Wat moet er verplicht vermeld zijn in het arbeidsreglement?
Er moeten een aantal zaken verplicht vermeld staan in het arbeidsreglement: een overzicht.
Dat blijkt uit Amerikaans onderzoek van CareerBuilder onder 2482 werkgevers en 3910 werknemers. Van de werkgevers zegt ongeveer een derde (32 procent) ooit al eens een werknemer te hebben ontslagen omdat die (vaak) te laat op kantoor aankwam.
Gevraagd naar de reden van hun laattijdigheid, wijzen de meeste werknemers (30 procent) het verkeer met de vinger. Andere veelgenoemde oorzaken zijn een gebrek aan slaap (19 procent), slecht weer (9 procent) en vertraging door de kinderen (8 procent).
Ook vertragingen bij het openbaar vervoer en problemen met kleding of huisdieren worden wel eens als excuus vermeld.
Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat werknemers er vandaag beter in slagen om op tijd op het werk te verschijnen dan enkele jaren geleden. Of dat nu een specifiek gevolg is van de crisis of eerder op een mentaliteitsverandering duidt, weten ze bij CareerBuilder niet te zeggen.
(mo)
4 maart 2011Er moeten een aantal zaken verplicht vermeld staan in het arbeidsreglement: een overzicht.
Werkgevers denken bij stiptheid vooral aan oudere werknemers. Waarom? Jobat vroeg het ze in zijn jongerenenquête.
Zeven op tien gezinnen verkeert ’s ochtends in tijdnood. Bij gezinnen met jonge kinderen geldt dat zelfs in driekwart van de gevallen.
Door een probleem bij de spoorwegen was ik drie uur te laat op mijn werk. Moet ik die uren inhalen?
In de strijd om zoveel mogelijk waardevolle werknemers aan boord te houden, schakelen ondernemingen de kracht van welzijnsinitiatieven in. Maar werken die ook?
Ga je op vakantie? Vergeet je out-of-office niet! Wij lijsten alvast enkele originele exemplaren voor je op.
ChatGPT bracht bij zijn lancering een kleine aardschok teweeg. Intussen is ook Bard op het toneel verschenen. Maar wat kan je er nu mee?
De tijd dat enkel horecazaken zich konden beroepen op flexijobs, is voorbij.
Draag je graag zwart? Denk dan best twee keer na vooraleer je je naar je werk begeeft. Misschien kom je bij je collega's dan wel lui over ...