Evaluatie
Vorige

1 van 76

Volgende
Volgend artikel:

3 tips om zonder stress je evaluatiegesprek aan te gaan

Werknemers haten negatieve feedback

Uit een studie blijkt dat alle werknemers, ook diegenen die veel belang hechten aan bijleren en hun professionele ontwikkeling, het niet op prijs stellen om ieder jaar geëvalueerd te worden en kritiek te krijgen.
#

In de studie, die werd uitgevoerd door psychologen van de Kansas State University, Eastern Kentucky University en Texas A&M University bij 234 stafleden van een Amerikaanse universiteit, werden werknemers in drie categorieën verdeeld volgens hun eigen definitie van succes.

  • De eerste groep spreekt van succes wanneer men doelen bereikt en positieve feedback krijgt.
  • De tweede groep definieert succes als het kunnen afwenden van mislukkingen en het vermijden van negatieve feedback.
  • De laatste groep kent naar eigen zeggen succes wanneer men voldoende bijleert en allerlei vaardigheden kan ontwikkelen.

Verwachting?

De onderzoekers gingen ervan uit dat de derde groep, die ontwikkeling het belangrijkste vindt, beter dan andere medewerkers zou kunnen omgaan met negatieve feedback tijdens evaluatiegesprekken. Hun verwachting werd echter niet bevestigd. Zo bleek namelijk dat geen enkele groep op een goede manier omgaat met negatieve feedback.

Volgens onderzoeker Culbertson van de Kansas State University bewijzen de resultaten dat negatieve feedback bij geen enkele werknemer beschouwd wordt als opbouwende kritiek. Bovendien zegt ze dat evaluatiegesprekken gebaseerd op scores en rankings averechts kunnen werken. Iemand die het goed heeft gedaan maar 'slechts' een vier op vijf krijgt, kan immers heel ontgoocheld zijn.

(nm) – Bron: Inc.com 

18 februari 2014

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Anderen bekeken ook