Kan je baas verbieden om op het werk privé te bellen?
De talrijke privégesprekken van mijn collega hangen me de keel uit. Kan het verboden worden om op het werk naar huis te bellen?
De dag van vandaag onderscheiden we 3 verschillende bedrijfsculturen. Dewelke is de jouwe?
‘Thuiswerk? Liever niet!’ Krijg je dat te horen, besef dan dat je bij een werkgever beland bent die de ideale werknemer vooral ziet als iemand die fulltime werkt en voortdurend aanwezig is. Volgens de onderzoekers gaat het om een typische machocultuur met extreem lange dagen en waar werknemers vooral geldgedreven zijn.
Zet je toch door en ben je vastbesloten om geregeld thuis te werken, is de kans groot dat je met een scheef oog bekeken wordt. Thuiswerk wordt in deze organisatie dan ook beschouwd als een nadeel voor het creëren van de ideale bedrijfscultuur waarin iedereen samen doorwerkt tot het werk klaar is.
Als thuiswerk toegestaan wordt, is dat vaak in kleine brokjes en met het oog om zeer getalenteerde werknemers aan te werven of te behouden. Een sector waar je deze werkwijze tegenkomt, is volgens de Nederlandse onderzoekers de IT-sector.
De onderzoekers gebruiken de wat moeilijker term ‘social exchange’ om te duiden dat in organisaties waar deze cultuur heerst het oké is om thuis te werken, op voorwaarde dat je als werknemer de nodige en verwachte betrokkenheid aan de dag legt.
Dergelijke organisaties beseffen dat werknemers die de balans werk-privé in evenwicht kunnen houden ook beter functioneren. Maar de flexibiliteit moet van twee kanten komen. De ideale werknemer sluit dan ook niet af van zijn verantwoordelijkheden. Later beginnen met werken kan, maar als er een belangrijke avondvergadering op de agenda staat, wordt iedereen - zonder pardon - geacht aanwezig te zijn.
De onderzoekers vinden die cultuur typerend voor het Nederlandse overheidsbedrijf en de zakelijke dienstverlening.
Een bedrijfscultuur getypeerd door ondernemerschap. De werknemers zijn zeer vrij in hun doen en laten, op voorwaarde dat hun werk op het verwachte moment wordt afgeleverd en van goede kwaliteit is. Het voordeel van deze cultuur is dat de balans werk-privé volledig naar eigen wens kan worden ingevuld. Daar tegenover staat dat er moet gepresteerd worden, wat heel wat druk en verantwoordelijkheid op de schouders van de werknemer legt.
De ideale werknemer heeft iets van een ondernemer. Hij werkt hard, is stressbestendig en bereddert veel op eigen houtje. Dat is niet zonder gevaar. De tijdsdruk en zelfs de kans op een burnout loeren voortdurend om de hoek.
Waar werken deze mensen? Volgens de onderzoekers vooral in advocatenkantoren, consultancybedrijven, universiteiten en soortgelijke.
(wv) - Illustratie: (jvc)
9 maart 2011Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
De talrijke privégesprekken van mijn collega hangen me de keel uit. Kan het verboden worden om op het werk naar huis te bellen?
Stel je voor dat je je nooit meer hoeft te haasten om je kroost op tijd naar de crèche te brengen. In plaats daarvan neem je je kinderen gewoon mee naar het werk waar je ze ’s ochtends afzet in de bedrijfskribbe en ’s avonds netjes weer ophaalt. Handig, maar - zo leert de praktijk - zeldzaam.
Het nieuwe schooljaar is begonnen en voor heel wat werkende ouders betekent dat weer alle hens aan dek om de kinderen op tijd aan de schoolpoort te krijgen. Uit een onderzoek van Securex blijkt dat meer dan een op drie werknemers de combinatie werk-privé nauwelijks gebolwerkt krijgt.
Meer dan een op de tien Vlaamse werknemers vindt de juiste balans tussen werk en privé niet. Hoe kunnen werk en privé elkaar wel positief beïnvloeden?
Aurore Innebeer is ploegleider bij Unilin Flooring in Avelgem. Ze woont in Frankrijk en is Franstalig, maar voelt zich volledig thuis bij Unilin.
Ook jongeren kunnen tegenwoordig een goede leider zijn. Meer nog: uit onderzoek blijkt dat de ideale leidinggevende jonger is dan 35 jaar…
“Sorry, we geven de voorkeur aan kandidaten met meer ervaring.” Maar geen zorgen, hier zijn enkele tips om tóch die baan binnen te halen.
De eerste voorwaarde om minder stress te ervaren is ... zelfzorg. Daarom: 5 tips als eerste stap naar meer zorg én respect voor jezelf.
De populairste studentenjob? Dat is dit jaar de kassier, zo blijkt uit een rondvraag van Randstad. En de rest van de ranking?