijk fysieke marktstudies uit voor Vlaamse bedrijven die de Franse markt willen betreden”, illustreert Dewaele. Idealiter biedt het bedrijf de student op het einde van de stage een contract van onbepaalde of bepaalde duur aan.
Volgens Pieter Dewaele van DewaFlex is hun project een duidelijk antwoord op een concrete vraag vanuit Vlaanderen. Het klopt volgens hem dat er in Frankrijk veel salesprofielen gezocht worden door Vlaamse bedrijven. “Maar door de cultuurverschillen zijn Vlaamse bedrijven op hun hoede om een Franse werknemer in te lijven”, stelt hij.
Maar ook bij de Fransen is er wel wat koudwatervrees. “Zo hebben ook onze zuiderburen een bepaalde schrik om op de payroll van een niet-Frans bedrijf terecht te komen. Hier vormen we met DewaFlex dus heel vaak de link tussen Vlaanderen en Frankrijk”, besluit hij.
(wv)
18 juli 2016Voor een verkoper volstaat het niet meer dat hij het goed kan uitleggen. De klanten zijn mondiger geworden, minder loyaal en goed geïnformeerd.
Ik heb een job aangeboden gekregen in Frankrijk. Toch blijf ik in België wonen. Waar betaal ik dan belastingen op mijn inkomen?
Meertalig zijn heeft zo zijn voordelen, zeker in een meertalig land als België. Hoe goed beheers jij de Franse taal? Doe de test!
Alsmaar meer landgenoten vestigen zich in het buitenland. Ruim 36.000 Belgen hebben vorig jaar België verlaten. Naar ...?
Je werk en privé combineren? Fatima doet het naadloos bij KBC.
Vaak worden de termen employer branding en employer marketing door elkaar gebruikt. Toch staan ze voor iets anders. Bij employer branding breng je jouw bedrijfscultuur op een zo aantrekkelijk mogelijke manier over. De volgende stap is employer marketing: je brengt de juiste boodschap naar de juiste doelgroep zodat ze voor jou komen of blijven werken.
Bij een promotie hoort vaak een jobfunctie met de macht om beslissingen te nemen. Wat is de meest slimme manier om die macht effectief uit te oefenen?
Maar nipt op tijd op het werk komen, oogt niet professioneel. Misschien toch eens overwegen om wat eerder op het werk te verschijnen? We zetten 7 voordelen op een rijtje.
Kan jij een term plakken op de communicatiestijl van je leidinggevende? Het is voor veel mensen een moeilijke opgave. We gidsen je door 4 communicatiestijlen.