Hoeveel verdient een F1-piloot?
Rijden met een supersnelle sportwagen én er nog voor betaald worden ook: de job van F1-piloot is voor velen dé droomjob. Maar hoeveel verdient zo’n racepiloot?
Wij lieten onze nieuwsgierigheid de vrije loop en stapten met Press Officer Luc Willems te voet over het – toen nog - verlaten circuit van Spa-Francorchamps.
Tegen de 1.500: pistecommissarissen, een medische dienst, interventiewagens, paddock verantwoordelijken, security, parkingwachters … De 300 à 500 mensen van de catering heb ik dan nog niet eens meegerekend, en de parking zelf wordt uitgebaat door plaatselijke sportclubs en jeugdbewegingen. Voor een F1-race is veel volk nodig.
Nee, gelukkig niet … Het grootste deel van het werkvolk op een racedag komt van de organisator. Wij hebben zo’n 45 werknemers in dienst. Op de marketing- en de commerciële afdeling staan 8 mensen in voor het beheer van de wedstrijden en de andere initiatieven in de week. Onze veiligheidsdienst voor de piste bestaat uit 5 man. En dan hebben nog eens zo’n 30 werknemers op de technische dienst: zij onderhouden het circuit en de gebouwen. Tijdens de vakantie hebben we ook 5 à 6 jobstudenten voor technische klusjes.
Dat hangt af van de functie. Op de technische dienst zijn het elektriciens, loodgieters, ververs, schrijnwerkers, tuiniers, lassers etc. Op de marketing- en de commerciële afdeling werken onder meer twee logistieke krachten, een ex-journalist, een boekhouder, een administratieve kracht en iemand met ervaring in het hotelwezen.
Ja, voor de veiligheidsdienst op de piste. Heel moeilijk om hiervoor volk te vinden. Het is een heel specifieke job waar geen studies voor bestaan.
Ja, zij kunnen de race gratis komen volgen dankzij hun speciale badge.
Ja, maar in de praktijk is dat niet zo eenvoudig. F1-piloten zijn heel moeilijk te benaderen.
(mr)
26 augustus 2010Rijden met een supersnelle sportwagen én er nog voor betaald worden ook: de job van F1-piloot is voor velen dé droomjob. Maar hoeveel verdient zo’n racepiloot?
Tijdens de GP van Maleisië hielden hordes fans een bord omhoog om bij BMW aan de slag te gaan. Met een wel heel onverwacht staartje …
Jobat selecteert 5 spannende of beklijvende boeken, zowel fiction als non-fiction. Sommige hebben een link met werk en jobs, maar niet altijd.
Een leven lang met volle goesting en overtuiging voor dezelfde werkgever werken: het is niet iedereen gegeven...
Soms is de krapte op de arbeidsmarkt zo groot dat werkgevers hun kandidaten zelf met de taxi komen halen voor hun sollicitatiegesprek...
Leiderschap is een skill. Niet iedereen is een geboren leider en er komen best veel valkuilen kijken bij het leiden van een team. Wij lichten er enkele toe.
Van trucks met opleggers tot treinen, bussen en heftrucks: op de arbeidsmarkt is vandaag (bijna) elk type chauffeur erg gegeerd!
Hoeveel verdien je als je bij de overheid gaat werken? En is dat meer of minder dan dat je als bediende in de privésector aan de slag gaat?
Sharp biedt mooie groeikansen aan zijn medewerkers: “Je blijft hier nooit lang op dezelfde stoel zitten.”