Carrièreswitch: Nick wordt vrachtwagentechnieker
Nick Bracke wasd eerst administratief bediende om uiteindelijk bij een busbedrijf als mecanicien aan de slag te gaan. “De switch die ik echt nodig had.”
Wat de verpleegkundige is voor de zorg, is de chauffeur voor de transportsector: hét knelpuntberoep van dit moment. En daarbij springt vooral de bestuurder trekker oplegger in het oog.
Het knelpunt zit in de nood aan het geschikte rijbewijs (zoals CE) en de noodzakelijke nascholing. Wat zeker een rol speelt, zijn de arbeidsomstandigheden. Denk aan onregelmatige uren, een best hoge tijdsdruk en het drukke verkeer.
Go for happy! Bekijk het huidige vacatureaanbod voor bestuurder trekker oplegger
Verwant aan nummer één. Van de vrachtwagenbestuurder zijn er diverse profielen nodig, zoals vaste wagen, met aanhangwagen en uitzonderlijk vervoer. Ook hier speelt de nood aan een gepast rijbewijs en een grote vervangingsvraag door de vergrijzing, net als de arbeidsomstandigheden.
Op zoek naar een job als vrachtwagenbestuurder? Bekijk het huidige vacatureaanbod
Autobuschauffeurs werken voor lijndiensten, maar ook voor vervoer van leerlingen of werknemers. Deze profielen moeten over een rijbewijs D beschikken, dat is vaak al een drempel. Deze chauffeurs hebben rechtstreeks contact met de reizigers, waardoor klantvriendelijkheid, talenkennis en gepaste omgang met lastige passagiers meetellen.
Overigens is ook de autocarchauffeur, die bijvoorbeeld instaat voor vervoer van toeristen, een knelpunt.
Werken als autobuschauffeur? Bekijk het huidige vacatureaanbod
Ook buiten de vervoersmiddelen zelf zijn er knelpuntberoepen, zoals de dispatcher goederenvervoer, die het transport van verschillende goederen organiseert en plant. Variant van deze job én een ander knelpunt is de expediteur. Die (ver)koopt diensten op gebied van (inter)nationaal transport voor rekening van klanten.
Is het beroep van dispatcher iets voor jou? Go for happy en… solliciteer!
Een logistiek verantwoordelijke coördineert de logistieke keten van een bedrijf. Kennis van de logistieke wereld, organisatietalent en het kunnen aansturen van een (multicultureel) team zijn hier belangrijke kwaliteiten.
Wanted: logistieke manager
Een douanedeclarant staat in voor de volledige afhandeling van alle douanedocumenten betreffende invoer-, doorvoer- en uitvoeractiviteiten. Dit beroep is eveneens een knelpunt omdat er weinig kandidaten zijn met de nodige vakkennis, ervaring of opleiding.
Interesse in een job als douanedeclarant? Bekijk het huidige vacatureaanbod
Dit profiel verzorgt de verhuizing van de goederen, maar kan ook instaan voor het uitpakken, monteren van de goederen of het besturen van de verhuiswagen. Het imago van het (fysiek zware) beroep speelt hier een rol, ook al zijn er vandaag heel wat hulpmiddelen (van verhuisliften tot steekkarren) die het werk kunnen verlichten.
Ontdek: Deze bedrijven zijn op zoek naar een verhuizer
Talenkennis, klantvriendelijkheid, kennis van de locatie en (ook hier) het kunnen omgaan met moeilijke klanten verklaren het tekort aan taxichauffeurs. En ook dat zij vaak ’s nachts en in het weekend aan de slag moeten.
Spreekt een job als taxichauffeur jou aan? Bekijk het huidige vacatureaanbod
Hier spelen de variabele uren, het vroege startuur en vaak ook de werkdruk. Bovendien is het loonpakket voor postbodes niet altijd concurrentieel in vergelijking met enkele andere sectoren, gelet op de huidige krapte op de arbeidsmarkt.
Go for happy! Ontdek het jobaanbod voor postbode
Een schipper/stuurman binnenvaart bestuurt een schip, en vaak onderhoudt hij of zij het ook. Hier situeert het knelpunt zich dat er gewoon te weinig kandidaten beschikbaar zijn. Zo impliceert de Europese regelgeving dat kandidaten een lang opleidingstraject moeten afleggen vooraleer ze toestemming krijgen om te varen. Matrozen kunnen bijvoorbeeld pas na 480 actieve dagen doorgroeien tot volwaardig stuurman.
Is het beroep van schipper iets voor jou? Solliciteer nu!
(William Visterin)
7 november 2022Nick Bracke wasd eerst administratief bediende om uiteindelijk bij een busbedrijf als mecanicien aan de slag te gaan. “De switch die ik echt nodig had.”
Vooral de laatste twee jaar was logistiek best een hectische sector. Maar je bent er door de grote vraag wel behoorlijk zeker van je job én salaris!
We vroegen aan Shanie Holderbeke (24) uit Sint-Lievens-Houtem wat ze doet en hoeveel ze verdient.
België en zeker Vlaanderen profileren zich als logistieke draaischijf van Europa. Maar om dit te bewerkstelligen zijn handen nodig, en dat op diverse vlakken.
De vraag naar Expediteurs is gestegen. Maar wat doet een zo'n Expediteur precies? En hoeveel verdient hij/zij bruto per maand?
Stel, je solliciteert voor een job. Hoelang moet je dan wachten voor de betreffende werkgever een beslissing neemt?
Ook in de retailsector woedt de ‘war for talent’. Maar merken en retailers die het slim aanpakken, zullen medewerkers aan zich kunnen binden.
Kaderleden hebben de hoogste werkdruk, technici de meest acceptabele.
Ben jij iemand die in één ruk alles afwerkt, of heb je pauze nodig om beter te presteren? Feit is dat je niet zomaar pauze kan nemen wanneer je dat wil...