Eigenbelang boven teambelang
Het klinkt enigszins tegenstrijdig, maar werken in team heeft op kantoor meestal geen teambelang als drijfveer, wel het eigenbelang. Dat blijkt uit een onderzoek aan de universiteit van Utrecht.
Onderzoeksbureau Motivaction peilde in samenwerking met DAS naar jaarlijkse gewoonte bij 1.300 deelnemers naar hun werkbeleving. Hieruit bleek dat het aantal werknemers dat zichzelf als teamplayer ziet met 8% is gedaald op een jaar tijd.
De dalende groepsmentaliteit wordt gecompenseerd door een groeiende inzet op en naast de werkvloer. Werknemers hebben steeds minder problemen met lange werkdagen. 37% van de ondervraagden zegt ’s avonds en in het weekend graag verder te werken, wat een toename is van 7% in vergelijking met het jaar ervoor. Maar doordat iedereen zijn eigen agenda volgt, wordt er minder geïnvesteerd in de groepsdynamiek.
Hoewel Pascal Besselink, Senior Jurist bij DAS, de verdwijnende 9-to-5-mentaliteit prijst, wijst hij ook op de gevaren: “Dat mensen bereid zijn steeds harder te werken is natuurlijk goed nieuws voor bedrijven, maar de werkgevers moeten er wel op letten dat het teambelang niet uit het oog verloren wordt door de individuele medewerkers.”
Besselink waarschuwt voor een daling in de productiviteit. Hij vreest dat een lager aantal mensen het werk van een heel team zal moeten doen en dat dat tot wrijving zal leiden. “Met minder mensen hetzelfde of zelfs meer werk moeten doen, leidt niet alleen tot onderlinge rivaliteit, maar ook tot een hogere werkdruk. Beide kunnen op termijn leiden tot minder productiviteit.”
Volgens het onderzoek lijdt echter niet enkel de productiviteit, maar ook het welzijn van de werknemers onder de verhoogde werkdruk. 1 op 5 gaf toe al eens overwerkt geweest te zijn. Een fenomeen waar Besselink niet versteld van staat. “Een ratrace waarbij medewerkers onder steeds hogere druk komen te staan, is niet wenselijk. Ziekten en zelfs een burn out liggen dan op de loer."
Het is een ontwikkeling die steeds vaker voorkomt, daarom legt hij de verantwoordelijkheid bij de werkgevers. “Niet alle werkgevers realiseren het zich, maar zij zijn verplicht om maatregelen te nemen om psychische ziekten onder het personeel te voorkomen. Een werkgever kan aansprakelijk gehouden worden voor een eventuele burn-out als hij heeft verzuimd zijn zorgplicht na te komen. Dat kan een hoop geld kosten.”
(sjv) – Bron : managersonline.nl
14 augustus 2014Het klinkt enigszins tegenstrijdig, maar werken in team heeft op kantoor meestal geen teambelang als drijfveer, wel het eigenbelang. Dat blijkt uit een onderzoek aan de universiteit van Utrecht.
Goed kunnen samenwerken met je collega’s is een van de belangrijkste factoren die bepaalt of je met plezier gaat werken. 8 tips voor een betere samenwerking
Uit een onderzoek van het uitzendkantoor OfficeTeam bij 200 Belgische hr-managers blijkt dat burn-outs vaak voorkomen in het Belgische bedrijfsleven.
Natuurlijk spelen je baas en hr-afdeling een belangrijke rol in je professioneel leven, maar ze zijn niet de drijvende kracht in je carrière. Dat ben jij!
Een optimaal team bestaat uit vier types: de tovenaar, de minnaar, de soeverein en de strijder.
Een op de drie werknemers geeft toe dat de verhoudingen tussen collega's vandaag meer gespannen staan dan vorig jaar. Collega's worden stilaan concurrenten.
De ideale chef heeft gevoel voor humor, leeft in het nu en brengt zijn ego niet mee naar het werk. Dat menen althans coaches en schrijvers Paul Meert, Ben Decock en Tomas Vieira.
Welke Rode Duivels worden het vaakst in mensen hun top 3 van favoriete collega’s gezet? Wie absoluut niet? En kijk jij naar voetbal met je collega's?
Het is belangrijk om op te vallen en een blijvende indruk na te laten doorheen het volledige sollicitatieproces. Hoe pak je dat aan?