Welke job past bij mij?
Vorige

1 van 591

Volgende
Volgend artikel:

Hoe Ann als expert communicatie bij de Vlaamse overheid een verschil maakt

Werken bij de overheid:“Sterkere digitale skills geven je goesting om vooruit te komen”

JOBAT PANELGESPREK: WERKEN BIJ DE OVERHEID (deel 4 - slot)
Al kun je in een immens brede waaier beroepen ‘ambtenaar’ worden, toch bestaan er nog best wat vooroordelen over werken voor de overheid. Acht verschillende overheden en een HR- expertisecentrum voor de publieke sector lichten zichzelf kritisch door als werkgever. Vandaag in deel 4: hoe hard gaat de digitale transformatie bij de overheid en welke tools krijg je daarbij in handen?

Als IT’er kiezen voor de overheid is een goede zet, want je vindt er de middelen en de infrastructuur waar je als technologielover blij van wordt. Maar ook zonder IT-achtergrond zijn jouw digitale skills én goesting om bij te leren méér dan welkom.

Corinne Scoyer (Politiezone Antwerpen):De digitale transformatie maakte van Politiezone Antwerpen een aantrekkelijke werkgever die technologisch helemaal mee is met tele- en hybride werken. Als medewerker word je nauw betrokken bij de ontwikkeling en uitrol van nieuwe applicaties of processen. Daarom werken we ook met communities van medewerkers die de kans krijgen om prototypes uit te testen. De nieuwste realisatie bevindt zich binnen de directie HRM, waarbij een integraal en geïntegreerd HR-platform wordt geïmplementeerd.”

Actieplan digitale skills

Katya Schollaert (Vlaamse overheid): “Hoe goed we met zijn allen digitaal samenwerken, vormt de basis van onze dienstverlening. Met het actieplan ‘Iedereen Digitaal’ ondersteunen we de digitale skills van onze 28.000 medewerkers met een ontwikkelingsaanbod op maat.”

Veerle De Bosschere (Beleidsmedewerker HR, Stad Kortrijk): Vroeger kon je terecht bij een collega als je met een IT-probleem zat. Nu hebben de collega's onze e-informers, maar is er ook een kennisplatform beschikbaar, worden er digicafés georganiseerd. Digitale transformatie zit overal, is in elke functie tot de uitvoerende profielen zichtbaar aan het worden. Dit vraagt de nodige ondersteuning om je job goed te kunnen uitvoeren, hoe beter je in de digitale wereld je weg vindt, hoe vlotter je je job uitvoert. En biedt mogelijks zelfs privé ook een aantal voordelen."

Een e-loket in je broekzak

Christel  Verschaeren (HR Manager, Digipolis Antwerpen): “Alle informatie en dienstverlening van stad Antwerpen binnen handbereik? Binnenkort kan het via de app van ’t stad. Fantastisch dat wij daar als IT-partner van de stad samen onze schouders onder kunnen zetten. Vooral omdat de stad mikt op alle Antwerpenaren – ook op wie digitaal niet zo vaardig is.”

Charlotte Velleman (HR Business Partner, Stad Mechelen): “Stad Mechelen zet ook in op de projecten van “Gemeente zonder Gemeentehuis”: zo kunnen we burgers zoveel mogelijk online bedienen en ze vertrouwder maken met digitale toepassingen. Onze collega’s gaan zelf door een digitaal bad via interne opleidingen over systemen en tools. Er is zelfs een office coach die ons daarin ondersteunt. Hij maakt ICTheetjes: leuke video’s met tips & tricks die je tijdens je ‘theepauze’ kan bekijken.”

Filip Claes (HR Directeur, De Lijn): “Onze reizigers verwachten gewoon van ons dat ze via een app realtime informatie krijgen over hun bus of tram. Maar ook als onze chauffeur plan je je dag online. Een technicus hangt niet meer onder de bus, maar plugt zijn laptop in op de elektrische motor. Voor elke groep werknemers evolueert dat heel snel. Daarom werken we intensief aan de digitale vaardigheden en competenties van elke beroepsgroep.”

Digitale nomade… in overheidsdienst

Evelien Longerstay (Federale overheid): “Op het hybride werken zijn we ons helemaal aan het instellen. Er worden gemeenschappelijke materiaalaankopen gedaan, tools ingezet zoals MS Teams zodat iedereen altijd vlot met ook met elkaar verbonden. We zijn de coronacrisis goed doorgekomen. De federale overheidsdiensten zijn blijven draaien doordat er al in sterke mate digitaal werd gewerkt en afstandswerken reeds was ingeburgerd.”

Vincent Van Malderen (Managing Director, Poolstok): “We hadden pre-corona als sterk geïnvesteerd in de thuissituatie van onze medewerkers. Tijdens de crisis gingen we nog een stap verder. Iedereen een thuiswerkpakket met extra scherm, keyboard, een goede bureaustoel, noisecancelling koptelefoon en een thuiswerkpremie...  hybride werken moet in optimale omstandigheden kunnen. De processen op de werkvloer tellen ook mee. Covid verplichtte ons om anders na te denken over werk en HR-organisatie. Je kan perfect voor langere tijd plaatsonafhankelijk werken, zelfs vanuit het buitenland!”

Aurelie Damster (HR communication specialist, Federale overheid): “Inderdaad, een weekje telewerken in het buitenland, waarom niet? Pre-covid was dat niet aan de orde. Mét de digitalisering komen er ook nieuwe tools en middelen, dus er wordt veel mogelijk.”

Gezocht: digitale bruggenbouwers

Klaartje Huyge (Departementshoofd HR, de Stad Gent): “Tijdens de crisis nam het belang van data en informatiedoorstroom gigantisch toe. We moeten snel alle data kunnen verwerken, interpreteren en ook communiceren. Daarom zijn we ook extra gaan inzetten op die competenties bij al onze medewerkers en op elk niveau. Ook sterke business IT liaisonprofielen zijn schaars op de arbeidsmarkt, dus moeten we meer en meer die competenties zelf ontwikkelen.”

Christel Verschaeren (HR Manager, Digipolis Antwerpen): “Onze deur staat wijd open voor wie een brug kan slaan tussen business en IT. Zo’n profielen zijn echt vitale schakels tussen onze IT-collega’s en de eindgebruikers. Een interessante piste voor kandidaten zonder een technisch profiel.”

Iedereen mee in het digitale bad

Aurelie Damster (HR communication specialist, Federale overheid). “Digitale tools moeten vooral gebruiksvriendelijk zijn, ook voor onze eigen mensen. Ons expertisecentrum voor inclusief design van applicaties en tools heeft zelfs een award gewonnen. En via het digital skill fund ondersteunen we projecten die de digitale vaardigheden, van vooral maatschappelijk kwetsbare jongeren en (jong)volwassenen, versterken zodat ze vlot hun weg vinden in onze digitale maatschappij.”

Klaartje Huyge (Departementshoofd HR, de Stad Gent): “Wij versterken onze medewerkers digitaal omdat ze hier ook in hun privéleven sterker van worden. Dat kan een groot verschil maken voor collega’s uit kwetsbare groepen. Zo worden ze getriggerd om verder te klimmen op de digitale ladder. Zoals het in ons DNA van de Gentster staat: ‘Is dat altijd gemakkelijk? Neen. Is het de moeite waard? Altijd.’ Want we geven onze mensen goesting om vooruit te gaan.”


30 mei 2022
Anderen bekeken ook