Aangeboden door De Lijn

Werken als technieker bij De Lijn

Ook een bus van De Lijn kan pech hebben. Wanneer dat gebeurt, is het belangrijk dat de bus veilig op een herstelplaats raakt en zo snel mogelijk weer rijklaar gemaakt wordt. Daar zorgt Jonathan voor, samen met zijn collega’s. “Een bus weer zien rijden die ’s ochtends nog defect was: daar doe je het voor.”

Jonathan helpt een defecte bus van De Lijn zo snel mogelijk weer op weg

Jonathan (30) werkt intussen bijna tien jaar als technieker bij De Lijn. Zo goed als meteen na zijn opleiding automechanica is hij bij de vervoermaatschappij begonnen. Tijdens mijn zevende jaar solliciteerde ik bij verschillende autogarages en toegegeven: ik stond er nooit bij stil dat De Lijn ook herstelplaatsen heeft. Ik had me nooit afgevraagd welke technische organisatie er achter de schermen bij De Lijn actief is. Maar toen ik een vacature opmerkte, zag ik het wel meteen zitten om hier te beginnen. Al snel kon ik starten als bustechnieker.”

Uiteenlopende uitdagingen

Drie jaar geleden groeide Jonathan door tot diagnosetechnieker. Wat die job precies inhoudt, legt hij graag uit. “Het is mijn taak om defecte voertuigen die binnenkomen na te kijken en de oorzaak van het defect vast te stellen. Die oorzaak kan mechanisch of elektronisch zijn, of er kan een probleem zijn met de software. Ik voer een grondig onderzoek uit en los het probleem dan zo snel mogelijk op, zodat de bus weer de baan op kan.”

Daar haalt Jonathan veel voldoening uit. Het is voor hem de voornaamste reden waarom hij zijn job graag doet. “De herstellingen zijn heel uiteenlopend en brengen veel variatie met zich mee. Ik kom ook met veel mensen in contact: andere techniekers bij De Lijn, chauffeurs, maar ook de leveranciers van onze bussen. Het geeft mij veel voldoening om de bussen zo snel mogelijk te herstellen, zeker als ik ze dan later op de dag nog eens tegenkom wanneer ik onderweg ben naar huis.”

Sleutel mee aan de toekomst van De Lijn. Bekijk hier onze vacatures.

“Dokter van wacht”

Net als een dokter gaat Jonathan vaak de baan op om een diagnose te stellen. Alleen zijn de  patiënten hier natuurlijk bussen. “Het team waartoe ik behoor, is verantwoordelijk voor een perimeter in en rond Leuven, waaronder ook de haltes Campus Gasthuisberg en Heverlee Campus Arenberg. De Lijn werkt soms met externe depanneurs, maar in die regio kunnen wij het snelst ter plaatse zijn.” Eens ter plekke voert Jonathan meestal eerst een kleine herstelling uit, zodat de bus nog op eigen kracht de herstelplaats kan bereiken. “Maar soms is wegslepen de enige mogelijkheid.”

Omdat een defect aan een bus op elk moment kan voorkomen en geen rekening houdt met een 9-to-5-job, kunnen Jonathan en zijn team een oproep binnenkrijgen op elk ogenblik dat er bussen rijden in de regio Leuven. “Is dat tijdens de dagdienst, dan bepaalt de brigadier wie eropuit trekt. Meestal zijn we met twee. Dat heeft veel voordelen naar veiligheid en werking toe en je steekt er ook veel van op.”

Daarnaast is er ook een beurtrol voor wachtdiensten tijdens de vroege of late shift. “Die oproepen beantwoorden we zelf. In totaal ben je negen weken per jaar van wacht en daar horen ook de weekends bij.” Het team van Jonathan bestaat uit een vijftiental techniekers. “Een goeie mix van ervaren en jonge collega’s”, zo zegt hij zelf. “We zijn heel gemotiveerd en werken in een leuke, losse en ongedwongen sfeer.”

Investeringen in mensen en het milieu

De voorbije tien jaar leerde Jonathan de organisatie en de vele medewerkers goed kennen, net als de diverse carrièrepaden die bij De Lijn mogelijk zijn. “Zelf wil ik vooral beter worden in wat ik nu doe en wil ik niet per se doorgroeien naar een andere of hogere functie. Maar voor wie dat wel wil, zijn die mogelijkheden er ook.” Als technieker kan je doorgroeien tot diagnosetechnieker, technieker grote herstellingen, werkvoorbereider, planner of brigadier. “Je kan hiervoor verschillende opleidingen volgen, die je leidinggevende samen met jou inplant.”

“Die continue bijscholing is ook nodig, want bussen zijn tegenwoordig heel modern, en meer en meer ook elektrisch of hybride.” De opleidingen passen bij de keuze van De Lijn om te blijven investeren, niet alleen in mensen, maar ook in het milieu. In 2016 verhuisden we naar een spiksplinternieuwe en moderne garage in Leuven. Dat maakt het werk ook echt aangenaam.”

Een job als technieker bij De Lijn? Ontdek onze vacatures via delijn.be/techniek!

De Lijn: 49 jobs
Voeg je CV toe
Ontdek welke jobs bij je profiel passen door je CV op te laden.

Ontvang per mail jobs op maat

Ontvang nieuwe 'De Lijn' jobs meteen in je mailbox.