Niet-financiële beloningen werken beter
Het engagement van werknemers wordt in grotere mate beïnvloed door een niet-financiële beloning dan door het salaris en andere voordelen!
Steeds meer mensen offeren hun vrije tijd op en tellen veel geld neer voor unieke ervaringen die anders zijn dan de normale zaken in het dagelijkse leven. Denk aan bootcamps, marathons, overlevingsvakanties … Kortom, alles waar men zowel mentaal als fysiek wordt uitgedaagd. Deze ervaringen geven ons volgens Tim Sackett een goed gevoel.
"Je kan een nieuwe auto kopen met je zuurverdiende centen, of je kan twee weken met de rugzak rondtrekken in de woestijn in extreme omstandigheden. Wat zal je het meest bijblijven en waar zal je later het vaakst over praten? En waar zou je het meeste trots op zijn? Ervaringen zijn de nieuwe luxegoederen", aldus Tim Sackett.
Werkgevers spelen bijgevolg best in op die 'unieke ervaringen' om zo de betrokkenheid en loyaliteit van hun werknemers te verhogen. Een wekelijkse drink na het werk, een survivalteambuilding, een bedrijfsfeest dat tot de late uurtjes doorgaat … Dit zijn de zaken die medewerkers zich het langst zullen herinneren. Men komt zo vaak meer over de collega's te weten dan in de dagelijkse werksituatie.
Hoe vaak krijg jij zo'n 'unieke ervaring' van je werkgever? Volgens Sackett zijn het heus niet alleen de teambuildings of after work drinks waar het om draait. Een unieke ervaring kan ook perfect passen binnen de dagelijkse activiteiten van de werknemer, maar is toch net dat tikkeltje anders dan wat men gewend is.
Een opleiding, een etentje met een klant, een zakenreis naar het buitenland, een dag de taken wisselen met een collega, een belangrijke vergadering mogen bijwonen … Unieke ervaringen dagen mensen uit om bij de les te blijven, om hun comfort zone te verlaten en hierdoor blijven werknemers volgens Sackett betrokken bij het bedrijf. Ervaringen kosten werkgevers op zich niet zoveel, toch zijn het een van de meest waardevolle extra's die motiverend kunnen werken.
(nm) – Bron: Timsackett.com & Express.be
7 november 2013Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Het engagement van werknemers wordt in grotere mate beïnvloed door een niet-financiële beloning dan door het salaris en andere voordelen!
Sommige werkgevers gaan een stapje verder om hun personeel in de bloemetjes te zetten of om nieuwe mensen aan te trekken. De 6 coolste beloningen ...
Werkloos zijn is allesbehalve een pretje. Maar ook voor wie gaat werken, is het niet al rozengeur en maneschijn. Nee, volgende had je liever niet geweten …
Uit een Amerikaanse studie blijkt dat vrouwen meer werkengagement vertonen dan mannen. 33 procent van de vrouwen voelt zich actief betrokken bij het werk.
17 % van de werknemers is zwaar gedemotiveerd op het werk. Bedrijven denken dat ze hier iets aan doen, maar schieten toch tekort volgens hun personeel.
Een gebrek aan steun van de manager is een belangrijke factor in de daling van het engagement van werknemers op de werkplek. Dat blijkt uit een survey.
Regelmatig complimentjes ontvangen stimuleert het brein om ons werk te verbeteren op dezelfde manier als een financiële beloning. Dat blijkt uit onderzoek.
Door de hoge brandstofprijzen zoeken veel pendelaars een alternatieve of goedkopere manier om op het werk te geraken. Dit zijn de voordelen van carpooling.
Systematisch overwerken kan stress, moeheid en tegenzin opleveren. Met deze tips vermijd je de negatieve effecten van overmatig overwerk.