F1-fans gaan ver voor een job
Tijdens de GP van Maleisië hielden hordes fans een bord omhoog om bij BMW aan de slag te gaan. Met een wel heel onverwacht staartje …
Wij lieten onze nieuwsgierigheid de vrije loop en stapten met Press Officer Luc Willems te voet over het – toen nog - verlaten circuit van Spa-Francorchamps.
Tegen de 1.500: pistecommissarissen, een medische dienst, interventiewagens, paddock verantwoordelijken, security, parkingwachters … De 300 à 500 mensen van de catering heb ik dan nog niet eens meegerekend, en de parking zelf wordt uitgebaat door plaatselijke sportclubs en jeugdbewegingen. Voor een F1-race is veel volk nodig.
Nee, gelukkig niet … Het grootste deel van het werkvolk op een racedag komt van de organisator. Wij hebben zo’n 45 werknemers in dienst. Op de marketing- en de commerciële afdeling staan 8 mensen in voor het beheer van de wedstrijden en de andere initiatieven in de week. Onze veiligheidsdienst voor de piste bestaat uit 5 man. En dan hebben nog eens zo’n 30 werknemers op de technische dienst: zij onderhouden het circuit en de gebouwen. Tijdens de vakantie hebben we ook 5 à 6 jobstudenten voor technische klusjes.
Dat hangt af van de functie. Op de technische dienst zijn het elektriciens, loodgieters, ververs, schrijnwerkers, tuiniers, lassers etc. Op de marketing- en de commerciële afdeling werken onder meer twee logistieke krachten, een ex-journalist, een boekhouder, een administratieve kracht en iemand met ervaring in het hotelwezen.
Ja, voor de veiligheidsdienst op de piste. Heel moeilijk om hiervoor volk te vinden. Het is een heel specifieke job waar geen studies voor bestaan.
Ja, zij kunnen de race gratis komen volgen dankzij hun speciale badge.
Ja, maar in de praktijk is dat niet zo eenvoudig. F1-piloten zijn heel moeilijk te benaderen.
(mr)
26 augustus 2010Tijdens de GP van Maleisië hielden hordes fans een bord omhoog om bij BMW aan de slag te gaan. Met een wel heel onverwacht staartje …
Rijden met een supersnelle sportwagen én er nog voor betaald worden ook: de job van F1-piloot is voor velen dé droomjob. Maar hoeveel verdient zo’n racepiloot?
Onderhandelen over je loon is niet altijd makkelijk en soms verloopt het gesprek zelfs stroef... Deze tips helpen je bij het onderhandelen.
Met de fluctuerende brandstofprijzen in het achterhoofd, is je woon-werkverkeer al fietsend afleggen geen slecht plan. We fietsen samen door alle cijfers en mogelijkheden.
De zomertijd is uitermate geschikt voor een goed boek thuis of elders. Jobat selecteert 10 beklijvende boeken, variërend van thriller tot true crime.
65% van de jongeren belt bijna niet meer. De reden hiervoor is belangst. Toch blijft het ouderwetse telefoongesprek nog altijd efficiënt en handig…
Rik vertelt over de jobdagen van FOD Financiën: “De perfecte manier om de diverse functies en de sfeer te ontdekken”
Sinds 2024 kan je ziektedagen tijdens je vakantie later als verlofdagen recupereren. Een prima maatregel volgens meer dan vier op de vijf Vlamingen...
“Geen enkele dag is dezelfde. We bouwen zowel nieuwe producten op basis van data, maar staan ook in voor het onderhouden en live houden van producten die al zijn gebouwd.”