Wie wil er (opnieuw) werken op een scheepswerf?
De verlaten scheepswerf in Rupelmonde is opgekocht door een bouwgroep. “We gaan de scheepswerf sexyer maken voor jongeren”, klinkt het.
“We staan hier op een indrukwekkende site. We spreken hier over een investering van 12 miljoen, waarbij we 600 meter kaaimuur bouwen. In oktober vorig jaar zijn we gestart, en de echte werkzaamheden zijn intussen meer dan een half jaar bezig. De eerste fase leveren we eind december op. Dat gaat over 370 meter kaaimuur. De eindmeet? Die zien we in juni 2017, dan hebben we de volledige 600 meter kaaimuur gebouwd. Van een uitdaging gesproken.”
“Of ik een typische werkdag heb? Absoluut niet. Ik leid twee projecten en daarnaast ben ik ook bezig met een grote aanbesteding. Het vergt dus wel wat denkwerk om mijn tijd optimaal in te zetten en goed te verdelen. Op de werven zelf hou ik me vooral bezig met het versterken van de samenwerking tussen de medewerkers, onze onderaannemers, nevenaannemers en andere partners. Dat betekent dat we hier heel wat vergaderingen beleggen. Maar die zijn essentieel om complexe projecten tot een goed einde te brengen. Mijn job is heel breed en niet beperkt tot één ding. Dat maakt dat de dagen ook zeer gevuld zijn. Het is dan ook geen typische nine-to-fivejob. Maar de successen die uit mijn werk voortvloeien, motiveren me.”
“Wanneer een project wordt binnengehaald, draagt calculatie het over naar een projectleider. En vanaf dat moment ben ik verantwoordelijk voor het hele pakket. Dat gaat van inkopen tot het ontwerp, de opvolging van onderaannemers, de facturatie, de opvolging van budgetten en het aansturen en coachen van mensen. Als projectmanager ben ik eigenlijk de zaakvoerder die zijn zaak zo goed mogelijk probeert te runnen.”
“Mijn grootste drijfveer is de autonomie die ik krijg. De zaken worden wel vanuit de hoofdzetel opgevolgd, maar ik moet niet voor elke beslissing goedkeuring vragen. Omdat je als projectleider de verantwoordelijkheid hebt, krijg je ook de vrijheid om de dingen te doen zoals je ze zelf inschat. Dat vertrouwen krijg ik van BESIX. Maar dat betekent niet dat ik niet ondersteund word. Als er zich problemen voordoen, kunnen we wel terecht bij onze directeuren en ondersteunende diensten.”
“We doen dingen die echt interessant zijn: technisch complex, uitdagend en groot. Ook als projectleider blijft een affiniteit met techniek noodzakelijk. Dat is voor alle projectleiders zo, want bij ons is iedereen vanuit een technische achtergrond doorgegroeid. Dat vind ik wel belangrijk. Op mijn twee werven zijn de teams relatief klein, waardoor ik inhoudelijk technisch toch nog bezig kan zijn. Het ontwerp van dit project heb ik bijvoorbeeld volledig mee aangestuurd. Bovendien gaat er ook wel wat tijd naar coaching. Daar schenk ik bijzondere aandacht aan, want iedereen moet met de neuzen in dezelfde richting staan om een optimaal resultaat te realiseren.”
“Bij BESIX krijgen we heel wat mogelijkheden om onze kennis en vaardigheden – en onze carrière – te ontwikkelen. Ik heb zelf al heel wat opleidingen gevolgd. BePro bijvoorbeeld is een traject waarin de mensen de BESIX-way leren kennen. Zo maakt iedereen kennis met hoe we de dingen hier aanpakken. Iedereen krijgt er ook de waarden van BESIX mee, zoals respect voor elkaar en voor de klant. Dat heeft zeker zijn meerwaarde. Daarnaast zijn er ook technische opleidingen die door mensen van BESIX zelf worden gegeven, gaande van het bouwen van een heel hoog gebouw tot funderingstechnieken en grondkerende constructies. En BESIX Potential Academy is een traject voor aspirerende projectleiders, die managementtechnieken aangeleerd krijgen. Dat heb ik ook gevolgd, en daar de vruchten van geplukt.”
“We winnen heel wat projecten. Dat is uiteraard goed nieuws. En dat is niet zomaar. We maken vooral het verschil in onze aanpak: wat we doen en wat we kunnen bieden aan de klanten. In de ontwerpfase vertrekken we niet vanuit een claimgedachte, maar denken we constructief mee over de uitdagingen van de klant en de oplossingen die we kunnen bieden.”
“Bij BESIX zijn we afgestapt van een structurele cyclus van evaluaties. En dat vind ik een goede evolutie. Want een geforceerd gesprek om de zoveel tijd, wat haalt dat uit? Vandaag heb ik de mogelijkheid om via een systeem mijn eigen doelen te stellen. Het initiatief ligt bij mij. En wanneer ik mijn doelen wil bespreken met mijn leidinggevende, doe ik dat. Op basis van mijn doelen word ik wel geëvalueerd, maar het gaat bij ons echt om continue feedback: iets dat regelmatig wordt afgetoetst.”
“Mijn ambities zijn vooral om grotere projecten te leiden en te dragen. En dat is binnen BESIX perfect mogelijk. Timing is wel belangrijk: de juiste projecten moeten zich op het juiste moment aandienen. Maar ik heb er alle vertrouwen in dat BESIX me de kansen zal geven.”
“BESIX zoekt heel wat nieuwe collega’s. En omdat er hier veel werk op de plank ligt, wordt er ook actief gezocht naar een collega om mij te versterken. De persoon die hier terechtkomt, zal zich vooral bezighouden met werkvoorbereiding en kan op termijn doorgroeien tot projectleider. Dat is een mooie kans voor iemand die gedreven is en ervoor openstaat om creatieve oplossingen te bedenken. Hoe ik BESIX zou aanraden? Grote, interessante, complexe projecten. Veel autonomie, als je die wilt pakken, krijg je die. En een hele goede werkgever die – laat ons eerlijk zijn – een mooi verloningspakket biedt.”
(wv)
2 december 2016De verlaten scheepswerf in Rupelmonde is opgekocht door een bouwgroep. “We gaan de scheepswerf sexyer maken voor jongeren”, klinkt het.
We vroegen Danny Baete (52), havenarbeider uit Oostende, hoeveel hij verdient ...
Het grondstofrecyclagebedrijf AIM Recycling Europe is een joint venture tussen het Gistelse Waste Management en het Canadese American Iron & Metal.
De chatbot ChatGPT is zo goed dat hij nu ook al uitnodigingen krijgt om op sollicitatiegesprek te komen...
Diversiteit op het werk is een meerwaarde. Maar het kan ook uitdagend zijn om om te gaan met cultuurverschillen onder collega’s. Lees je in met deze tips!
Je grondig voorbereiden is de beste manier om een sollicitatiegesprek tot een goed einde te brengen, maar ook wat je eet of drinkt, heeft invloed.
Tijdens de ‘Dag van de De Lijn chauffeurs’ op 20 november zet De Lijn Sven en alle andere chauffeurs graag in de kijker.
Natuurlijk is het aangewezen dat jij als kandidaat bij je volgende jobinterview ook zelf vragen stelt. Maar dan wel de juiste...
Wie hogerop wil geraken, kan maar beter veel mensen kennen. Des te meer mensen je kent, des te meer bruikbare contacten daar immers tussen zitten.