'Nieuw zorgmodel voor meer persoonlijke dienstverlening in woonzorgcentra'
Met een nieuw zorgmodel wil Zorgbedrijf Antwerpen de dienstverlening in zijn woonzorgcentra verder personaliseren en verbeteren. Johan De Muynck legt uit...
“Zowel in de voor- als namiddag organiseren wij activiteiten. Dat gaat van wandelen en spelletjes tot individuele activiteiten, zoals een handmassage of simpelweg een gesprek over vroeger”, vertelt Greta Kadereit, enthousiaste medewerker in Ezeldijk én lid van het animatieteam. Zij staan in voor 105 bewoners gehuisvest in éénpersoons- of koppelkamers. Daarnaast zijn er ook 47 assistentiewoningen . Ook deze bewoners kunnen deelnemen aan de zinvolle activiteiten.
De activiteiten van het team zijn heel divers. “Op dinsdag en donderdag doen we bijvoorbeeld yoga, of we bewegen op Nederlandstalige muziek. We organiseren optredens op verjaardags- en terrasfeesten”, geeft Greta als voorbeelden. “Uiteraard zijn de bewoners niet verplicht om deel te nemen, maar het helpt zeker om hen met elkaar in contact te brengen om zo hun sociale contacten aan te moedigen en hun verblijf zo aangenaam mogelijk te maken. We denken altijd goed na over wat te doen om zowel hun lichaam als hun geheugen fit te houden”, verzekert ze ons.
De bewoners gaan ook de deur uit. “In de zomer gaan we bijvoorbeeld wandelen naar het park (de Halve Maan), we gaan naar de markt of iets drinken op de kaai. Zelf zetten we ook onze deuren open. Tijdens het schooljaar komen er regelmatig scholen op bezoek, van kleuters tot middelbare scholieren. In samenwerking met de plaatselijke bibliotheek werken we aan een eigen bib-aanbod voor de bewoners.”
Zelf werkt Greta, al drie jaar in Ezeldijk, en dat heel graag. “Ik hou van het contact met de mensen en krijg heel veel dankbaarheid terug van de bewoners”, stelt ze. “Het fijne is dat er hier echt tijd wordt gemaakt voor allerlei activiteiten. De directie staat heel erg open voor onze ideeën en dat vinden we super. Als we iets willen inrichten, krijgen we meestal ook hulp.”
De directeur is Benny Vandewijer, die een duidelijke visie vooropstelt waarbij autonomie en beslissingsrecht van de bewoners centraal staan. “Wij deden onlangs een bevraging bij onze bewoners. Daaruit bleek dat de zorg voor hen op zich niet het belangrijkste was”, vertelt Vandewijer. “Natuurlijk is die zorg erg van tel. Maar een zinvolle dagindeling vonden de bewoners minstens even belangrijk. Daar willen wij op inzetten, ook al zorgt dat wel eens voor spanning tussen wat de bewoner vooropstelt en wat de familie belangrijk vindt”, geeft hij toe.
Vandewijer beaamt dat hij met zijn woonzorgcentrum altijd op zoek is naar gemotiveerde medewerkers. “Dat gaat van verpleegkundigen, zorgkundigen, ergotherapeuten, animatoren en keukenmedewerkers tot onderhoudspersoneel.”
Eén medewerker lijkt alvast onvervangbaar: de hond Ziva, die ook zorgt voor contact met de bewoners. “Ziva trekt altijd de aandacht van passanten als wij bijvoorbeeld gaan wandelen. Maar tegelijk zorgt de hond ook voor het contact met bewoners met dementie. Ze zullen al snel hun hoofd keren naar de hond en doen dikwijls ook moeite om haar te aaien. En als we met de hond in hun kamer naar binnen gaan, dan verschijnt er steeds een spontane glimlach op hun gezicht.”
Senior Living Group (SLG) is marktleider in België in de sector van de private residentiële ouderenzorg. Verspreid over het hele land staan meer dan 8.000 medewerkers dagelijks in voor de zorg van meer dan 12.500 bewoners op meer dan 120 verschillende locaties. Ook de thuiszorg en -verplegingsorganisatie OTV Home Care maakt deel uit van de groep. SLG is onderdeel van Korian, de grootste private Europese zorgdroeg.
“Onze groep heeft als visie dat professionele dienstverlening verder gaat dan zorg alleen. De autonomie en wensen van de bewoners, families en medewerkers staan bij ons centraal”, vertelt Herman Van Ballart, HR Manager bij Senior Living Group, die benadrukt dat de groep ook ‘zorg draagt voor zij die zorg dragen’. “Zo hebben wij aandacht voor de work-life balans, correcte remuneratie, opleidingsmogelijkheden, diversiteit en inspraak via onze tweejaarlijkse medewerkersbevraging”, stelt hij. “Al deze doelstellingen willen we realiseren binnen een financieel gezonde onderneming met een duidelijke focus op de lange termijn.”
Meer info: www.srliving.be
30 augustus 2019Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Met een nieuw zorgmodel wil Zorgbedrijf Antwerpen de dienstverlening in zijn woonzorgcentra verder personaliseren en verbeteren. Johan De Muynck legt uit...
Tanja, Mieke en Kirsten gunnen ons een blik op hun job in een modern woonzorgcentrum…
Ben jij ook diensthoofd of leidinggevende? Wij geven enkele tips hoe je werknemers en medewerkers positief kan motiveren.
Werken in de thuiszorg én in een woonzorgcentrum? Bij Zorgbedrijf Antwerpen liggen er volop mogelijkheden om een combi-functie uit te oefenen.
Bij Stad Hasselt wordt begin oktober een heuse Gezondheidsweek voor het personeel georganiseerd, in het teken van mentale veerkracht.
Lindsay Timmers (23) woont in Neerpelt en werkt in Nederland. We vroegen haar wat ze doet en hoeveel ze verdient.
Een omscholing is niet noodzakelijk de sleutel tot succes. Daarom geeft jobat je enkele tips mee.
Op vijf jaar tijd zijn er bijna 11,1% meer werknemers die terugvallen op een bedrijfswagen. In de privésector is zo’n wagen intussen ingeburgerd.
Op 25 april 2024 vindt in Tour & Taxis Job Fair Brussels plaats. Je kan er recruiters de kleren van het lijf vragen en hen persoonlijk je cv overhandigen.