Weet wat je eet en hoe (on)productief het je maakt
Een kleine snack kan onze namiddagdip doen verdwijnen. Maar opgepast met comfort food, want onze verlangens zijn niet altijd die van ons lichaam.
Ooit werkten arbeiders tot achttien uur per dag, sinds meer dan een eeuw zijn we gewend aan de werkdag van acht uur. En nu neemt het flexwerk langzaam maar zeker de arbeidsmarkt over. We hoeven tegenwoordig niet langer van nine to five aan onze bureau te zitten. Het werk moet wel nog gedaan worden, maar wanneer precies, dat beslissen we steeds vaker zelf. En zo kunnen we ook zelf kiezen hoe we onze werkdag nu precies willen indelen.
Maar hoe doen we dat dan het beste? Volgens een studie van het sociale netwerkbedrijf Draugiem Group zouden werknemers het efficiëntst zijn als ze… 52 minuten werken en vervolgens zeventien minuten rust nemen. En als ze dat patroon doorheen de dag blijven herhalen.
Hoe de onderzoekers tot die conclusie kwamen? Met een computerapplicatie. Daarmee controleerden ze hoeveel tijd werknemers nu precies spendeerden aan bepaalde taken en hoe productief ze dan wel waren. Een van de belangrijkste vaststellingen uit de vele berekeningen: eigenlijk maakt het niet zoveel uit hoelang onze werkdag duurt. Maar wat wél een verschil maakt: hoe we onze dag indelen.
Werknemers die gedurende een relatief korte periode erg intensief werken en vervolgens van een pauze genieten, zijn opvallend efficiënter dan mensen die lange tijd aan één stuk door werken en minder maar langere breaks nemen. En na lang rekenen kwamen de onderzoekers uiteindelijk dus tot de meest efficiënte verhouding: 52 minuten werken, zeventien minuten rusten. Werknemers die dat schema volgen, zouden 100 procent toegewijd zijn aan hun taak. Zonder dat ze afgeleid worden door Facebook of andere ‘onbenulligheden’.
Werkgevers die zo’n patroon toelaten, zien volgens de onderzoekers verschillende voordelen. Werknemers zouden zich minder snel vervelen, en langer gemotiveerd, geëngageerd en productief blijven. Want door je opdrachten eventjes los te laten en vervolgens opnieuw op te nemen, blijf je net meer gefocust.
We denken wel eens dat we onze focus verliezen door regelmatig te pauzeren, maar blijkbaar is dus het omgekeerde waar. Voor stevige opdrachten heeft het dan ook geen zin om er marathonwerk van te maken. Af en toe durven pauzeren, levert net meer op.
Door soms een rustperiode in te lassen, onthouden we informatie beter en leggen we ook makkelijker verbanden. Volgens de onderzoekers van Draugiem Group ligt dat ook in lijn met wat andere studies aantonen: dat ons brein de moeilijkste problemen oplost wanneer we aan het dagdromen zijn.
Volgens Travis Bradberry – medeoprichter van het bekende TalentSmart, dat onder meer sociale intelligentietesten ontwikkelt – valt dat 52-17-tempo perfect in te passen in een normale werkdag van acht uur. Bradberry geeft dus de raad om bij het begin van elke werkdag – of bij het einde van de vorige – het werkschema van de dag in te delen in vakken van bijna een uur.
Vervolgens kan je uitschrijven welke opdrachten je in welk tijdvak wil uitvoeren. Uiteraard moet je dat schema dan wel respecteren. Als je voor 52 minuten focus kiest, moet je je gedachten er ook bij houden. Vermijd tijdens die 52 minuten sms’jes, e-mails en al zeker Facebook.
“Als je pauze neemt, moet je dat ook verstandig doen”, zo meent Bradberry. Het heeft geen zin om zeventien minuten pauze te nemen, als je gewoon aan je computer blijft zitten. Neem afstand van je werk en dus ook van je computer. Gebruik de minuten die je krijgt om een wandelingetje te maken, een paar bladzijden te lezen in een boek of om een babbeltje te doen met collega’s. Zo maak je je hoofd pas echt vrij om vervolgens opnieuw op je werk te kunnen focussen.
Tot slot voegt Bradberry er het volgende aan toe: “Als je je natuurlijke energie afstemt op je werk, dan loopt alles een pak vlotter.” Probeer dus ook rekening te houden met je eigen natuur. Ben je een ochtendmens en werk je beter voor de middag? Of ben je toch een diesel die pas na de middag op volle toeren draait? Alleen jij weet dat het best. Plan de zwaarste opdrachten dus in op de ‘best mogelijke’ 52 minuten.
(mr)
3 maart 2016Een kleine snack kan onze namiddagdip doen verdwijnen. Maar opgepast met comfort food, want onze verlangens zijn niet altijd die van ons lichaam.
Als je de juiste muziek opzet, werk je efficiënter, maar welke muziek werkt echt?
De 'Twee Pizza's'-regel van Jeff Bezos, oprichter en CEO van webwinkel Amazon.com, is volgens hem dé manier om efficiënt te vergaderen ...
Er zijn nu eenmaal van die dagen waarop je precies niets gedaan krijgt. Daarom: enkele tips over hoe je die productiviteit toch nog kunt verhogen ...
Na een drukke werkweek toch de indruk hebben dat je maar weinig gedaan hebt. Herkenbaar? Welke zes zaken zijn absoluut nefast voor je productiviteit?
In plaats van af te tellen tot het weekend begint, doe je er goed aan om die laatste uurtjes optimaal te gebruiken. Ga een fantastische werkweek tegemoet!
Draagbare toestellen om je productiviteit te monitoren en toezicht te houden op werknemers: Big Brother of innovatief ondernemerschap?
Ook begin 2024 zijn er volop kansen op werk in alle sectoren...
Het is sowieso een uitdagende rol met veel doorgroeimogelijkheden. Maar wat doet een accounts receivable accountant precies? En wat verdient hij/zij?