Al deze automecaniciens zijn er te kort
Wat motor en wielen heeft, is vandaag aanleiding tot knelpuntberoep. Nieuw in het rijtje: de motormecanicien. Ook de elektrificatie speelt een rol.
De uiterst krappe arbeidsmarkt is een globaal gegeven. In ons land is de situatie het prangendst bij de West-Vlaamse bedrijven. “Die heeft zich hier de voorbije jaren almaar steviger doorgezet”, weet Nathalie Christiaens, oprichter en zaakvoerder van vind!. De rekruteringspartner, actief in West- en Oost-Vlaanderen, spitst zich specifiek toe op talenten in techniek, ingenieurs en ICT-medewerkers. Net die profielen toppen de – weliswaar ellenlange – lijst van knelpuntberoepen. “Wij moeten het voor een stuk van mobiliteit op de arbeidsmarkt hebben, waarbij mensen vanuit andere regio’s in West-Vlaanderen komen werken. De aanleiding van de krapte in West-Vlaanderen heeft een demografische oorzaak enerzijds. Anderzijds ligt het aan de keuzes die jongeren maken. De opleidingen die ze volgen zijn niet altijd conform de noden op de arbeidsmarkt.”
Die aanwervingsproblemen ondervindt het bedrijf TVH aan den lijve. De onderdelenspecialist voor heftrucks, industriële voertuigen, bouw- en landbouwmachines telt vestigingen in 26 landen over de hele wereld. Die worden allemaal aangestuurd vanuit de hoofdzetel in Waregem, met 2.300 mensen aan boord. “We ervaren eigenlijk in alle regio’s en binnen vele soorten jobs een struggle om nieuwe mensen aan te werven. Waregem is bijvoorbeeld maar 35 kilometer van Gent en heel vlot te bereiken. Dus dat het ‘ver’ is, is vooral een perceptie van de mensen”, zegt Christel Verhaert, Global Talent Acquisition Director bij TVH.
“Veel mensen die wel in West-Vlaanderen wonen, gaan op hun beurt dan weer liever in Brussel of Gent werken, omdat de lonen er hoger liggen en de namen van bedrijven bekender in de oren klinken”, vervolledigt haar collega Isabelle Van De Voorde, Internal Communication & Employee Experience Manager bij TVH. “Ze menen een betere carrière te kunnen uitbouwen in die grote steden, maar dat is een verkeerde perceptie. Ze zien de kansen vaak niet die er zijn in de bedrijven in West-Vlaanderen, die heel wat mooie troeven kunnen voorleggen. Veel van onze bedrijven zijn echte wereldspelers. Voor een interessante carrière hoef je lang niet helemaal naar Brussel te trekken.”
Ontdek alle verhalen over werken in West-Vlaanderen hier!
Volgens Lutgart Verraes, Marketing & Communicatie Manager bij vind!, speelt de aard van het West-Vlaamse beestje een rol. “West-Vlaamse bedrijven zijn vaak heel bescheiden en discreet. Dat zit in het DNA. Veel Oost-Vlamingen, voor wie de afstand niet zo groot is om hier te komen werken, weten zelfs niet eens welke bedrijven er amper één provincie verderop zijn. We mogen best wat luider roepen hoe goed het hier is en verkondigen dat de baan hiernaartoe best vlot is. West-Vlaanderen heeft zoveel te bieden”, stelt ze.
Paul Snauwaert, Hoofd Advanced Technology and Innovation van CNH Industrial Belgium, ziet de snelle technologische evoluties mee als een van de grote uitdagingen op de arbeidsmarkt. “We bevinden ons in de zogenaamde Industrie 4.0, met almaar meer automatisering”, zegt hij. Als multinational ontwikkelt en produceert CNH Industrial maaidorsers, balenpersen en hakselaars. In Zedelgem rekent het bedrijf daarvoor op zo’n 3.200 medewerkers. “Wij zoeken naar profielen die mechatronisch georiënteerd zijn, net zoals heel wat andere succesvolle bedrijven in dezelfde regio. We vissen in dezelfde vijver en zo worden die profielen automatisch nog schaarser. Bovendien studeren veel van die profielen de bijhorende richtingen in Leuven of Brussel. Ze blijven er dan plakken en vallen nadien nog moeilijk te overtuigen om helemaal in Zedelgem te komen werken.”
CNH Industrial speurt vooral naar technische bachelors, ingenieurs en operatoren, schetst Luc Nauwynck, HR Director bij CNH Industrial. “We werken via de universiteiten van Leuven en Gent actief mee aan technische opleidingen in Kortrijk en Brugge. Zo leren we studenten van nabij ons bedrijf kennen met stages en eindwerken. Daarnaast staan we in nauw contact met andere organisaties om ons netwerk zo uitgebreid mogelijk te maken. Werkgevers die sterke kandidaten willen aantrekken, moeten zich aanpassen. Daar zetten we vol op in. De jeugd wordt kieskeuriger en wil het pallet zelf kunnen invullen. Ze willen geen opgedrongen menu meer maar willen kunnen kiezen wat ze eten: ze willen flexibel kunnen werken en willen kunnen kiezen uit flexibele verloningsvormen.”
Bij de pakken blijven zitten doen onze deelnemers aan de rondetafel dus allerminst. Ze halen alle troeven uit de kast om nieuwe mensen aan te werven én aan boord te houden. Zo zijn tal van opleidingen ‘on the job’ een vanzelfsprekendheid geworden. “Mensen kiezen onder andere voor de jobinhoud om ergens op te starten maar blijven bij hun werkgever voor de bedrijfscultuur. Je werknemers zijn ontzettend belangrijke ambassadeurs. Als bedrijf moet je niet enkel nieuwe mensen zoeken, maar ook je eigen community sterk maken met oog op retentie”, besluit Lutgart Verraes.
Wil jij ook werken in West-Vlaanderen?23 november 2022
Wat motor en wielen heeft, is vandaag aanleiding tot knelpuntberoep. Nieuw in het rijtje: de motormecanicien. Ook de elektrificatie speelt een rol.
Thuiswerken is standaard geworden voor veel kantoormedewerkers. Toch zijn er nog veel vragen over deze trend...
Te lang te veel te doen hebben, veroorzaakt sleurstress. Gelukkig hoeven we dat niet machteloos te ondergaan: we kunnen er zelf heel wat aan doen.
7 op de 10 werknemers zijn gelukkig ... wat loopt er nog mis bij de overige 30%? Dat lees je hier.
In hun boek ‘Riet breekt niet’ leren psychosociale preventieadviseurs Daisy Buttiens en Kirsten O je omgaan met stress.
Welgeteld 46 Jobat-klanten ondersteunden Rentree tijdens de voorbije eindejaaractie. Rentree biedt gratis dienstverlening rond werk aan (ex-)kankerpatiënten.
Op zoek naar een geniaal idee? Dan is een productieve brainstorm wat je nodig hebt. Maar... hoe begin je hier aan?
Passie voor onderwijs zit in het bloed van Familie Devos.
Gunther is technieker hoogspanningsinstallaties bij Fluvius: “Mijn job voelt niet eens aan als werk”