Werken bij Luchthaven Brugge-Oostende, de nummer drie

De luchthaven van Oostende-Brugge zit in expansie. Met dank aan onder meer de focus op cargo en ‘general aviation’ en door nieuwe bestemmingen als Moskou.
Meer cargo, een nieuwe business terminal en Russische passagiers. Allemaal zorgen ze er mee voor dat de luchthaven van Brugge-Oostende in de lift zit. Intussen is ze toch al de derde grootste luchthaven van het land. “90 procent van ons vast personeelsbestand woont binnen een straal van 40 kilometer.”

Tijdens de paasvakantie is het gezellig druk aan de luchthaven van Oostende met heel wat vertrekkers en terugkeerders met hun koffers en handbagage. “Vorig jaar zagen we het aantal passagiers in Oostende met 15 procent toenemen”, vertelt Vanessa Flamez, marketing & communication manager van de luchthaven Oostende-Brugge. “Die groei is vooral te danken aan vollere vliegtuigen van Tui fly en nieuwe bestemmingen.”

Die nieuwe bestemmingen ogen alvast zonnig met Sharm-el-Sheikh, Hurghada, Corfu en Djerba. Want vandaag is Oostende in grote mate een toeristische luchthaven. Het aantal zakenvluchten bleef vorig jaar eerder status quo, al wil de luchthaven nog meer diversifiëren. “Wat we niet mogen onderschatten, is het luik cargo. Vanaf juni zullen we samenwerken met een extra (nieuwe) Italiaanse afhandelaar . Die zal dan ook nieuwe luchtvaartmaatschappijen mét nieuwe cargoklanten meebrengen tot bij ons”, aldus Flamez.

Hoeveel werknemers?

Afgelopen jaar klokte de luchthaven af op 420.000 passagiers. Niet slecht voor een bedrijf dat je qua aantal werknemers als een kmo kan bestempelen. De luchthaven telt 115 vaste medewerkers. Daarbovenop mag je rekenen op een minimum van 300 indirecte tewerkstellingen van toeleveranciers zoals Aviation Services Ostend, Securitas of concessiehouders.

Hoe zit de verhouding van de jobs op de luchthaven van Oostende-Brugge? “In grote lijnen gaat het in 1/3 van de jobs om securitygerelateerde jobs, 1/3 is brandweerpersoneel en 1/3 is een mix van managers, kaderleden en operationele medewerkers zoals airport inspectors”, klinkt het. In elk van die domeinen, zo lezen we op de site van de luchthaven, zijn er ook nog openstaande jobs.

Belang van nabijheid

De argumenten om voor een luchthaven te werken lijken universeel. “Naast het internationale karakter speelt het feit dat onze luchthaven op alle domeinen in volle expansie zit”, argumenteert Flamez.

Naast cargo biedt volgens haar ook het luik rond ‘general aviation’ (kleinere chartervliegtuigen, business jets, zakenvluchten,…) mooie perspectieven. Er opent een nieuwe business terminal vanaf mei. Al deze investeringen worden door een privé-investeerder gedragen die ook voor de uitbating zorgt.

Tui Fly

Ook een zeer belangrijk argument voor de medewerkers is de nabijheid. In vergelijking met Brussel (of Antwerpen) is Oostende een stuk rustiger qua autoverkeer (en files). “90 procent van ons vast personeelsbestand woont binnen een straal van 40 kilometer. Dus de nabijheid speelt zeker een rol om te kiezen voor een job bij een regionale luchthaven als de onze.”

Russen

Terwijl bereikbaarheid voor het personeel erg van tel is, wordt de luchthaven alsmaar internationaler. “Tui blijft de grootste maatschappij die instaat voor alle zuivere vakantiebestemmingen. Maar sinds vorige maand vliegt nu ook de lagekostenmaatschappij Pobeda, een dochter van het Russische Aeroflot, vanuit Moskou op Oostende. De bestemming is een voltreffer. Zo zijn de Russen tuk op de werelderfgoedstad Brugge”, beweert ze.

Klopt het overigens dat Oostende-Brugge vandaag nummer drie is, na Brussels Airport en Charleroi? “Op niveau van passagiers klopt dit wel. De luchthaven van Antwerpen volgt met bijna 300 000 passagiers vorig jaar, al zit deze luchthaven onder dezelfde exploitant. De luchthaven van Luik is groter op het niveau van cargo. Al willen wij daar dus ook verdere stappen in zetten.”

(wv) - www.ostendairport.aero 

18 juli 2016
Anderen bekeken ook