Wat gebeurde er tijdens de crisis met onze arbeidsmarkt? 'Minder werk, meer deeltijdse jobs'
De werkgelegenheid in België hield tijdens de voorbije crisis opmerkelijk goed stand. Maar hoe ingrijpend veranderde de Belgische arbeidsmarkt?
In het onderzoek, waarbij 357 respondenten werden bevraagd, werd nagegaan of werknemers en werkgevers veel merken van de huidige crisis. Van beide groepen gaf 63 procent aan invloed te ondervinden van de crisis. De inschattingen van elkaars situatie blijken echter sterk uiteenlopend.
Iets minder dan de helft (45 procent) van de bevraagde werkgevers schat in dat werknemers de crisis voelen. Daartegenover denkt 71 procent van de werknemers dat hun werkgever onder de crisis lijdt.
Het onderzoek wijst daarnaast uit dat 68 procent van de werkgevers vindt dat werknemers in crisistijden zelf meer in hun opleiding moeten investeren. Slechts 35 procent van de werknemers gaat akkoord met deze stelling.
"De verwachtingen van werkgevers en werknemers over hun wensen en behoeften liggen wel vaker uit elkaar. Dit bleek vorig jaar bijvoorbeeld ook uit ons onderzoek over de verwachtingen over beoordelingsgesprekken. Toch laat dit onderzoek zien dat de crisis werknemers en werkgevers niet volledig uit elkaar drijft. Het wederzijdse begrip is ook voldoende aanwezig en zolang werkgevers het zonniger inzien, komen we die crisis met z’n allen zeker te boven", aldus Else Slegers, directeur van ISBW.
(nm) – Bron: Managersonline.nl
13 december 2012Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
De werkgelegenheid in België hield tijdens de voorbije crisis opmerkelijk goed stand. Maar hoe ingrijpend veranderde de Belgische arbeidsmarkt?
Omdat er door de economische malaise weinig nieuwe jobopportuniteiten worden gevonden, blijft bijna 35 procent van de werknemers bij zijn huidige werkgever.
December en januari zijn de feestmaanden bij uitstek. 44% van de werkgevers heeft het budget voor cadeaus en eindejaarsreceptie echter verminderd.
Waar neemt de Vlaming tijdens het vergaderen het meest aanstoot aan? En wat werkt het best om efficiëntie te verzekeren?
Heb jij ook een hekel aan maandagen? Je bent echt niet de enige. Maar geen nood: wij helpen je om wel uit te kijken naar maandagen.
Wat doet een customer service representative precies? Wat zijn de doorgroeimogelijkheden ? En welk loon krijgen zij betaald?
Jongeren lijken niet meer in de jobvoetsporen van de vorige generaties te willen treden. Hoe komt dat precies? Een diepe duik in het topic.
Voor Vincent Ons aan de slag ging bij UZ Leuven als head of security, werkte hij bij grote bedrijven. Waarom maakte hij de overstap naar een zorginstelling?
Zolang je studeert, ben je tot je 25ste verzekerd door de ziekte- en invaliditeitsverzekering van je ouders. Maar blijft dit zo wanneer je werkzoekende bent?