Hoeveel verdient een F1-piloot?
Rijden met een supersnelle sportwagen én er nog voor betaald worden ook: de job van F1-piloot is voor velen dé droomjob. Maar hoeveel verdient zo’n racepiloot?
Wij lieten onze nieuwsgierigheid de vrije loop en stapten met Press Officer Luc Willems te voet over het – toen nog - verlaten circuit van Spa-Francorchamps.
Tegen de 1.500: pistecommissarissen, een medische dienst, interventiewagens, paddock verantwoordelijken, security, parkingwachters … De 300 à 500 mensen van de catering heb ik dan nog niet eens meegerekend, en de parking zelf wordt uitgebaat door plaatselijke sportclubs en jeugdbewegingen. Voor een F1-race is veel volk nodig.
Nee, gelukkig niet … Het grootste deel van het werkvolk op een racedag komt van de organisator. Wij hebben zo’n 45 werknemers in dienst. Op de marketing- en de commerciële afdeling staan 8 mensen in voor het beheer van de wedstrijden en de andere initiatieven in de week. Onze veiligheidsdienst voor de piste bestaat uit 5 man. En dan hebben nog eens zo’n 30 werknemers op de technische dienst: zij onderhouden het circuit en de gebouwen. Tijdens de vakantie hebben we ook 5 à 6 jobstudenten voor technische klusjes.
Dat hangt af van de functie. Op de technische dienst zijn het elektriciens, loodgieters, ververs, schrijnwerkers, tuiniers, lassers etc. Op de marketing- en de commerciële afdeling werken onder meer twee logistieke krachten, een ex-journalist, een boekhouder, een administratieve kracht en iemand met ervaring in het hotelwezen.
Ja, voor de veiligheidsdienst op de piste. Heel moeilijk om hiervoor volk te vinden. Het is een heel specifieke job waar geen studies voor bestaan.
Ja, zij kunnen de race gratis komen volgen dankzij hun speciale badge.
Ja, maar in de praktijk is dat niet zo eenvoudig. F1-piloten zijn heel moeilijk te benaderen.
(mr)
26 augustus 2010Rijden met een supersnelle sportwagen én er nog voor betaald worden ook: de job van F1-piloot is voor velen dé droomjob. Maar hoeveel verdient zo’n racepiloot?
Tijdens de GP van Maleisië hielden hordes fans een bord omhoog om bij BMW aan de slag te gaan. Met een wel heel onverwacht staartje …
Misschien verwens jij je baas van tijd tot tijd, maar dat lijkt wederzijds. Ziehier 10 dingen van jou die zijn of haar haren rechtop doen staan.
Hoe kom je professioneel over, ook al loopt het op privévlak momenteel niet zo lekker? Vier handige tips om baaldagen te overleven.
Sharp biedt mooie groeikansen aan zijn medewerkers: “Je blijft hier nooit lang op dezelfde stoel zitten.”
In welke jobs wordt het vaakst een scheve schaats gereden?
Op woensdagavond 22 maart 2023 vindt in Bluepoint Antwerpen het jobevent We Are Chemistry plaats, voor wie aan de slag wil in de chemie- of farmasector.
Hoe mooi je loon ook is, het mag altijd wel wat meer zijn. Maar hoe vraag je opslag in tijden van crisis? Verloren moeite of toch maar proberen?
Het komt erop aan om je niet door faalangst te laten leiden en je carrière aldus te ondermijnen. Daarom: deze 5 praktische tips.