Drones leiden naar hoogwaardige tewerkstelling
De luchthavens in ons land zetten op zaterdag 22 april 2017 de deuren open voor een tweede editie van de Luchtvaartdag, net zoals in 2014.
Tijdens de paasvakantie is het gezellig druk aan de luchthaven van Oostende met heel wat vertrekkers en terugkeerders met hun koffers en handbagage. “Vorig jaar zagen we het aantal passagiers in Oostende met 15 procent toenemen”, vertelt Vanessa Flamez, marketing & communication manager van de luchthaven Oostende-Brugge. “Die groei is vooral te danken aan vollere vliegtuigen van Tui fly en nieuwe bestemmingen.”
Die nieuwe bestemmingen ogen alvast zonnig met Sharm-el-Sheikh, Hurghada, Corfu en Djerba. Want vandaag is Oostende in grote mate een toeristische luchthaven. Het aantal zakenvluchten bleef vorig jaar eerder status quo, al wil de luchthaven nog meer diversifiëren. “Wat we niet mogen onderschatten, is het luik cargo. Vanaf juni zullen we samenwerken met een extra (nieuwe) Italiaanse afhandelaar . Die zal dan ook nieuwe luchtvaartmaatschappijen mét nieuwe cargoklanten meebrengen tot bij ons”, aldus Flamez.
Afgelopen jaar klokte de luchthaven af op 420.000 passagiers. Niet slecht voor een bedrijf dat je qua aantal werknemers als een kmo kan bestempelen. De luchthaven telt 115 vaste medewerkers. Daarbovenop mag je rekenen op een minimum van 300 indirecte tewerkstellingen van toeleveranciers zoals Aviation Services Ostend, Securitas of concessiehouders.
Hoe zit de verhouding van de jobs op de luchthaven van Oostende-Brugge? “In grote lijnen gaat het in 1/3 van de jobs om securitygerelateerde jobs, 1/3 is brandweerpersoneel en 1/3 is een mix van managers, kaderleden en operationele medewerkers zoals airport inspectors”, klinkt het. In elk van die domeinen, zo lezen we op de site van de luchthaven, zijn er ook nog openstaande jobs.
De argumenten om voor een luchthaven te werken lijken universeel. “Naast het internationale karakter speelt het feit dat onze luchthaven op alle domeinen in volle expansie zit”, argumenteert Flamez.
Naast cargo biedt volgens haar ook het luik rond ‘general aviation’ (kleinere chartervliegtuigen, business jets, zakenvluchten,…) mooie perspectieven. Er opent een nieuwe business terminal vanaf mei. Al deze investeringen worden door een privé-investeerder gedragen die ook voor de uitbating zorgt.
Ook een zeer belangrijk argument voor de medewerkers is de nabijheid. In vergelijking met Brussel (of Antwerpen) is Oostende een stuk rustiger qua autoverkeer (en files). “90 procent van ons vast personeelsbestand woont binnen een straal van 40 kilometer. Dus de nabijheid speelt zeker een rol om te kiezen voor een job bij een regionale luchthaven als de onze.”
Terwijl bereikbaarheid voor het personeel erg van tel is, wordt de luchthaven alsmaar internationaler. “Tui blijft de grootste maatschappij die instaat voor alle zuivere vakantiebestemmingen. Maar sinds vorige maand vliegt nu ook de lagekostenmaatschappij Pobeda, een dochter van het Russische Aeroflot, vanuit Moskou op Oostende. De bestemming is een voltreffer. Zo zijn de Russen tuk op de werelderfgoedstad Brugge”, beweert ze.
Klopt het overigens dat Oostende-Brugge vandaag nummer drie is, na Brussels Airport en Charleroi? “Op niveau van passagiers klopt dit wel. De luchthaven van Antwerpen volgt met bijna 300 000 passagiers vorig jaar, al zit deze luchthaven onder dezelfde exploitant. De luchthaven van Luik is groter op het niveau van cargo. Al willen wij daar dus ook verdere stappen in zetten.”
(wv) - www.ostendairport.aero
18 juli 2016De luchthavens in ons land zetten op zaterdag 22 april 2017 de deuren open voor een tweede editie van de Luchtvaartdag, net zoals in 2014.
Met je ogen draaien als je collega wat zegt. Of valse geruchten vertellen. Er wordt, spijtig genoeg, nog te veel gepest op de werkvloer. Waarom toch?
Welgeteld 234 knelpuntberoepen zijn er. Maar wat betekent dat voor jou én voor je (toekomstige) baas? “Werkgevers verlagen hun eisen.”
Onze samenleving denkt bij werknemers met een beperking vaak aan een lagere productiviteit en hoger ziekteverzuim. Maar net het tegendeel is waar.
Welke extralegale voordelen zitten in de lift … en zitten er ook gekke tussen? We zoeken het uit.
Werknemers die er voor kiezen om langere tijd bij hun werkgever te blijven, worden vaak beloond met een anciënniteitspremie. Dit zijn de voorwaarden.
Fietsleasing vanuit je werkgever is al jaren in opmars. En intussen vervoegt ook de zorgsector het peloton.
Minstens 20% van de wereldbevolking is neurodivergent. Veel van hen krijgen hierbij een medisch label zoals autisme, ADHD of dyslexie.
63% van de medewerkers in ons land kampt met overgewicht. 4 op 10 doen zelden of nooit fysieke activiteiten...